اهمیت سرمایه گذاری در ایران برای پژو- سیتروئن از آن جهت است که پس از فرانسه ، ایران دومین بازار پرفروش محصولات این خودروسازی است است .
جذابیت بازار ایران برای این گروه خودرو سازی به اندازه ای بود که سیتروئن پس از برجام تلاش کرد که با خرید 50 درصد سهام شرکت سایپا کاشان ، حضور خود را در ایران جدی تر کند . تلاشی که به خاطر بازگشت های تحریم ها علیه ایران توسط ایالات متحده در اردیبهشت ماه 97 ، ناکام ماند .
هردو خودروساز فرانسوی ، در فاصله زمانی میان اوسط دهه 80 و اوایل دهه 90 میلادی فعالیت خود را در بازار ایالاتمتحده آمریکا متوقف کرده بودند.هرچند قرار بود این گروه خودروسازی به بازار ایالات متحده باز گردد ، کارلوس تاوارز مدیر خودروساز گفته بود این اتفاق تا پیش از 2026 نخواهد بود .
حالا 17 ماه پس از خروج آمریکا از برجام ، خبر ازتصمیم پژو سیتروئن برای دوپینگ حضور در دومین بازار بزرگ خودروی جهان ، یعنی ایالات متحده آمریکا میرسد. شنیده ها حاکی از آن است که این گروه خودرو سازی قصد دارد فیات کرایسلر ادغام شود و به این طریق راه ورود به بازار آمریکا را برای خود هموارتر کند .
اما اهمیت این اتفاق در آن است که رویدادن این همکاری میان پژو سیتروئن و فیالت کرایسلر ، عملا به معنی خداحافظی دائم پژو سیتروئن از دومین بازار بزرگ فروش محصولاتش است . چرا که حضور خودروساز آمریکایی در بازار ایران بی سابقه است و به همین جهت ، همکاری این شرکت با خودروساز آمریکایی شانس حضورش در ایران را از بین خواهد برد . از سوی دیگر ، شراکت با فیات به این معناست که پژو سیتروئن برای هر تصمیم گیری باید نظرات شریکش را نیز در نظر بگیرد و این باقی مانده امید این شرکت برای شانس سرمایه گذاری در ایران را نیز مردود خواهد کرد .
نورنیوز