×
فرهنگی
شناسه خبر : 74294
تاریخ انتشار :

مصائب آموزش مجازی و بازگشایی مدارس

اگر مهرماه امسال، دانش‌آموزان به مدارس بازگردند دو بحران اساسی داریم، نخست، اُفت یادگیری اساسی که مدارس و نظام سیاست‌گذاری برای آن آماده نیست و دوم، ترک تحصیل بالا.

نورنیوز-گروه جامعه: محمد حسنی عضو پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در نشست خبری «تبیین سیاست بازگشایی مدارس و ضرورت بازگشایی» اظهار کرد:‌ سویه  دلتا ویژگی‌های خاص خود را دارد، هم‌اکنون با یک پارادوکس مواجه هستیم و دو حق به صورت همزمان در تعارض قرار دارند بنابراین تصمیم‌گیرندگان ناچار به اولویت دادن به یک حق هستند یعنی حق امنیت و سلامت و تربیت رسمی و مدرسه‌ای در برابر هم قرار گرفته است، اگر دانش‌آموزان به مدرسه بروند انتقال ویروس سرعت پیدا می‌کند و جان دانش‌آموزان و اعضای خانواده در خطر قرار می‌گیرد و از سوی دیگر عدم حضور در مدرسه می‌تواند عواقبی مثل عدم رشد اجتماعی و مسائل عاطفی و روانی ایجاد کند.

وی افزود: تا امروز بحث بر این بود اولویت با امنیت است و آموزش به شیوه مجازی دنبال شد اما باید توجه داشت که آموزش مجازی، کارآمدی لازم را ندارد و نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری باشد بنابراین بسیاری از کشورها در مراحل اولیه شیوع کرونا با برخی ملاحظات مدارس را باز کردند البته نه مانند گذشته اما مدارس باز بود تا صدای نفس  مدرسه در جامعه شنیده شود.

عضو پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت:‌ هم‌اکنون مسئله این است آیا می‌توان راه حل سومی داشت تا حق تربیت و امنیت هر دو با هم در نظر گرفته شود، محرومیت از آموزش به حداقل ممکن برسد و بالاترین کیفیت از یادگیری شکل بگیرد.

حسنی بیان کرد: حقوق‌دانان بر این باورند باید به سمتی حرکت کرد که در عین تأمین امنیت و سلامت فرد، حق تربیت و آموزش هم تأمین شود و نمی‌توان یک حق را معطل نگه داشت و برنامه‌ریزان باید به دنبال روش‌هایی باشند که هر دو حق با هم تأمین شود.

وی ادامه داد: باید این فرض را بپذیریم که کرونا فعلاً باقی می‌ماند و زندگی با کرونا را یاد بگیریم، مدرسه محل یادگیری مهارت‌‌های اساسی است و طبق تعریفی که امروز می‌شود، این مهارت‌ها انسان را در مواجهه با مسائل زندگی موفق می‌کند اگر قرار است جامعه بشری زندگی با کرونا را تجربه کند پس مدرسه و نظام آموزشی این مسئولیت را دارد که دانش‌آموزان را برای زندگی با کرونا آماده کند و بخش مهم مسئولیت نظام آموزشی در بازگشایی مدارس این است که چه آموزش‌هایی را به کودکان بدهیم تا بتوانند با کرونا زندگی کنند و احساس مسئولیت در برابر سلامت دیگران در آنها تقویت شود.

3 تا 9 ماه افت کیفیت 

در ادامه این نشست؛ بهنام بهراد عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مهارت‌های اساسی خواندن، نوشتن، ریاضیات و علوم تجربی نقش مهمی را در توسعه کشورها دارد که توسط نظام آموزشی به دانش‌آموزان منتقل می‌شود، متذکر شد: مطالعه‌ای که به تازگی توسط سازمان همکاری و توسعه اقتصادی با همکاری یونسکو و بانک جهانی درباره آزمون پیزا (کیفیت نظام آموزشی را می‌سنجد) انجام شده است، نشان داد کشورهایی که میزان تعطیلی مدارس آنها در ایام کرونا بیشتر بود از جمله کشورهایی هستند که در سنجش‌های پیشرفت آموزشی رتبه پایینی  دارند و کشورهایی که مدارس را باز نگه داشتند مانند آلمان و فنلاند عملکرد خوبی در پیزا داشتند.

وی افزود: بانک جهانی مطرح کرده است اگر دانش‌آموزان به مدت 5 ماه از مدرسه دور بمانند و مدارس تعطیل باشد بین 3 تا 9 ماه اُفت کیفیت سال‌های تحصیل برای دانش‌آموزان رقم می‌خورد هم‌اکنون حدود دو سال است دانش‌آموزان کشور آموزش حضوری ندارند بنابراین تصور کنید که چه وضعیتی از اُفت یادگیری خواهیم داشت.

بهراد متذکر شد: نتایج تیمز 2019 نشان می‌دهد عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان ایران از میانگین بین‌المللی پایین‌تر است یعنی کیفیت نظام آموزشی و یادگیری دانش‌آموزان دچار مشکل اساسی است، دانش‌آموزان کشور  چند دهه است یعنی از دوران قبل از کرونا افت یادگیری داشتند و هم‌اکنون این وضعیت با تعطیلی مدارس در دوران کرونا ترکیب شده است، در کشورهای اروپایی و آسیای جنوب شرقی مدارس دوره ابتدایی تا حد زیادی باز بود چون دانش‌آموزان دبستانی باید مهارت پایه مانند خواندن و نوشتن را که با آموزش مجازی قابل انتقال نیست،‌ فرا بگیرند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش متذکر شد: 50 درصد کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در مدارس به پلتفرم استاندارد دسترسی داشتند و ما در این دو سال شاد را به عنوان پلتفرم آموزشی استفاده کردیم که اشکالات زیادی داشت.

دو بحران در مهر امسال

بهراد ادامه داد: با توجه به اُفت تحصیلی که از گذشته داشتیم در کنار تعطیلی حدود دو ساله مدارس و کیفیت پایین آموزش می‌توان تصور کرد که جمعیت ترک تحصیل بالایی داشته باشیم و اُفت یادگیری زیادی را تجربه خواهیم کرد؛ هم‌اکنون بحث بر سر نسلی است که در آینده دچار مشکل خواهند شد.

وی گفت: اگر مهرماه امسال، دانش‌آموزان به مدارس بازگردند دو بحران اساسی داریم، نخست، اُفت یادگیری اساسی که مدارس و نظام سیاست‌گذاری برای آن آماده نیست و دوم، ترک تحصیل بالا.

بهراد در پایان متذکر شد: بازگشایی مدارس، متأثر از دو پارامتر آمادگی مدارس، بازگشت ایمن به مدرسه و میزان انتشار ویروس است، 70 درصد کشورها بودجه آموزش و پرورش را برای مقابله با کرونا افزایش دادند و باید این موضوع در دستور کار دولت باشد.

حیدر تورانی عضو پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تا زمانی که دوگانه سلامت و آموزش را تعدیل نکنیم بازگشایی مدارس سخت خواهد بود، گفت: کشورهایی که توانستند مدارس را باز کنند، فضای فیزیکی مدارس آماده بوده است، در ایران باید بتوانیم فضای فیزیکی مدارس را آماده، رضایت خانواده‌ها را فراهم و امکانات را تامین کنیم ، در این صورت دو گانه سلامت و آموزش تعدیل می‌شود و می‌توان به سمت بازگشایی مدارس رفت.

وی افزود:‌ باید از ناحیه فرصت به سراغ بازگشایی مدارس برویم تا به امروز بیشتر روی تهدیدها تاکید شده است اما باید بگوییم اگر مدارس باز شود بچه‌ها نشاط پیدا می‌کنند البته بازگشایی مدارس باید مدیریت شده و با تفویض اختیار به مدارس کشور باشد یعنی حداقل برای 3 ماه ابتدای سال تحصیلی، شورای مدرسه تصمیم‌گیری کند تا دانش‌آموزان مدیریت شده به مدرسه بیایند.


نورنیوز
نظرات
آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
صهیونیست‌ها در هرج‌ومرج و سردرگمی +فیلم
لحظه اصابت موشک ایرانی به یک ساختمان در اراضی اشغالی +فیلم
گرافیست مطبوعاتی ایران به شهادت رسید
بقایی:جامعه جهانی باید رژیم صهیونیستی را در برابر جنایت‌های خود پاسخگو کند
آمریکا؛ شریک تجاوز اسرائیل به ایران یا میانجی؟
هرج‌ومرج در سرزمین‌های اشغالی پس از حملات موشکی ایران +فیلم
جنگ اسرائیل با ایران و حقیقت پشت میز مذاکره
آغاز ثبت‌نام داوطلبان کاردانی به کارشناسی سال 1404
همچو سیاوش
آخرین وضعیت درمان دریابان شمخانی
مدنی‌زاده وزیر اقتصاد شد
کشف پهپادهای اسرائیلی در خانه‌ای در شهرری +فیلم
توسعه جنگ به خلیج فارس؛ خطای راهبردی اسرائیل و پیام جهانی ایران
حمله نظامی اسرائیل و برخی نکات مهم
برنامه مسابقات امروز دوشنبه 26 خرداد +پخش زنده
جاسوس موساد اعدام شد
وقتی ایران مهم‌تر از اختلافات است؛ در ستایش هم‌افزایی سیاسی
عملیات‌ علیه اهداف حیاتی رژیم صهیونیستی تا نابودی کامل آن ادامه خواهد یافت
تکذیب شایعه وقوع حادثه در ساختمان‌های وزارت نفت
اسرائیل در شوک حملات؛ آیا وضعیت اضطراری تا یک ماه دیگر ادامه دارد؟
شناسایی 21 متهم به تشویش اذهان عمومی پس از حملات تروریستی اسرائیل در سمنان
پیکر شهید سلامی به معراج رسید + عکس
گفت‌وگوهای رئیس‌جمهور پزشکیان با سران جهان برای تقویت همکاری‌ها + عکس
تعداد شهدا از آغاز حملات جنایتکارانه اسرائیل تاکنون اعلام شد
شش درجه فاصله در زمان جنگ
نورنما | حمله اسرائیل در حین برگزاری کلاس آنلاین کنکور
حمله موشکی اسرائیل به کتابخانه مؤسسه مطالعات سیاسی در نیاوران
هشدار قاطع لاریجانی درخصوص حمله به تاسیسات نفتی ایران+ فیلم
رئیس سازمان اطلاعات سپاه و دو فرمانده مجاهد دیگر به شهادت رسیدند
PSG بی‌رحم و منظم؛ خط حمله‌ای مرگبار با 4 گل حتی بدون دمبله + خلاصه بازی
عملیات تیراندازی فلسطینی‌ها در کرانه باختری همزمان با حملات ایران
رسانه‌های رژیم صهیونیستی:حملات موشکی ایران؛ خسارت‌های بی‌سابقه به اسراییل وارد کرد
ساختمان وزارت خارجه ایران هدف حمله مستقیم اسرائیل قرار گرفت
در پی لغو امتحانات دانش‌آموزان؛ حضور عوامل اجرایی در مدارس الزامی نیست
پدافند سنندج هدف متخاصم را منهدم کرد+فیلم
ساعت آغاز به کار متروی تهران از فردا تغییر می کند
اولین برد تیم ملی والیبال ایران مقابل اوکراین در لیگ ملت‌های 2025 + جزئیات بازی
واکنش روزنامه انگلیسی «تلگراف»درخصوص فروپاشی سامانه دفاع هوایی رژیم صهیونیستی
پیروزی بایرن مونیخ با 10 گل دیدنی در جام باشگاه‌های جهان + خلاصه بازی
فرودگاه بن‌گوریون در تل‌آویو مورد اصابت موشک ایران قرار گرفت
تصاویری از عبور موشکهای ایران از فراز مسجدالاقصی به سمت اهداف رژیم صهیونیستی
گزارش تصویری | تجاوز رژیم صهیونیستی به منطقه مسکونی غیر نظامی در تهران
لحظه اصابت مستقیم موشک ایران به حیفا+ فیلم
مصدومیت 5 دانشجوی خارجی در حمله امروز رژیم صهیونیستی به تهران
سازمان ملل در تهران: کنار مردم ایران ایستاده‌ایم
گنبد طلایی حرم مطهر رضوی و حضور انبوه زائران در صحن‌های این آستان مقدس+ فیلم
تصویر پدافند هوایی درشرق تهران در برابر تجاوزات اسرائیل
خنثی‌سازی بمب در شهرری و دستگیری عوامل انفجار پالایشگاه+جزییات
پدافند سپاه زنجان دو پهپاد متخاصم رژیم صهیونیستی را ساقط کرد
تردد در مرز ایران و ترکیه بدون محدودیت در جریان است
X
آگهی تبلیغاتی