×
اقتصادی
شناسه خبر : 221126
تاریخ انتشار :

نورنیوز بررسی می کند؛

30 سال وعده، 30 سال ترافیک؛ تکمیل آزادراه تهران-شمال بازهم متوقف شد!

آزادراه تهران-شمال، یکی از پرهزینه‌ترین و پرحاشیه‌ترین پروژه‌های عمرانی ایران، پس از سه دهه هنوز به نقطه پایان نرسیده است. بهانه‌های تکراری از جنس «توپوگرافی سخت» و «مشکلات مالی» دیگر پاسخگوی انتظارات مردمی نیست.این آزادراه را آزمونی برای کارآمدی نظام مدیریت کشور شده است.

نورنیوز-گروه اقتصادی: آزادراه تهران-شمال، یکی از پرهزینه‌ترین و پرحاشیه‌ترین پروژه‌های عمرانی ایران، پس از سه دهه هنوز به نقطه پایان نرسیده است. بهانه‌های تکراری از جنس «توپوگرافی سخت» و «مشکلات مالی» دیگر پاسخگوی انتظارات مردمی نیست.این آزادراه را آزمونی برای کارآمدی نظام مدیریت کشور شده است. وقتی در میانه دهه ۷۰ شمسی نخستین نقشه‌های آزادراه تهران-شمال طراحی شد، کمتر کسی گمان می‌کرد که این پروژه تا دهه ۱۴۰۰ ادامه پیدا کند. آرزوی رسیدن به شمال کشور از دل کوه‌های البرز، در قالب یک مسیر ۱۲۱ کیلومتری، قرار بود نماد توسعه و اقتدار ملی باشد؛ اما امروز، پس از گذشت بیش از ۳۰ سال، این مسیر هنوز نیمه‌کاره است. وزیر راه و شهرسازی اخیراً در اظهار نظری صریح، اعتراف کرده که پروژه با مشکل جدی تأمین منابع مالی مواجه است.

او همچنین به دشواری‌های توپوگرافی و ملاحظات زیست‌محیطی اشاره کرده؛ دلایلی که بارها تکرار شده‌اند اما برای افکار عمومی، بیشتر بهانه‌هایی آشنا می‌مانند تا دلایلی قانع‌کننده. در این میان، بنیاد مستضعفان و معاون اول رئیس‌جمهور نیز به‌عنوان بازیگران مالی پروژه معرفی شده‌اند، هرچند «جلسات اثربخش» تاکنون به نتیجه ملموسی نینجامیده است. اما آزادراه تهران-شمال فقط یک پروژه عمرانی نیست. این مسیر، سازنده‌ی تصوری جمعی درباره توانمندی مدیریتی در ایران است. برای خانواده‌ای که هر نوروز ساعت‌ها در جاده چالوس گرفتار ترافیک می‌شود، این آزادراه یک وعده تاریخی است. برای مردمی که در بحران‌های معیشتی، به دنبال نشانه‌هایی از کارآمدی هستند، پروژه‌هایی مانند این آزادراه، آزمونی است که نتایج آن به سایر حوزه‌ها نیز تعمیم پیدا می‌کند. چه شد که پروژه‌ای با این سطح از اهمیت، به چنین سرنوشتی دچار شد؟ پاسخ را باید در ضعف برنامه‌ریزی، بی‌ثباتی در تأمین مالی، ناهماهنگی نهادی، و تغییرات مدیریتی مداوم جست‌وجو کرد. هر دولتی که آمده، قول داده «به‌زودی» پروژه را تکمیل کند؛ هر وزیری که رفته، آن را به گردن دولت قبل انداخته؛ و مردم، تنها نظاره‌گر این چرخه فرساینده مانده‌اند.

هزینه‌های سرسام‌آور ساخت در دل کوه، پیچیدگی‌های مهندسی تونل‌ها، و ضرورت رعایت ملاحظات زیست‌محیطی، واقعیت‌هایی انکارناپذیرند؛ اما در کنار این واقعیات، سوءمدیریت و ناپایداری تأمین منابع هم به‌وضوح در عملکرد پروژه نقش داشته‌اند. نتیجه آن است که بخشی از مسیر افتتاح شده، بخش دیگر همچنان در بن‌بست مناقصه مانده، و هیچ چشم‌انداز روشنی از اتمام کامل پروژه وجود ندارد. فراتر از بُعد فنی و مالی، آزادراه تهران-شمال اکنون به نمادی از اعتماد آسیب‌دیده تبدیل شده است. مردم وقتی می‌بینند یک پروژه با این سطح از اهمیت ملی دهه‌ها به درازا کشیده، در ارزیابی‌شان از کارآمدی کل سیستم تجدیدنظر می‌کنند. همین امر، سرمایه اجتماعی را فرسایش می‌دهد و به کاهش مشارکت و امید عمومی منجر می‌شود. اکنون بیش از هر زمان، نیاز به بازنگری در راهبردهای اجرایی پروژه احساس می‌شود. تأمین منابع مالی نباید تنها به «امیدواری» وزیر راه گره بخورد، بلکه نیازمند برنامه‌ای عملی، شفاف و پاسخ‌گوست. اگر این پروژه هم با وعده‌های تکراری و نهادگرایی فرسوده دفن شود، باید منتظر آن باشیم که نه تنها جاده، بلکه اعتماد عمومی نیز در پیچ‌وخم‌های البرز گم شود.


نورنیوز
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
صعود والیبال ایران به نیمه‌نهایی قهرمانی‌ جهان/ رقابت تیم ملی با فرانسه
امکان یک اتفاق قریب الوقوع در استقلال!
عکس های منتخب حیات وحش هفته
تل‌‎آویو به جولانی دستور داد؛ جنوب سوریه باید خلع سلاح شود
رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرمانده کل قوا: در سیستم دفاعی امنیتی باید تجدیدنظر کنیم
ترامپ مدعی شد: می خواهیم به غزه کمک کنیم!
میدری: حذف یارانه دهک‌های 8 تا 10 کمکی به تأمین منابع کالابرگ نمی‌کند
کمک با شرط تسلیم؛ معامله آمریکا با گرسنگی
علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی می‌شود؟
وضعیت ساپینتو برای بازی سوپرجام مقابل تراکتور در هاله ای از ابهام
ادعای ویتکاف درباه تلاش 5 ساعته اش برای تسهیل کمک رسانی به غزه!
حمله موشکی یمن علیه اراضی اشغالی/فعال شدن آژیرهای خطر در 180 نقطه
شبیه‌سازی متابولیسم جانوران زمستان‌خواب برای درمان چاقی و پیری
شهادت 24 فلسطینی دیگر به دست اشغالگران در غزه
انجام روزانه 130 تا 150 پرواز از فرودگاه امام در آستانه اربعین / آمادگی انجام 2500 پرواز
پیگیری آخرین وضعیت صنعت هسته‌ای کشور در دستور کار هفته آینده مجلس
اخذ مالیات از تراکنش‌های بانکی فاقد صورتحساب الکترونیک
بهترین نیروگاه‌های خورشیدی کشور در کدام شهرها هستند؟
کمیسر کل آنروا: باید اراده‌ای برای بازگشایی گذرگاه‌های زمینی در غزه وجود داشته باشد
نصف شدن ورودی آب سدهای کشور
کدام فوتبالیست ها بیشترین اخراج را داشته‌اند؟
اعزام 8000 نیروی داوطلب هلال احمر برای عملیات اربعین
هوای پایتخت بار دیگر به مرز قرمز رسید
آتش‌سوزی مراتع منطقه گیسکان دشتستان مهار شد
سازمان هواشناسی هشدار داد؛ وقوع رعدوبرق، سیلاب و گردوخاک در 5 استان کشور
مهاجرانی:برای تسهیل سفر اربعین تقسیم‌کار شده است
پاراتکواندوکاران ایران در آسیا قهرمان شدند
چرا اسرائیل تمام دیپلمات های خود را از امارات خارج کرد؟
بازی تدارکاتی استقلال با چادرملوی اردکان به طور ناگهانی لغو شد!
پاک‌نژاد: ادعای انباشت 40 میلیون بشکه نفت ایران دروغ است
ضربه کاری به اسرائیل! + فیلم
واژگونی خودرو حامل زائران ایرانی در عراق 14 مجروح و یک فوتی به جا گذاشت + لیست اسامی
اعتراف رسانه صهیونیستی: کمک‌های هوایی به غزه حتی 5 کامیون هم نبود!
نوراینفو | 8 ترفند برای کاهش هزینه اینترنت
چگونه اسرائیل آزادی فعالان کشتی حنظله را گروگان گرفت؟ +جزئیات بدرفتاری صهیونیست‌ها
فرستاده ترامپ: اهداف جولانی با منافع ما یکی است!
حماس پایان گرسنگی در غزه را شرط آغاز فوری مذاکرات دانست
آمریکا: به ایران غرامت نمی‌دهیم اما مذاکره می‌کنیم!
التماس سرباز اسرائیلی: قبل از مرگم، به غزه غذا برسانید؛ کودکان از گرسنگی می‌میرند! + فیلم
استقلال بعد از حاشیه‌های فراوان قراردادش با عیسی آل‌کثیر را لغو کرد
سهم حق بیمه درمانی «سلامت» 0.3 درصد بیشتر شد
عقاید ایلان ماسک دنیا را به سمت جنگ می‌کشاند؟
تمدید 3 ساله مسی با اینتر میامی
سه بازیکن پرسپولیس در لیست خروج؛ تصمیم نهایی هاشمیان نزدیک است
قیمت طلا و سکه امروز جمعه 10 مرداد 1404 + جدول قیمت
ثبت‌نام خودروهای وارداتی از فردا آغاز می‌شود + جزئیات
«دیبا کارت اعتباری» ویژه خانواده ایثارگران صادر می‌شود
تیر مستقیم مقاومت به قلب اشغالگران؛ قسام در شرق غزه روی صهیونیست‌ها آتش گشود
نوراینفو | توصیه‌های کاربردی برای پیاده‌روی اربعین
محدودیت‌های ویژه در مسیرهای شمالی کشور؛ جاده چالوس بسته شد
X
آگهی تبلیغاتی