نورنیوز-گروه اجتماعی: آیین بهرهبرداری از ۲۰۱ دستگاه اتوبوس برقی و افتتاح دو ایستگاههای شارژ پایانه قورخانه و هنگام با هدف توسعه ناوگان حمل و نقل پاک و هوشمند با حضور رئیس شورای اسلامی شهر تهران و شهردار پایتخت صبح امروز شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۴ در منطقه ۵ اتوبوسرانی برگزار شد.
احمد قیومی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، گفت: امروز شاهد تغییر چهره حملونقل عمومی پایتخت هستیم و اتوبوسهای تولید داخل بهطور محسوس در سیستم اتوبوسرانی شهر دیده میشوند.
وی با اشاره به اقدامات انجامشده در فاز نخست افزود: سال گذشته ۱۸۹ دستگاه اتوبوس تمام برقی در ۱۱ خط بهکارگیری شد. امروز نیز در فاز دوم، ۲۰۱ دستگاه دیگر وارد چرخه خدمترسانی در ۱۷ خط میشود. در مجموع، تاکنون ۳۹۰ دستگاه اتوبوس تمام برقی در هسته مرکزی تهران فعال شدهاند که معادل ۵۰ درصد ناوگان این محدوده است.
مدیرعامل شرکت واحد، کاهش آلودگی هوای پایتخت را از مهمترین دستاوردهای این پروژه عنوان کرد و اظهار داشت: هسته مرکزی تهران معمولاً با بیشترین سطح آلودگی و حجم مراجعه شهروندان مواجه است. افتخار ما این است که امروز نیمی از ناوگان این محدوده برقی شده و در فازهای بعدی نیز با ورود ۱۱۰ دستگاه دیگر، به سمت تحقق هدفگذاری ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس تمام برقی حرکت خواهیم کرد.
قیومی همچنین از ایجاد زیرساختهای پشتیبان این ناوگان خبر داد و گفت: با راهاندازی ایستگاههای شارژ در پایانههای قورخانه و هنگام، اکنون ۲۸ خط اتوبوسرانی تهران با محوریت هسته مرکزی، بهطور کامل برقی شده است.
وی با تأکید بر استفاده حداکثری از ظرفیت تولیدکنندگان داخلی افزود: توافقها و قراردادهای مربوط به نوسازی اتوبوسهای دیزلی پابرجاست و بهتدریج ناوگان جدید به سیستم افزوده خواهد شد.
مدیرعامل شرکت واحد در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت خطوط تندرو (BRT) اشاره کرد و گفت: بار اصلی جابهجایی روزانه حدود یک میلیون نفر بر دوش خطوط تندرو است. بر همین اساس تا پایان پاییز ۴۰۰ دستگاه اتوبوس BRT وارد ناوگان میشود. در فاز نخست ۲۰۰ دستگاه و در فاز بعدی ۲۰۰ دستگاه دیگر اضافه خواهد شد.
۵۰ درصد خطوط محوری اتوبوسرانی در تهران برقی شده است
حسین هرمزی، رئیس سازمان حملونقل شهری تهران نیز در این مراسم گفت: اگر حمایتهای شورای شهر نبود، امروز شاهد این تحولات بزرگ در حملونقل پایتخت نبودیم.
وی با اشاره به برنامهریزیهای انجامشده در بخش اتوبوسرانی افزود: با اقدامات صورت گرفته، تاکنون شمار اتوبوسهای برقی به ۳۹۰ دستگاه رسیده و تا پایان سال، ۱۳۵۸ دستگاه دیگر نیز به این ناوگان اضافه خواهد شد. این اتفاق پس از حدود ۱۵ سال نوسازی ناوگان رقم میخورد. همچنین در حوزه بازسازی نیز تاکنون ۸۰۸ دستگاه اتوبوس بازسازی شده و برنامه داریم تا پایان سال، ۳۲۷ دستگاه دیگر را بازسازی کنیم.
هرمزی با بیان اینکه نهضت برقیسازی، گام تازهای در تاریخ حملونقل تهران است، ادامه داد: در دهه ۷۰ شاهد توسعه اتوبوسهای عادی، در دهه ۸۰ نهضت BRT و در دوره قبل توسعه دوچرخه بودیم. اکنون برقیسازی ناوگان بهعنوان تحول بزرگ این دوره شناخته میشود.
وی توضیح داد: در ایستگاههای جدید، اتوبوسها میتوانند در بازه ۹ تا ۱۲ ساعت خدمات شارژ دریافت کنند. در پایانه قورخانه نیز ۱۶ ایستگاه برای ۱۲۰ دستگاه تعبیه شده که ظرفیت خدماتدهی تا ۳۸۴ شارژ روزانه خواهد داشت. علاوه بر این، خدمات شارژ برای خودروهای شخصی نیز فراهم شده و مردم میتوانند از این زیرساخت بهرهمند شوند.
رئیس سازمان حملونقل شهری تهران با اشاره به اهمیت مقابله با آلودگی هوا گفت: تهران نیم قرن است که از مشکلات آلودگی هوا رنج میبرد. خوشحالیم که توانستیم موضوع هوای پاک را از سطح شعار خارج کرده و وارد مرحله عمل کنیم. به لطف خدا، امروز ۵۰ درصد خطوط محوری اتوبوسرانی در تهران برقی شده است.
هرمزی سپس به حوزه مترو پرداخت و اظهار داشت: در همین ماه و تا آبان، سه ایستگاه جدید مترو شامل ایستگاه سرباز در خط ۶ و ایستگاه ورزشگاه تختی در خط ۷ به بهرهبرداری خواهد رسید. همچنین عملیات عمرانی خط ۱۰ آغاز شده و حفاریهای اولیه انجام شده است. در خط ۸ و ۹ نیز عملیات تجهیز شروع شده و بهزودی شاهد پیشرفتهای بیشتری خواهیم بود.
وی گفت: بهاندازه کل عمر مترو تهران در ۲۵ سال گذشته، در همین دوره قرارداد خرید واگن منعقد شده است. تاکنون ۱۷۱ دستگاه با حمایت دولت و ۱۱۳ دستگاه دیگر در قالب پروژه واگن ملی به قرارداد رسیدهاند. بخشی از این واگنها وارد خط تولید شده و تستهای اولیه نیز با موفقیت انجام شده است. هفته آینده نیز نخستین رامها وارد خط بهرهبرداری خواهند شد.
رئیس شورای شهر با اشاره به جزئیات این قرارداد توضیح داد: فاز نخست این طرح شامل ۱۷۱ دستگاه واگن است که با کمک دولت تأمین مالی و پیشپرداخت آن انجام شده است. نخستین سری این واگنها از خط تولید کارخانه سازنده خارج شده و آماده تحویل است.
چمران افزود: علاوه بر این، ۱۱۳ دستگاه واگن دیگر در قالب پروژه واگن ملی به قرارداد رسیده است. تاکنون دو رام از این واگنها ساخته شده و یکی از آنها نیز در هفته گذشته با موفقیت تست شد. بر اساس برنامهریزیها، هفته آینده این رامها وارد خطوط متروی تهران خواهند شد.
وی بیان کرد: با تحقق این قراردادها تعداد واگنهای جدید متروی تهران از مرز ۱۸۴ دستگاه عبور میکند. این در حالی است که در مجموع ۱۱۸۱ دستگاه واگن در قالب این دوره به قرارداد رسیده است.
وی تأکید کرد: این اقدام در تاریخ متروی تهران بیسابقه است، چرا که در طول ۲۵ سال گذشته چنین حجم قرارداد و نوسازی در حوزه واگن منعقد نشده بود. اکنون تهران در مسیری قرار گرفته که میتواند ناوگان خود را با استانداردهای روز و ظرفیت بالاتر برای جابهجایی مسافران تجهیز کند.
موانع زیادی در مسیر تأمین اتوبوس و واگنهای مترو وجود دارد
مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در آیین رونمایی از ناوگان جدید حملونقل عمومی پایتخت گفت: هر اندازه مردم را به استفاده از وسایل حملونقل عمومی تشویق کنیم، تا زمانی که تعداد کافی اتوبوس و واگن در اختیار نباشد، این دعوت عملی نخواهد شد. اگر اتوبوس نباشد و مردم مجبور شوند در صفهای طولانی منتظر بمانند، ناچار به استفاده از خودروهای شخصی خود پناه میبرند.
وی با اشاره به گامهای برداشتهشده برای تقویت ناوگان حملونقل عمومی افزود: خوشحالیم که امروز شاهد حرکتی بزرگ در زمینه تأمین اتوبوسهای مورد نیاز شرکت واحد اتوبوسرانی هستیم. این یک قدم بلند در مسیر توسعه حملونقل عمومی تهران محسوب میشود. با این حال، آنچه امروز داریم، کمتر از پیشبینیهای ماست.
چمران با انتقاد از کندی روند اداری و اجرایی کشور گفت: اگر دستگاههای اجرایی به موقع عمل میکردند، اکنون باید حدود دو هزار دستگاه اتوبوس و تعداد قابل توجهی واگن در اختیار داشتیم. قرار بود واگنها سال گذشته وارد کشور شوند، اما به دلیل کندی فرآیندها این اتفاق نیفتاد. اکنون وعده داده شده است که این واگنها در بهمن ماه وارد تهران شوند. امیدواریم دیگر مانعی ایجاد نشود، چرا که این مسیر به جای هفتخان رستم، به ۷۰ خان تبدیل شده است.
رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: تلاش ما بر این است که با تکیه بر توان داخلی، نیاز ناوگان حملونقل عمومی را تأمین کنیم. ساخت اتوبوسها و واگنهای مترو در کشور عملی است و تجربههای ارزشمندی در این حوزه به دست آوردهایم. بخشی از این تجهیزات هماکنون در داخل تولید و مونتاژ میشود و امیدواریم در آیندهای نزدیک همه نیازها را به دست کارگران ایرانی بسازیم.
چمران ضمن تقدیر از دستاندرکاران این طرحها افزود: میدانیم که در مسیر تأمین اتوبوس و واگنهای مترو موانع زیادی وجود دارد، اما با همت مسئولان و پیگیری نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، میتوانیم این مشکلات را برطرف کنیم. ما وظیفه داریم با جدیت پیگیر این موضوع باشیم تا حملونقل عمومی تهران به جایگاهی برسد که شایسته شهروندان است.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد: با توکل به خداوند و همدلی میان دستگاههای مختلف، بتوانیم گامهای بلندتری در مسیر توسعه حملونقل عمومی و کاهش مشکلات ترافیکی و آلودگی هوای پایتخت برداریم.
کلیه خطوط هفتگانه مترو تا آبان تکمیل میشود
زاکانی شهردار تهران با اشاره به گلایههای مردم از وضعیت کنونی ترافیک و آلودگی گفت: حدود ۵۰ درصد این مشکلات ناشی از وابستگی به حملونقل شخصی است. از همین رو هدفگذاری جدی صورت گرفته تا با توسعه بسترهای خدمت، بهویژه گسترش خطوط مترو، شرایط بهتری برای استفاده مردم از ناوگان عمومی فراهم شود.
وی افزود: طبق برنامهریزی انجامشده، به لطف خدا تا آبانماه امسال تمامی خطوط هفتگانه مترو تکمیل خواهد شد. خط ۶ نیز بخشی توسعهای دارد که امیدواریم تا پایان امسال یا ابتدای سال آینده به بهرهبرداری برسد. علاوه بر این، قرارداد خطوط جدید نیز بسته شده است که نشاندهنده عزم جدی برای گسترش شبکه مترو است.
شهردار تهران به موضوع بازسازی و نوسازی ناوگان نیز اشاره کرد و اظهار داشت: در طول ۲۵ سال گذشته، ۱۹۸۱ واگن به خدمت گرفته شده و امروز وظیفه ما این است که با بازسازی آنها، امکان خدمترسانی بهتر را فراهم کنیم. در کنار این موضوع، قرارداد تولید و واردات ۱۱۸۴ واگن جدید نیز منعقد شده است.
شهردار تهران با اشاره به سهم تولید داخل در این قراردادها گفت: از این تعداد، ۱۱۳ واگن با همکاری جهاد دانشگاهی در داخل کشور ساخته میشود که حدود ۸۵ درصد آن تولید ملی است.
وی گفت: هماکنون ۱۴ واگن وارد مرحله تولید شدهاند. همچنین ۱۰۷۱ واگن خارجی نیز در این قرارداد پیشبینی شده که ۱۲ رام کامل آن تا پیش از پایان سال وارد کشور خواهد شد. این واگنها به تدریج در خدمت مردم قرار خواهند گرفت.
زاکانی در ادامه افزود: ۵۵ درصد از این ۱۲۷۰ واگن داخلیسازی خواهد شد که این امر یک افق روشن در حوزه فناوری و خودکفایی برای ما ایجاد میکند. با این اقدام، نهتنها نیاز امروز شهروندان تأمین میشود، بلکه ظرفیتهای داخلی برای تولید و توسعه فناوری نیز تقویت خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: این برنامه در قالب بسته اول نوسازی و توسعه مترو اجرا میشود و گامهای بعدی نیز با هدف افزایش ظرفیت جابهجایی مسافر، کاهش ترافیک و آلودگی هوا و ارتقای کیفیت زندگی در تهران دنبال خواهد شد.
شهردار تهران گفت: تکمیل خطوط مترو و ورود بیش از هزار واگن جدید، نقطه عطفی در توسعه حملونقل عمومی پایتخت محسوب میشود؛ اقدامی که میتواند نقش مؤثری در کاهش وابستگی به خودروهای شخصی و ایجاد شهری زیستپذیرتر ایفا کند.
وی با قدردانی از همکاری شرکتهای خارجی، بهویژه یک شرکت چینی که در این پروژه مشارکت داشتهاند، تأکید کرد: این مشارکت باعث شد بخشی از نیازهای شهر بهسرعت تأمین شود. البته برنامه اصلی ما تقویت تولید داخلی است تا نهتنها تهران بلکه سایر شهرهای کشور نیز از این ظرفیت بهرهمند شوند.