×
فرهنگی
شناسه خبر : 65949
تاریخ انتشار :

نورنیوز بررسی کرد؛

زندگی آرام، قربانی مصرف برای نمایش

بررسی های کارشناسی نشان میدهد بسیاری از عدم رضایت ها بویژه در زندگی طبقات میانی جامعه،نه بدلیل در دسترس نبودن ملزومات واقعی و ضروری زندگی بلکه بواسطه فقدان توان مالی لازم برای در اختیار گرفتن کالا و خدماتی است که نماد مصرف برای نمایش است

 نورنیوز ـ گروه جامعه: الگوی مصرف برای مصرف و نمایش آن، نوعی از سبک زندگی است که نفس مصرف را ارزش تلقی می‌کند و از همین جهت شیوه‌ آن را در معرض دید عموم قرار می‌دهد تا با نمایش اندازه و شکل مصرف، برای خود، اعتبار بخرد. 
گرایش جامعه به سبک زندگی جدید و تمایل لجام‌گسیخته به نمایش دارایی‌ها نوعی از رفتار جدید در الگوی مصرف را پدید آورده است. الگویی که نه تنها آسایش را به همراه ندارد بلکه می‌تواند موجب سلب آرامش و رفاه نیز شود.
مصرف طبیعی و متناسب، رفتاری اجتناب‌ناپذیر و ضروری است. اما مصرف متناسب با اهداف آن می تواند با الگوهای متفاوتی  بروز و ظهور داشته باشد. مصرف برای رفاه و مصرف برای مصرف، دو گونه‌ متفاوت از الگوهایی هستند که می‌توانند مبنای تمایز میان سبک زندگی مبتنی بر آرامش و سبک زندگی مصرف گرا باشند.

وضعیت اقتصادی کشور ما به خصوص در ابعادی که به معیشت مردم ارتباط دارد  در شرایط  قابل قبولی نیست. دست کم در ده سال اخیر بدلایل مختلف سفره‌ی مردم هر سال کوچک‌تر شده است. این مقوله در کنار دیگر نارسایی‌های ساختار سیاسی و اقتصادی می‌تواند مهم‌ترین عامل برای ایجادنا رضایتی مردم از وضعیت موجود باشد. با این حال نمی‌توان از تاثیر مخرب الگوی مصرف برای مصرف در جامعه نیز چشم پوشید.

الگوی مصرف برای مصرف، نوعی سبک زندگی است که در آن نفس مصرف کردن هدف است. به عبارتی خریدن، داشتن و استفاده از یک کالا بر اساس کیفیت، بهره‌وری و امکانات آن اتفاق نمی‌افتد بلکه یک کالا به این دلیل تهیه می‌شود که نفس داشتن و  نمایش آن شخص را واجد ارزش معرفی می‌کند. کالاهایی که به جای خوب و با کیفیت بودن امکان ایجاد تمایز میان اشخاص و طبقات را دارند، همان کالاهایی است که در ادبیات عامه به آن «لاکچری» می‌گویند.
البته باید بر این نکته تاکید کرد که خرید و مصرف کالای لوکس الزاما و همیشه منفی نیست، اساسا بخشی از کالاهای زینتی، صنایع دستی و آثار هنری که در خانه‌های ایرانی وجود دارد نیز کالای لوکس و غیر ضروری محسوب می‌شوند. وجود یک یا چند اثر هنری و تزیینی در سبد مخارج خانواده به خودی خود مسئله غیر قابل قبولی تلقی نمی‌شود بلکه مشکل زمانی آغاز می‌شود که همه‌ شئون زندگی فرد از غذا خوردن و مهمانی رفتن گرفته تا تحصیل و تفریح همه و همه وجه نمایشی به خود می‌گیرد.

بسط الگوی مصرف برای مصرف در جامعه بیش از هر قشری بر گروه‌های میانی و پایینی جامعه اثر منفی خواهد گذاشت. نمایش دارایی‌ها در شبکه‌های اجتماعی به صورت افراط شده این تمایل را در فرد به وجود می‌آورد که آنچه تبلیغ می‌شود را داشته باشد و او هم به این نمایش بزرگ بپیوندد. مسئله زمانی بغرنج می‌شود که گروه‌های میانه و پایین‌تر اقتصادی در تقلید از قشر برخوردار، تلاش می‌کنند به تمام یا بخشی از این داشته‌ها دست یابند تا تصویری متمایز از خود ایجاد کنند.

این اتفاق گاها با صرف هزینه‌هایی همراه می‌شود که در حقیقت باید در مصارف دیگری خرج شود. اما ذهن فرد تحت تاثیر فضای تبلیغات، ایجاد چنین تصویری از خود را دارای اولویت می‌داند و ترجیح می‌دهد به جای صرف ثروت محدود خود در راستای ایجاد رفاه و آسایش، آن را در محلی خرج کند که موجب گرفتن تایید دیگران شود. در این شرایط است که ناگهان عناوینی مانند «زندگی اجاره‌ای سلبریتی‌ها» موجب تعجب همگان می‌گردد.

در حقیقت در این میان بخشی از درآمد خانواده که کم هم نیست به جای آن که در مسیر افزایش کیفیت زندگی و ایجاد آرامش واقعی و پایدار صرف شود برای تامین کالا یا خدمات لوکس با تعریفی که گفته شد مصرف می‌شود. در چنین حالتی فشارهای اقتصادی با فشارهای روانی همراه شده و آسیب ناشی از آن نیز دو چندان می‌شود.

زیرا در چرخه مصرف برای نمایش، اولین قربانی حس رضایت و آرامش است. برای بسیاری از بازیگران و قربانیان این سبک زندگی رسیدن به همه آنچه می بینند امکان ندارد و همین حس نرسیدن، باعث بروز سرخوردگی و افسردگی در کنار دیگر کمبودهای مادی و معنوی زندگی اقشار کم درآمد و مستضعف می‌شود.

بررسی های کارشناسی نشان میدهد بسیاری از عدم رضایت ها بویژه در زندگی طبقات میانی جامعه،نه بدلیل در دسترس نبودن ملزومات واقعی و ضروری زندگی بلکه بواسطه فقدان توان مالی لازم برای در اختیار گرفتن کالا و خدماتی است که نماد مصرف برای نمایش است.

در صورتی که این سبک زندگی تفوق عمومی در جامعه پیدا کند بدلیل آن که اصولا نمایش در مصرف فاقد سقف و حد توقف است،روز بروز بر شکاف میان نیاز و محدودیت افزوده شده و احساس آرامش و رضایت در جامعه کاهش می یابد.
الگوی مصرف برای مصرف و نمایش آن، نوعی از سبک زندگی است که نفس مصرف را ارزش تلقی می‌کند و از همین جهت شیوه‌ مصرف خود را در معرض دید عموم قرار می‌دهد تا با نمایش اندازه و شکل مصرف خود، اعتبار بخرد.


نورنیوز
نظرات
آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
بولیوی در آتش اعتراض؛ کشته‌شدن نیروهای امنیتی
هشدار پلیس: ممنوعیت حمل بار با ناوگان مسافربری
تبلیغ عجیب سایت شرط بندی در آنتن صداوسیما+ فیلم
سخنگوی ستادکل نیروهای مسلح:ایران به رژیم صهیونیستی پاسخ سنگینی خواهد داد+فیلم
فرسودگی شغلی؛یکی از دلایل اصلی استعفای زودهنگام کارکنان در ایران
گوشی قاپی عجیب راکب موتورسوار در خیابان گاز مشهد + فیلم
فروش مشروبات الکلی در بستنی فروشی در تهران
ناصر علیخواه، نویسنده، معلم و پژوهشگر درگذشت
واردات خودرو با ارز شخصی در راه است!
نوجوان ایرانی در رقابت‌های جهانی پینگ‌پنگ طلا گرفت
قتل کبری رضایی دختر افغان توسط مرد ایرانی + جزئیات
پیام تسلیت پزشکیان به هند پس از فاجعه هوایی مرگبار
جام جهانی باشگاه‌ها 2025 با قضاوت فغانی بزگزار می شود
ترامپ: ما به توافق با ایران نسبتا نزدیک هستیم و من ترجیح می‌دهم که توافق کنیم
صالحی: تندیس آرش کمانگیر در ونک، بازتابی از هویت و غرور ملی است
تصاویری از لحظه برخاستن و سقوط هواپیمای مسافربری هند
جدیدترین نرخ محصولات ایران خودرو پس از افزایش قیمتها+ جدول قیمت ها
آتش‌سوزی در پتروشیمی بوشهر + جزئیات و تعداد جان باختگان
نقشه ترافیکی بزرگ‌ترین مهمانی سال اعلام شد + فیلم
تسلیت بقایی به دولت و مردم هند پس از سقوط هواپیما
هشدار شرکت توانیر به مصرف برق در آستانه ورود موج گرما
دومین دیدار دوستانه ایران قطعی شد + زمان برگزاری دیدار
نورنما | غدیر، ریزش باران الطاف رحمانی بر گلزار جان‌های تشنه است
پادکست | ولایت چیست؟و چرا اینقدر غدیر مهم است؟
واکنش متفاوت شمخانی به قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس
کالاس: نگرانی اروپا از ایران فراتر از پرونده هسته‌ای است
وزیر نفت: افزایش قیمت گازوئیل شامل ناوگان رسمی نمی‌شود
عراقچی: آماده دفاع قاطع از حقوق ملت در مذاکرات یکشنبه هستیم+ فیلم
قیمت نفت افزایش یافت
بازی تدارکاتی جدید تیم ملی ایران مقابل شیلی نهایی شد
اینترنت ماهواره‌ای برای آیفون فعال شد
هشدار هواشناسی: طوفان در راه تهران /آماده باش دستگاههای امدادی
هشدار جدی مجلس به آژانس؛ گزینه خروج ایران از NPT در دستور کار قرار می گیرد
سقوط هواپیمای ایر ایندیا در نزدیکی فرودگاه احمدآباد هند+ فیلم سقوط وتعداد قربانیان
گرمای 41 درجه‌ای در تهران/هشدار زرد برای پایتخت
فیش حقوقی خردادماه بازنشستگان تامین اجتماعی صادر شد/جدول و زمان پرداخت
جزییات فاجعه دریایی در بندر پارسیان؛ 10 شناور در آتش سوختند
استعفا وزیر راه و شهرسازی تکذیب شد
پزشکیان: ما راه خود را خواهیم رفت و غنی سازی ادامه می‌یابد
دومین بمب استقلال؛ آقاسی با قراردادی دو ساله آبی‌پوش شد
واکنش مقام‌های ایرانی و نهادهای بین‌المللی به قطعنامه شورای حکام و پاسخ تهران
واکنش بازار طلا و سکه به قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام +جدول قیمتها
قطعنامه‌ جدید شورای حکام؛ بازی تکراری شکست خورده
واکنش بازار دلار و سایر ارزها به قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام +جدول قیمتها
رییس سازمان انرژی اتمی ایران در مورد واکنش کشورمان به قطعنامه شورای حکام توضیح خواهد داد
بیانیه مشترک وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی در واکنش به قطعنامه ضدایرانی شورای حکام
تماس تلفنی ویتکاف و نتانیاهو درباره ایران
واکنش ایران به قطعنامه شورای حکام اژانس/مجتمع سوم غنی سازی اورانیوم راه اندازی می شود+فیلم
واکنش کمالوندی به قطعنامه شورای حکام: ایران تسلیم فشار سیاسی نمی‌شود
تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حکام؛ آغاز مرحله جدید تقابل دیپلماتیک
X
آگهی تبلیغاتی