×
اقتصادی
شناسه خبر : 225096
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 1404/03/01 ساعت 09:48

سیدمحسن دهنوی

خصوصی‌سازی از آرمان‌گرایی تا واقع‌گرایی

با گذشت نزدیک به دو دهه از ابلاغ سیاست‌های کلی اصل44 قانون اساسی، بررسی‌ها نشان می‌دهد این سیاست‌ها آن‌چنان در کاهش نقش دولت در اقتصاد موفق نبوده‌اند و حتی در مواردی ساختاری جدید از مداخله دولت در پوشش نهادهای شبه‌دولتی را تثبیت کرده‌اند.

نورنیوز-گروه اقتصادی: ظهور شرکت‌های شبه‌دولتی؛ بازتولید دولت در پوست بخش خصوصی

سیاست‌های کلی اصل۴۴ قانون اساسی که در سال۱۳۸۴ از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، نقطه عطفی در نگاه به نقش دولت در اقتصاد ایران محسوب می‌شود. هدف از این سیاست‌ها کاهش تصدی‌گری دولت، توسعه بخش خصوصی، تامین عدالت اجتماعی، افزایش کارآیی و بهره‌وری، افزایش رقابت‌پذیری در اقتصاد و توزیع عادلانه‌تر مالکیت در جامعه بوده است. اما اکنون پس از گذشت نزدیک به دو دهه، شواهد آماری و ساختاری نشان می‌دهد که اجرای این سیاست‌ها با چالش‌هایی عمیق و انحراف از اهداف اولیه مواجه شده است.

با وجود واگذاری‌های گسترده، بدنه شرکت‌های تحت کنترل دولت همچنان بیش از ۶۰۰۰هزار میلیارد تومان از بودجه عمومی را به خود اختصاص می‌دهند. ساختار مالکیتی شرکت‌های بورسی نیز بیانگر این است که اغلب شرکت‌های برتر بازار سرمایه، در اختیار نهادهای عمومی یا شبه‌دولتی هستند. از سوی دیگر، ۶۷درصد تسهیلات بانکی در اختیار بانک‌های دولتی یا وابسته است و تنها ۲۲درصد منابع صندوق توسعه ملی به بخش خصوصی اختصاص یافته که حتی اغلب آن نیز به نهادهای تحت مدیریت دولت واگذار شده است.

نکته مهم‌تر آنکه افزایش بهره‌وری و سوددهی شرکت‌های واگذار شده گرچه در داده‌های رسمی (با رشد ۹.۵درصدی بهره‌وری و ۱۷درصدی سودآوری) مشهود است، اما به‌دلیل واگذاری محدود و غالبا غیربازاری، اثرگذاری آن بر ساختار اقتصاد کلان بسیار محدود بوده است. شاخص‌هایی مانند نرخ رشد اقتصادی و ضریب جینی نیز نشان می‌دهند که نه عدالت اجتماعی و نه رشد پایدار، دستاورد چشم‌گیری نداشته‌اند. ضریب جینی در سال۱۴۰۲ تقریبا معادل ۱۳۸۴ باقی مانده و نرخ رشد اقتصادی نیز در اکثر سال‌ها زیر ۳درصد بوده است.

در سطح ساختاری، روند خصوصی‌سازی بیشتر از آنکه به ورود بخش خصوصی واقعی منجر شود به انتقال مالکیت به نهادهای شبه‌دولتی انجامیده است. تعارض منافع مدیران دولتی، استفاده از واگذاری‌ها برای تامین کسری بودجه و بی‌اعتمادی عمومی به فرآیند خصوصی‌سازی به‌واسطه برخی تخلفات رخ داده در فرآیند خصوصی‌سازی و سلب مالکیت‌ها، همه به تضعیف مشروعیت و اثربخشی این سیاست انجامیده‌ است. در عمل، ما با نوعی بازتولید اداره دولتی در کالبد بخش خصوصی مواجه بوده‌ایم که مدیریت دولتی را حفظ کرده اما پاسخ‌گویی را تضعیف کرده است.

بازگشت به اجرای واقعی سیاست‌های کلی اصل۴۴؛ اصلاح ساختار به‌جای تکرار خطا

در چنین شرایطی، مسیر اصلاح اجرای سیاست‌های کلی اصل۴۴ نیازمند یک بازنگری راهبردی است، نه صرفا تغییر در فرآیندهای اداری. تجربه سال‌های گذشته به‌روشنی نشان داده است که بدون اراده برای خروج واقعی دولت از صحنه مدیریت بنگاه‌ها، هیچ نسخه‌ای کارساز نخواهد بود. برای این منظور، باید چند گام کلیدی مورد توجه قرار گیرد:

نخست، خصوصی‌سازی باید از یک ابزار درآمدزایی در بودجه دولت، به یک سیاست توسعه‌ای با هدف اصلاح ساختار مالکیت و مدیریت بدل شود. واگذاری صرف مالکیت، آن‌هم به نهادهایی که در عمل دولتی یا شبه‌دولتی هستند، نه‌تنها کمکی به کارآیی اقتصادی نکرده، بلکه منجر به شکل‌گیری انحصارهای تازه‌ای شده است که از پاسخ‌گویی و شفافیت فراری‌ هستند.

دوم، تقویت نهاد نظارتی مستقل و انتشار عمومی اطلاعات مربوط به واگذاری‌ها، اهلیت خریداران و عملکرد پس از واگذاری، ضرورتی انکارناپذیر است. بدون سازوکار نظارت و پاسخ‌گویی، فساد و ناکارآمدی در لایه‌های جدید اقتصادی بازتولید می‌شود.

سوم، بخش تعاونی که در سیاست‌های کلی به‌روشنی به آن اشاره شده، عملا به حاشیه رانده شده است. احیای واقعی این بخش می‌تواند توازنی میان سودآوری و عدالت اجتماعی، به‌ویژه در مناطق کمتر برخوردار و میان اقشار فاقد دسترسی به سرمایه، برقرار کند.

چهارم، باید سهام عدالت از وضعیت نامشخص و ناکارآمد فعلی خارج شده و به سازوکاری شفاف، نقدشونده و با مدیریت حرفه‌ای تبدیل شود. اگر بناست مردم در اقتصاد شریک شوند، این مشارکت باید واقعی، ملموس و همراه با دسترسی باشد، نه صرفا عددی در سامانه‌ای دولتی.

در نهایت، بدون احیای سرمایه اجتماعی پیرامون سیاست‌های کلی اصل ۴۴، اجرای مجدد یا بازطراحی این سیاست نیز با شکست مواجه خواهد شد. افکار عمومی، رسانه‌ها، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، فعالان اقتصادی و حتی مدیران دولتی باید باور کنند خصوصی‌سازی چرخشی درون ساختار قدرت موجود نیست، بلکه خصوصی‌سازی به معنای واگذاری مسوولانه قدرت اقتصادی به مردم است.

سیاست‌های کلی اصل ۴۴ هنوز هم یک سند معتبر برای نجات اقتصاد دولتی ایران از ناکارآمدی است. اما برای زنده شدن این سند، باید دولت بپذیرد که نه ‌فقط مالکیت، بلکه کنترل، نفوذ و منافع سیاسی خود را نیز واگذار کند. تنها در این صورت است که می‌توان به آینده‌ای امیدوار بود که در آن، بنگاه‌های اقتصادی با مدیریت بخش خصوصی، تحت نظارت عمومی و در فضای رقابتی، مسیر رشد را طی کنند.


نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
اعتراض مردم مادرید به حضور تیم دوچرخه‌سواری اسرائیل
عمان در آستانه انقلاب هوایی با هواپیماهای آینده‌نگر
هشدار دوباره ژاپن به چین بر سر جزایر مورد مناقشه
پیشنهاد تازه عراق برای گفت‌وگوی منطقه‌ای در نیویورک
مرگ پیاپی نهنگ‌های کوچک در بندرلنگه
رسانه صهیونیستی: عربستان، مصر و اردن، اکنون به ایران نزدیک‌تر می‌شوند
مسیر عجیب پرواز نخست‌وزیر رژیم اسرائیل به نیویورک
اعتراض کره جنوبی و واکنش ترامپ به بازداشت 300 تبعه کره‌ای
لندن به دنبال توافق هسته‌ای با آمریکا
واکنش احساسی قهرمان کشتی پس از کسب طلا
وزیر میراث فرهنگی: فرونشست زمین تهدیدی جدی برای بناهای تاریخی است
آغاز یازدهمین اجلاس گروه کاری مقامات عالی‌رتبه دریای خزر
خروج بی‌سروصدای ستاره‌های کنکور از کشور
مهلت انتخاب رشته علمی کاربردی تمدید شد+ لینک سایت
نشست سالانه کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین آغاز شد
نورنما | وقتی سن فقط یک عدد است
قیمت خودرو امروز دوشنبه 24 شهریور 1404 + جدول
اژه‌ای: برجسته‌سازی ضعف‌ها به نفع دشمن تمام می‌شود
ایران نما | معرفی جاذبه های گردشگری شهرهای ایران(81) «بُوئین‌زَهرا»
قطعنامه ایران علیه تجاوز هسته‌ای؛ آزمون تاریخی برای واشنگتن و آژانس
اعتراض به جریمه پلیس راهور غیرحضوری می‌شود
مخاطب فریادهای طارمی که بود؟
پرونده هسته‌ای ابزار عقده‌گشایی نیست!
انفعال در بحران
ادامه آتش‌سوزی در تالاب هورالعظیم
پزشکیان : وحدت کشورهای اسلامی تنها راه مقابله با تجاوزات اسرائیل است
بین نمایندگان مجلس و عراقچی چه گذشت؟
حمله دوباره ارتش یمن به فرودگاه رامون
مصرف گاز مخرب لایه اوزن توسط ایران صفر شد
پیام فوری حماس به نشست کشورهای عربی و اسلامی
فاش شدن مشکل امنیتی میلیون‌ها گوشی هوشمند سامسونگ
زایمان طبیعی در شرایط اورژانسی جان مادر و نوزاد را نجات داد
قیمت جهانی طلا کاهش یافت
نظر ربیعی درباره حذف یارانه پردرآمدها
معاون وزیر ارتباطات: کیفیت شبکه اینترنت را شایسته مردم نمی‌دانیم
غرب به دنبال نمد مال کردن ایران است
از قاهره تا تهران: پل دیپلماسی در میان شکاف‌های استراتژیک
هوای تهران امروز قابل قبول است
قدرت هجومی بارسلونا بدون یامال هم شکست‌ناپذیر بود+خلاصه بازی
هیولای فرونشست در اصفهان دهان باز کرد
چشم های جهان عرب و اسلام به تفاوت اجلاس سران کشورهای عربی و اسلامی در دوحه
دوفوریتی |《گل 》بود به سبزه نیز آراسته شد!
برنامه کامل روز سوم مسابقات جهانی کشتی آزاد
سایه روشن‌های هفته سوم لیگ برتر فوتبال
خاویر باردم با چفیه‌ای در حمایت از فلسطین در امی حاضر شد
تحقق شرط کلیدی ایران در توافق قاهره با آژانس
عراقچی: ایران در کنار تمامی برادران و خواهران مسلمان ایستاده است
ترامپ: به نتانیاهو گفتم هنگام حمله به دیگران باید محتاط باشیم
پیش‌فروش بلیت‌ قطارهای مسافری مهرماه آغاز شد
از «اول آمریکا» تا بحران اعتماد؛ ترامپ در تله جنگ خاورمیانه
X
آگهی تبلیغاتی