نورنیوز-گروه فرهنگی: «پایتخت» بیش از آنکه تنها یک سریال طنز باشد، به پدیدهای فرهنگی و اقتصادی در رسانه ملی تبدیل شده است. داستان خانوادهای ساده از علیآباد کتول که با بازیهای درخشان محسن تنابنده، ریما رامینفر، احمد مهرانفر و دیگر بازیگران توانست لبخند بر لب مردم بنشاند، حالا به یکی از پرهزینهترین پروژههای تلویزیونی از منظر درآمدزایی تبدیل شده است.
فرمولی ساده، درآمدی نجومی
با یک محاسبه ساده، درآمد صداوسیما از تبلیغات سریال «پایتخت ۷» به عددی حیرتانگیز رسیده است. فرض کنیم هر قسمت شامل ۲۵ دقیقه تبلیغ باشد؛ با چهار نوبت پخش در روز، نزدیک به ۱۰۰ دقیقه آگهی پخش میشود. با درنظر گرفتن میانگین نرخ ۳۰۰ میلیون تومان برای هر ثانیه تبلیغ، رقم نهایی به حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان میرسد؛ عددی بزرگتر از کل بودجه سالانه صداوسیما! در مقابل، برخی کارشناسان محاسبات محافظهکارانهتری دارند و میگویند درآمد هر قسمت «پایتخت» حدود ۵۰۰ میلیارد تومان است که آنهم در مجموع رقم بسیار بزرگی خواهد بود. این اعداد، فارغ از تبلیغات پنهان در دل سریال هستند که معمولاً بدون نظارت جدی، فضای رسانه را به ویترین کالاها و برندها بدل کردهاند.