×
اقتصادی
شناسه خبر : 221126
تاریخ انتشار :

نورنیوز بررسی می کند؛

30 سال وعده، 30 سال ترافیک؛ تکمیل آزادراه تهران-شمال بازهم متوقف شد!

آزادراه تهران-شمال، یکی از پرهزینه‌ترین و پرحاشیه‌ترین پروژه‌های عمرانی ایران، پس از سه دهه هنوز به نقطه پایان نرسیده است. بهانه‌های تکراری از جنس «توپوگرافی سخت» و «مشکلات مالی» دیگر پاسخگوی انتظارات مردمی نیست.این آزادراه را آزمونی برای کارآمدی نظام مدیریت کشور شده است.

نورنیوز-گروه اقتصادی: آزادراه تهران-شمال، یکی از پرهزینه‌ترین و پرحاشیه‌ترین پروژه‌های عمرانی ایران، پس از سه دهه هنوز به نقطه پایان نرسیده است. بهانه‌های تکراری از جنس «توپوگرافی سخت» و «مشکلات مالی» دیگر پاسخگوی انتظارات مردمی نیست.این آزادراه را آزمونی برای کارآمدی نظام مدیریت کشور شده است. وقتی در میانه دهه ۷۰ شمسی نخستین نقشه‌های آزادراه تهران-شمال طراحی شد، کمتر کسی گمان می‌کرد که این پروژه تا دهه ۱۴۰۰ ادامه پیدا کند. آرزوی رسیدن به شمال کشور از دل کوه‌های البرز، در قالب یک مسیر ۱۲۱ کیلومتری، قرار بود نماد توسعه و اقتدار ملی باشد؛ اما امروز، پس از گذشت بیش از ۳۰ سال، این مسیر هنوز نیمه‌کاره است. وزیر راه و شهرسازی اخیراً در اظهار نظری صریح، اعتراف کرده که پروژه با مشکل جدی تأمین منابع مالی مواجه است.

او همچنین به دشواری‌های توپوگرافی و ملاحظات زیست‌محیطی اشاره کرده؛ دلایلی که بارها تکرار شده‌اند اما برای افکار عمومی، بیشتر بهانه‌هایی آشنا می‌مانند تا دلایلی قانع‌کننده. در این میان، بنیاد مستضعفان و معاون اول رئیس‌جمهور نیز به‌عنوان بازیگران مالی پروژه معرفی شده‌اند، هرچند «جلسات اثربخش» تاکنون به نتیجه ملموسی نینجامیده است. اما آزادراه تهران-شمال فقط یک پروژه عمرانی نیست. این مسیر، سازنده‌ی تصوری جمعی درباره توانمندی مدیریتی در ایران است. برای خانواده‌ای که هر نوروز ساعت‌ها در جاده چالوس گرفتار ترافیک می‌شود، این آزادراه یک وعده تاریخی است. برای مردمی که در بحران‌های معیشتی، به دنبال نشانه‌هایی از کارآمدی هستند، پروژه‌هایی مانند این آزادراه، آزمونی است که نتایج آن به سایر حوزه‌ها نیز تعمیم پیدا می‌کند. چه شد که پروژه‌ای با این سطح از اهمیت، به چنین سرنوشتی دچار شد؟ پاسخ را باید در ضعف برنامه‌ریزی، بی‌ثباتی در تأمین مالی، ناهماهنگی نهادی، و تغییرات مدیریتی مداوم جست‌وجو کرد. هر دولتی که آمده، قول داده «به‌زودی» پروژه را تکمیل کند؛ هر وزیری که رفته، آن را به گردن دولت قبل انداخته؛ و مردم، تنها نظاره‌گر این چرخه فرساینده مانده‌اند.

هزینه‌های سرسام‌آور ساخت در دل کوه، پیچیدگی‌های مهندسی تونل‌ها، و ضرورت رعایت ملاحظات زیست‌محیطی، واقعیت‌هایی انکارناپذیرند؛ اما در کنار این واقعیات، سوءمدیریت و ناپایداری تأمین منابع هم به‌وضوح در عملکرد پروژه نقش داشته‌اند. نتیجه آن است که بخشی از مسیر افتتاح شده، بخش دیگر همچنان در بن‌بست مناقصه مانده، و هیچ چشم‌انداز روشنی از اتمام کامل پروژه وجود ندارد. فراتر از بُعد فنی و مالی، آزادراه تهران-شمال اکنون به نمادی از اعتماد آسیب‌دیده تبدیل شده است. مردم وقتی می‌بینند یک پروژه با این سطح از اهمیت ملی دهه‌ها به درازا کشیده، در ارزیابی‌شان از کارآمدی کل سیستم تجدیدنظر می‌کنند. همین امر، سرمایه اجتماعی را فرسایش می‌دهد و به کاهش مشارکت و امید عمومی منجر می‌شود. اکنون بیش از هر زمان، نیاز به بازنگری در راهبردهای اجرایی پروژه احساس می‌شود. تأمین منابع مالی نباید تنها به «امیدواری» وزیر راه گره بخورد، بلکه نیازمند برنامه‌ای عملی، شفاف و پاسخ‌گوست. اگر این پروژه هم با وعده‌های تکراری و نهادگرایی فرسوده دفن شود، باید منتظر آن باشیم که نه تنها جاده، بلکه اعتماد عمومی نیز در پیچ‌وخم‌های البرز گم شود.


نورنیوز
نظرات
آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
کارت سوخت تا کی حذف می شود؟
نورنما | لحظه برخورد صاعقه به یک نفر حین دوش گرفتن زیر باران
جزییات صدور احکام همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری/ آغاز پرداخت‌ها
عکس های منتخب جهان، 24 آوریل 2024
ماجرای بازداشت عوامل اصلی شبکه یک سیما چه بود+ فیلم
واژگونی پژو حامل مهاجران افغان در جاده بردسیر کرمان
قانون آمره خلیج فارس؛ امنیت پیوسته، سرنوشت مشترک
ایران نما | معرفی جاذبه های گردشگری شهرهای ایران (15)«آوج»
پیام پاریس برای گفتگو با تهران چه بود؟
ترمیم نمرات نهایی رسمی شد؛ فرصتی تازه برای کنکوری‌ها
ترامپ، رییس تیم فنی آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با ایران را تعیین کرد
تبریز میزبان شیرین‌ترین رویداد سال شد+فیلم
درگیری مسلحانه درفرودگاه بین المللی پیرسون تورنتو + فیلم
پیام صریح عراقچی به اروپا؛ از وضعیت باخت-باخت خارج شوید!
یامین پور هم وارد غائله اخیر صداوسیما شد!
توضیحات و عذرخواهی مجری سیمای خانواده + فیلم
استقلال- پیکان؛ آزمون زود هنگام جباری!
وقوع زمین لرزه در آذربایجان شرقی
شگفتی ببینید؛ گلچین گل‌های استثنایی فدریکو والورده هافبک جنجالی رئال مادرید
رکورد شکنی افزایش قیمت‌ها در فروردین + رتبه بندی گرانی
زمان دریافت کارت ورود به جلسه کنکور نوبت اول 1404
سیگنال غیر سازنده وزیر خارجه آمریکا به مذاکرات مسقط
دیده شدن پلنگ ایرانی در ارتفاعات طالقان + فیلم
«راز مرگ خاموش در باغ‌ویلا؛ شایعات فضای مجازی صحیح نیست»
فروش دنا پلاس با شرایط ویژه از سوی ایران خودرو
فیلم های سینمایی امروز تلویزیون 4 اردیبهشت
نورنما | کشف موجودات شگفت انگیز از ژرفای تاریک و سرد اقیانوس
رمز گشایی از کشف جسد زن ایرانی ساکن ولز در باغچه خانه
جلال چراغپور به آبی های پایتخت ملحق شد
آب و هوای امروز 4 اردیبهشت + وضعیت استان ها
وضعیت ترافیک در محورهای شمالی
مدیوم شات | معرفی فیلم《صیاد》به کارگردانی جواد افشار
جهش قیمت محصولات گروه سایپا + جدول قیمتهای جدید
واکنش رئیس صدا و سیما به حواشی «سیمای خانواده»
ادامه اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی درهاله ابهام
عزل سریع مدیر حاشیه ساز سیما؛ جبلی:خطا مشکوک و نابخشودنی بود!
آینده روند مسقط: اصل عدم قطعیت هایزنبرگ، سوپرپک ها و اونجلیک ها
از پدیده مدرک فروشی در ایران چه می دانید؟
قیمت خودرو امروز 4 اردیبهشت 1404
مهلت بسته حمایت معیشتی از مادران باردار (طرح یسنا) فقط یک هفته باقی مانده +مشمولین و مبلغ
آغاز افزایش حقوق بازنشستگان از اردیبهشت 1404
دهک‌بندی جدید یارانه‌ها با شاخص‌های دقیق‌تر؛ جزئیات آئین‌نامه تازه دولت اعلام شد
برنامه مسابقات امروز 4 اردیبهشت + پخش زنده
پایتخت یمن زیر بمباران سنگین جنگنده‌ها های آمریکایی + فیلم
شگفتی در میانه مذاکرات؛اسرائیل میز ایران را در کاخ سفید تصاحب کرد!
درخشش دوباره سردار آزمون؛ گل و پاس گل تنها در سه دقیقه برای شباب الاهلی
خلاصه بازی آرسنال (2) - کریستال پالاس (2) + فیلم
ایران نما | معرفی جاذبه های گردشگری شهرهای ایران (14)«آمل»
صحبت های مجتبی جباری - هدایت تیم تا آخر فصل
فیلم روستایی با «زن و بچه» به کن بازگشت!
X
آگهی تبلیغاتی