×
اقتصادی
شناسه خبر : 221126
تاریخ انتشار :

نورنیوز بررسی می کند؛

30 سال وعده، 30 سال ترافیک؛ تکمیل آزادراه تهران-شمال بازهم متوقف شد!

آزادراه تهران-شمال، یکی از پرهزینه‌ترین و پرحاشیه‌ترین پروژه‌های عمرانی ایران، پس از سه دهه هنوز به نقطه پایان نرسیده است. بهانه‌های تکراری از جنس «توپوگرافی سخت» و «مشکلات مالی» دیگر پاسخگوی انتظارات مردمی نیست.این آزادراه را آزمونی برای کارآمدی نظام مدیریت کشور شده است.

نورنیوز-گروه اقتصادی: آزادراه تهران-شمال، یکی از پرهزینه‌ترین و پرحاشیه‌ترین پروژه‌های عمرانی ایران، پس از سه دهه هنوز به نقطه پایان نرسیده است. بهانه‌های تکراری از جنس «توپوگرافی سخت» و «مشکلات مالی» دیگر پاسخگوی انتظارات مردمی نیست.این آزادراه را آزمونی برای کارآمدی نظام مدیریت کشور شده است. وقتی در میانه دهه ۷۰ شمسی نخستین نقشه‌های آزادراه تهران-شمال طراحی شد، کمتر کسی گمان می‌کرد که این پروژه تا دهه ۱۴۰۰ ادامه پیدا کند. آرزوی رسیدن به شمال کشور از دل کوه‌های البرز، در قالب یک مسیر ۱۲۱ کیلومتری، قرار بود نماد توسعه و اقتدار ملی باشد؛ اما امروز، پس از گذشت بیش از ۳۰ سال، این مسیر هنوز نیمه‌کاره است. وزیر راه و شهرسازی اخیراً در اظهار نظری صریح، اعتراف کرده که پروژه با مشکل جدی تأمین منابع مالی مواجه است.

او همچنین به دشواری‌های توپوگرافی و ملاحظات زیست‌محیطی اشاره کرده؛ دلایلی که بارها تکرار شده‌اند اما برای افکار عمومی، بیشتر بهانه‌هایی آشنا می‌مانند تا دلایلی قانع‌کننده. در این میان، بنیاد مستضعفان و معاون اول رئیس‌جمهور نیز به‌عنوان بازیگران مالی پروژه معرفی شده‌اند، هرچند «جلسات اثربخش» تاکنون به نتیجه ملموسی نینجامیده است. اما آزادراه تهران-شمال فقط یک پروژه عمرانی نیست. این مسیر، سازنده‌ی تصوری جمعی درباره توانمندی مدیریتی در ایران است. برای خانواده‌ای که هر نوروز ساعت‌ها در جاده چالوس گرفتار ترافیک می‌شود، این آزادراه یک وعده تاریخی است. برای مردمی که در بحران‌های معیشتی، به دنبال نشانه‌هایی از کارآمدی هستند، پروژه‌هایی مانند این آزادراه، آزمونی است که نتایج آن به سایر حوزه‌ها نیز تعمیم پیدا می‌کند. چه شد که پروژه‌ای با این سطح از اهمیت، به چنین سرنوشتی دچار شد؟ پاسخ را باید در ضعف برنامه‌ریزی، بی‌ثباتی در تأمین مالی، ناهماهنگی نهادی، و تغییرات مدیریتی مداوم جست‌وجو کرد. هر دولتی که آمده، قول داده «به‌زودی» پروژه را تکمیل کند؛ هر وزیری که رفته، آن را به گردن دولت قبل انداخته؛ و مردم، تنها نظاره‌گر این چرخه فرساینده مانده‌اند.

هزینه‌های سرسام‌آور ساخت در دل کوه، پیچیدگی‌های مهندسی تونل‌ها، و ضرورت رعایت ملاحظات زیست‌محیطی، واقعیت‌هایی انکارناپذیرند؛ اما در کنار این واقعیات، سوءمدیریت و ناپایداری تأمین منابع هم به‌وضوح در عملکرد پروژه نقش داشته‌اند. نتیجه آن است که بخشی از مسیر افتتاح شده، بخش دیگر همچنان در بن‌بست مناقصه مانده، و هیچ چشم‌انداز روشنی از اتمام کامل پروژه وجود ندارد. فراتر از بُعد فنی و مالی، آزادراه تهران-شمال اکنون به نمادی از اعتماد آسیب‌دیده تبدیل شده است. مردم وقتی می‌بینند یک پروژه با این سطح از اهمیت ملی دهه‌ها به درازا کشیده، در ارزیابی‌شان از کارآمدی کل سیستم تجدیدنظر می‌کنند. همین امر، سرمایه اجتماعی را فرسایش می‌دهد و به کاهش مشارکت و امید عمومی منجر می‌شود. اکنون بیش از هر زمان، نیاز به بازنگری در راهبردهای اجرایی پروژه احساس می‌شود. تأمین منابع مالی نباید تنها به «امیدواری» وزیر راه گره بخورد، بلکه نیازمند برنامه‌ای عملی، شفاف و پاسخ‌گوست. اگر این پروژه هم با وعده‌های تکراری و نهادگرایی فرسوده دفن شود، باید منتظر آن باشیم که نه تنها جاده، بلکه اعتماد عمومی نیز در پیچ‌وخم‌های البرز گم شود.


نورنیوز
نظرات
آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
تهران 40 درجه، خوزستان بالای 50؛ گرمای بی‌سابقه در راه است
زمان و مبلغ یارانه خرداد 1404 مشخص شد
دستگیری عاملان ترور قاضی احسان باقری پیش از فرار از کشور
ترکیب جوان؛ فرصت طلایی قلعه‌نویی مقابل قعرنشین گروه A
ایران و آمریکا باز هم در مسقط
نجات بیمارستان رجایی از یک فاجعه احتمالی+فیلم
وضعیت جدول گروه C پیش از بازی عربستان و استرالیا
آخرین وضعیت جدول گروه B جام جهانی در آستانه دیدار کویت و کره جنوبی
جریمه 700 هزار تومانی برای 7000 راننده متخلف در تهران
سیاست نامه | همتی و میرسلیم مشترکاً یک شاخه را قطع می‌کنند
جایگاه ایران در گروه A جام جهانی در آستانه دیدار امروز با کره شمالی
تغییر نرخ نان در کارت‌خوان‌ها با تأیید وزارت کشور اجرایی شد +جدول
مبلغ وام ازدواج فرزندان بازنشستگان افزایش یافت+ جزییات و زمان ثبت‌نام
زمان پرداخت مرحله دوم وام قرض‌الحسنه بازنشستگان اعلام شد+جزییات
شرایط و مهلت ثبت نام وام بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد/نحوه ثبت نام
پسر و عروس حجت الاسلام صدیقی چرا و چگونه دستگیر شدند + علت دستگیری
ورود 700 تفنگدار دریایی به لس‌آنجلس برای مقابله با آشوب
فرصت طلایی برای خریداران خودرو؛ فروش جدید سایپا استارت خورد +لینک ثبت‌نام
آخرین فرصت برای معلم شدن؛ فرصت امروز را از دست ندهید!
ایران آماده نبرد نهایی با کره شمالی؛ صعود با اقتدار در انتظار قلعه نویی و شاگردانش
هت‌تریک آقای اژه‌ای
نفوذ به قلب اطلاعاتی رژیم
آیا رفع تحریم‌ها در دستور کار است؟
برنامه مسابقات امروز 20 خرداد +پخش زنده
نتانیاهو و اجرای پروژه نسل‌کشی
کرمان تعطیل شد
وضعیت آب و هوا امروز سه‌شنبه 20 خرداد 1404 +وضعیت استان‌ها
نوراینفو | قوانین چیدمان منزل؛ اشتباهات و راه حل‌ها
تهدید ترامپ به بازداشت فرماندار کالیفرنیا
لحظه ورود توفان شن به فرودگاه یزد+ فیلم
فواید نوشیدن روزانه قهوه کافئین‌دار
استقرار تک‌تیراندازهای گارد ملی در مقابل معترضان مخالف ترامپ
کمالوندی: اگر آژانس قدردان نباشد، همکاری به سطح عادی بازخواهد گشت+ فیلم
کشف لاشه یک فوک خزری دیگر در سواحل بابلسر
واکنش خواهر مهدیه اسفندیاری به بازداشت خواهرش
تغییر فرایند احراز هویت و بررسی صلاحیت رانندگان تاکسی‌های اینترنتی
ترامپ: روز پنجشنبه با ایرانی‌ها دیدار می‌کنیم
کمبود دارو و مرگ بیماران؛ هشدار صریح مجلس به بانک مرکزی
تاکید ایران و چین بر اجرای جدی برنامه 25 ساله و گسترش همکاری‌های راهبردی
بازداشت فعال رسانه‌ای ایران در فرانسه
گزارش تصویری | ادامه نا آرامی ها در لس آنجلس
شیوع تب کریمه کنگو در اردبیل +علایم بیماری
نحوه ثبت نام کارت سوخت به صورت اینترنتی +لینک ثبت نام
عکس های منتخب ایران، دوشنبه 19 خرداد 1404
آسمان فلسطین اشغالی زیر سایه موشک‌های یمن
نورنما | واکنش جالب شیر به یک مرد کارتن‌خواب در خیابان هند
یادبود سیداصغر قریشی برگزار می‌شود
افشای پیش‌نویس قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام
پادکست | چگونه با احساسات منفی کنار بیایم بدون اینکه سرکوبشان کنیم؟
افزایش ظرفیت پزشکی از سال آینده متوقف می شود+ فیلم
X
آگهی تبلیغاتی