×
فرهنگی
شناسه خبر : 65949
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 1400/02/07 ساعت 13:45

نورنیوز بررسی کرد؛

زندگی آرام، قربانی مصرف برای نمایش

بررسی های کارشناسی نشان میدهد بسیاری از عدم رضایت ها بویژه در زندگی طبقات میانی جامعه،نه بدلیل در دسترس نبودن ملزومات واقعی و ضروری زندگی بلکه بواسطه فقدان توان مالی لازم برای در اختیار گرفتن کالا و خدماتی است که نماد مصرف برای نمایش است

 نورنیوز ـ گروه جامعه: الگوی مصرف برای مصرف و نمایش آن، نوعی از سبک زندگی است که نفس مصرف را ارزش تلقی می‌کند و از همین جهت شیوه‌ آن را در معرض دید عموم قرار می‌دهد تا با نمایش اندازه و شکل مصرف، برای خود، اعتبار بخرد. 
گرایش جامعه به سبک زندگی جدید و تمایل لجام‌گسیخته به نمایش دارایی‌ها نوعی از رفتار جدید در الگوی مصرف را پدید آورده است. الگویی که نه تنها آسایش را به همراه ندارد بلکه می‌تواند موجب سلب آرامش و رفاه نیز شود.
مصرف طبیعی و متناسب، رفتاری اجتناب‌ناپذیر و ضروری است. اما مصرف متناسب با اهداف آن می تواند با الگوهای متفاوتی  بروز و ظهور داشته باشد. مصرف برای رفاه و مصرف برای مصرف، دو گونه‌ متفاوت از الگوهایی هستند که می‌توانند مبنای تمایز میان سبک زندگی مبتنی بر آرامش و سبک زندگی مصرف گرا باشند.

وضعیت اقتصادی کشور ما به خصوص در ابعادی که به معیشت مردم ارتباط دارد  در شرایط  قابل قبولی نیست. دست کم در ده سال اخیر بدلایل مختلف سفره‌ی مردم هر سال کوچک‌تر شده است. این مقوله در کنار دیگر نارسایی‌های ساختار سیاسی و اقتصادی می‌تواند مهم‌ترین عامل برای ایجادنا رضایتی مردم از وضعیت موجود باشد. با این حال نمی‌توان از تاثیر مخرب الگوی مصرف برای مصرف در جامعه نیز چشم پوشید.

الگوی مصرف برای مصرف، نوعی سبک زندگی است که در آن نفس مصرف کردن هدف است. به عبارتی خریدن، داشتن و استفاده از یک کالا بر اساس کیفیت، بهره‌وری و امکانات آن اتفاق نمی‌افتد بلکه یک کالا به این دلیل تهیه می‌شود که نفس داشتن و  نمایش آن شخص را واجد ارزش معرفی می‌کند. کالاهایی که به جای خوب و با کیفیت بودن امکان ایجاد تمایز میان اشخاص و طبقات را دارند، همان کالاهایی است که در ادبیات عامه به آن «لاکچری» می‌گویند.
البته باید بر این نکته تاکید کرد که خرید و مصرف کالای لوکس الزاما و همیشه منفی نیست، اساسا بخشی از کالاهای زینتی، صنایع دستی و آثار هنری که در خانه‌های ایرانی وجود دارد نیز کالای لوکس و غیر ضروری محسوب می‌شوند. وجود یک یا چند اثر هنری و تزیینی در سبد مخارج خانواده به خودی خود مسئله غیر قابل قبولی تلقی نمی‌شود بلکه مشکل زمانی آغاز می‌شود که همه‌ شئون زندگی فرد از غذا خوردن و مهمانی رفتن گرفته تا تحصیل و تفریح همه و همه وجه نمایشی به خود می‌گیرد.

بسط الگوی مصرف برای مصرف در جامعه بیش از هر قشری بر گروه‌های میانی و پایینی جامعه اثر منفی خواهد گذاشت. نمایش دارایی‌ها در شبکه‌های اجتماعی به صورت افراط شده این تمایل را در فرد به وجود می‌آورد که آنچه تبلیغ می‌شود را داشته باشد و او هم به این نمایش بزرگ بپیوندد. مسئله زمانی بغرنج می‌شود که گروه‌های میانه و پایین‌تر اقتصادی در تقلید از قشر برخوردار، تلاش می‌کنند به تمام یا بخشی از این داشته‌ها دست یابند تا تصویری متمایز از خود ایجاد کنند.

این اتفاق گاها با صرف هزینه‌هایی همراه می‌شود که در حقیقت باید در مصارف دیگری خرج شود. اما ذهن فرد تحت تاثیر فضای تبلیغات، ایجاد چنین تصویری از خود را دارای اولویت می‌داند و ترجیح می‌دهد به جای صرف ثروت محدود خود در راستای ایجاد رفاه و آسایش، آن را در محلی خرج کند که موجب گرفتن تایید دیگران شود. در این شرایط است که ناگهان عناوینی مانند «زندگی اجاره‌ای سلبریتی‌ها» موجب تعجب همگان می‌گردد.

در حقیقت در این میان بخشی از درآمد خانواده که کم هم نیست به جای آن که در مسیر افزایش کیفیت زندگی و ایجاد آرامش واقعی و پایدار صرف شود برای تامین کالا یا خدمات لوکس با تعریفی که گفته شد مصرف می‌شود. در چنین حالتی فشارهای اقتصادی با فشارهای روانی همراه شده و آسیب ناشی از آن نیز دو چندان می‌شود.

زیرا در چرخه مصرف برای نمایش، اولین قربانی حس رضایت و آرامش است. برای بسیاری از بازیگران و قربانیان این سبک زندگی رسیدن به همه آنچه می بینند امکان ندارد و همین حس نرسیدن، باعث بروز سرخوردگی و افسردگی در کنار دیگر کمبودهای مادی و معنوی زندگی اقشار کم درآمد و مستضعف می‌شود.

بررسی های کارشناسی نشان میدهد بسیاری از عدم رضایت ها بویژه در زندگی طبقات میانی جامعه،نه بدلیل در دسترس نبودن ملزومات واقعی و ضروری زندگی بلکه بواسطه فقدان توان مالی لازم برای در اختیار گرفتن کالا و خدماتی است که نماد مصرف برای نمایش است.

در صورتی که این سبک زندگی تفوق عمومی در جامعه پیدا کند بدلیل آن که اصولا نمایش در مصرف فاقد سقف و حد توقف است،روز بروز بر شکاف میان نیاز و محدودیت افزوده شده و احساس آرامش و رضایت در جامعه کاهش می یابد.
الگوی مصرف برای مصرف و نمایش آن، نوعی از سبک زندگی است که نفس مصرف را ارزش تلقی می‌کند و از همین جهت شیوه‌ مصرف خود را در معرض دید عموم قرار می‌دهد تا با نمایش اندازه و شکل مصرف خود، اعتبار بخرد.


نورنیوز
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
برگزاری سومین مدرسه تابستانه چین
سخنگوی وزارت خارجه روسیه: صلح آذربایجان و ارمنستان باید بدون مداخلات خارجی باشد
امانوئل ماکرون تهدید به مرگ شد
حمله مجدد رژیم صهیونیستی و شهادت 6 نیروی ارتش لبنان در جنوب این کشور
توپ طلای لیگ امارات به آزمون رسید
مصائب خبرنگاری در جنگ 12 روزه
از محل سهمیه مرزنشینان؛ واردات موز از حقوق گمرکی معاف شد
پرسپولیس؛ گران‌ترین تیم لیگ ایران
باقری کنی: ایران در جنگ 12 روزه به بازدارندگی فعال دست یافت
اطلاعیه معاونت امور رسانه‌ای وزارت فرهنگ درباره اینترنت هدیه خبرنگاران
ایران نایب قهرمان رقابت‌های کشتی فرنگی بین‌المللی رومانی شد
ایران مصوبه اخیر کابینه رژیم صهیونیستی مبنی بر اشغال کامل نوار غزه را محکوم کرد
میدری: باج‌نیوزها را از صحنه رسانه حذف کنیم
عکس های منتخب ایران، شنبه 18 مرداد 1404
از بین بردن حماس غیرممکن است
ورود استقلال به تجارت با خرید کشتی
«برد کوپر» جانشین ژنرال مایکل کوریلا در سنتکام شد
مهلت 15 روزه دادستان تهران برای ساماندهی کالاهای خطرناک و سلامت محور
عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری: بحران کمبود پرستار داریم
سخنگوی پلیس: 16 مهره‌ اصلی از تبهکاران جهانی به دام افتادند
امضای تفاهم‌نامه بین شرکت توسعه فناوری پلاسما و انجمن حمایت از بیماران دیابتی
قتل فجیع داماد خانواده و شهادت یک مأمور پلیس در آستانه‌اشرفیه + جزییات
پارکینگ رایگان و 22 موکب در انتظار زائران اربعین در شهر فرودگاهی
هشدار نارنجی وزش باد شدید و گرد و خاک در سه استان
معامله«کریدور زنگزور» ، آمریکا را به قلب حومه روسیه می‌آورد
فروش بلیت‌های سوپرجام استقلال و تراکتور از امروز
قیمت طلا و سکه امروز شنبه 18 مرداد 1404 + جدول قیمت‌ها
پاشینیان: توافق جدید با آذربایجان راه ارتباط ریلی با ایران را هموار می‌کند
ولایتی: ایران با روسیه یا بدون او مانع کریدور آمریکایی در قفقاز می‌شود
پزشکیان چه نوع خبرنگاری را می‌پسندد؟
معتمدیان: نیمی از اتباع خارجی در استان تهران زندگی می‌کنند
تأمین اضطراری آب تهران از طالقان؛ راهکاری موقتی در برابر کمبود بی‌سابقه آب
حریق 2 موکب در مرز مهران یک کشته و 3 زخمی برجای گذاشت + فیلم
حوادث رانندگی جان 4866 نفر را درسه ماه اول سال گرفت
پیام تسلیت وزیر امور خارجه به مناسبت درگذشت استاد فرشچیان
بذرافشان: زوج‌های جوان به دلیل گرانی طلا، نقره می‌خرند
مکزیک: حضور ارتش آمریکا در خاک ما پذیرفتنی نیست
قیمت بلیت پروازهای اربعین اعلام شد؛ رفت و برگشت 13 تا 15 میلیون تومان
انقلابی در درمان نزدیک‌بینی بزرگسالان؛ پایان استفاده از عینک تنها با یک قطره!
آغاز ثبت نام دور جدید عمره از اول شهریور؛ 80 درصد ظرفیت کاروان‌ها پر شد
دستگیری شیاد اینترنتی با سناریوی سوالات کنکور +فیلم
فساد در سایه فوتبال در باشگاه «مس رفسنجان»
وزیر فرهنگ بر تقویت هنر، رسانه و کتاب در کانون‌های مساجد تأکید کرد
تونل توحید امشب در هر دو مسیر مسدود است
سرلشکر موسوی: بسیج همواره میدان‌دار نیاز‌های کشور در عرصه‌های مختلف بوده است
قیمت خودرو امروز شنبه 18 مرداد 1404
استاد فرشچیان؛ سفر از بوم خاک به بزم ملکوت +جزئیات و محل خاکسپاری
6900 میلیارد تومان سود به حساب سهامداران واریز شد
نرخ نان در تهران 52 درصد و در شهرستان 42 درصد زیاد شد
دیپلماسی سازنده و عبور از تهدیدات تصاعدیابنده
X
آگهی تبلیغاتی