×
اقتصادی
شناسه خبر : 215979
تاریخ انتشار :

نورنیوز اثرات واردات خودرو بر بازار را بررسی می کند؛

چرا خودروهای وارداتی به معیار گرانی در بازار تبدیل شدند؟

در حالی که کشور با چالش‌های جدی ارزی مواجه است، میلیاردها یورو صرف واردات خودرو شده، اما نه قیمت‌ها کاهش یافته و نه بازار متعادل شده است. با سقف ارزی دو میلیارد یورویی، افزایش تعرفه‌ها و واردات محدود، این سیاست بیش از آنکه به نفع مصرف‌کننده باشد، به عاملی برای افزایش قیمت‌ها و سودآوری واسطه‌ها تبدیل شده است.

نورنیوز-گروه‌اقتصادی-قرار بود واردات خودرو بازار را تنظیم کند، قیمت‌ها را کاهش دهد و رقابت را به صنعت خودرو بیاورد. اما حالا، با گذشت دو سال از اجرای این سیاست، نه‌تنها قیمت‌ها پایین نیامده، بلکه در بسیاری از موارد، خودروهای وارداتی به عاملی برای افزایش قیمت سایر مدل‌ها تبدیل شده‌اند. با سقف دو میلیارد یورویی واردات در سال ۱۴۰۴، افزایش تعرفه‌ها و محدودیت‌های ارزی، آیا می‌توان امیدی به اصلاح این روند داشت؟

سرنوشت سقف واردات؛ بازی با اعداد

ابتدا قرار بود ۳.۳ میلیارد یورو صرف واردات خودرو شود، اما در نهایت این رقم به دو میلیارد یورو کاهش یافت. با این میزان ارز، در خوش‌بینانه‌ترین حالت ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور خواهد شد؛ البته به شرطی که همگی مدل‌هایی با قیمت ۲۰ هزار یورو باشند. اما اگر خودروهای گران‌تری وارد شوند، تعداد کمتری به دست مشتریان خواهد رسید. این در حالی است که در هر مرحله از ثبت‌نام در سامانه یکپارچه، بیش از ۱۰۰ هزار نفر برای خرید خودروهای وارداتی صف می‌کشند. آمارهای گمرک هم نشان می‌دهد که در ۱۰ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ تنها ۵۰ هزار دستگاه وارد کشور شده است. با این شرایط، نمی‌توان انتظار داشت که واردات خودرو تأثیری بر عرضه و تقاضای بازار داشته باشد.

افزایش تعرفه‌ها؛ ضربه‌ای دیگر به واردات

در سال ۱۴۰۳، تعرفه واردات خودرو ۶۰ درصد بود، اما در سال ۱۴۰۴ این رقم به ۱۰۰ درصد خواهد رسید. هنوز تعرفه خودروهای برقی و هیبریدی مشخص نشده، اما به نظر می‌رسد سیاست کلی، افزایش هزینه ورود خودروهای خارجی باشد. این افزایش تعرفه، اختلاف قیمت خودروهای وارداتی با بازارهای جهانی و کشورهای همسایه را بیشتر خواهد کرد. در حال حاضر، بسیاری از مدل‌های وارداتی در ایران با قیمتی دو تا سه برابر گران‌تر از بازار امارات و ترکیه به فروش می‌رسند. حالا با تعرفه‌های جدید، این اختلاف بیشتر هم خواهد شد و عملاً واردات خودرو برای مصرف‌کننده داخلی به گزینه‌ای گران و غیرمنطقی تبدیل می‌شود.

واردات خودرو و سراب کنترل قیمت‌ها

یکی از توجیهات اصلی واردات خودرو، کاهش قیمت‌ها و متعادل‌سازی بازار بود، اما آمارها خلاف این را نشان می‌دهند. چانگان CS۳۵ پلاس نمونه خوبی است؛ خودرویی که در ابتدا با قیمت ۸۵۰ تا ۹۴۵ میلیون تومان عرضه شد، اما در بازار آزاد به یک میلیارد و ۲۰۰ تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسید. حالا بعد از دو سال، این مدل در جمع خودروهای دو میلیاردی قرار گرفته است. در واقع، نه‌تنها واردات باعث کاهش قیمت نشد، بلکه به مبنای جدیدی برای افزایش قیمت سایر خودروها، حتی مدل‌های داخلی تبدیل شد. فروشندگان خودروهای داخلی حالا به گرانی خودروهای وارداتی استناد می‌کنند تا نرخ‌های پیشنهادی‌شان را بالا ببرند.

اختصاص ۲ میلیارد یورو به واردات خودرو؛ آیا منابع ارزی هدر می‌رود؟

یکی از مهم‌ترین چالش‌های اقتصادی کشور در سال‌های اخیر، تأمین ارز برای واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه بوده است. دولت در شرایطی که صنایع و تولیدکنندگان برای تأمین مواد اولیه با مشکل ارزی مواجه هستند، حدود ۲ میلیارد یورو را به واردات خودرو اختصاص داده است. اما این هزینه‌کرد نه‌تنها گره‌ای از مشکلات صنعت خودرو باز نکرده، بلکه به افزایش قیمت‌ها در بازار نیز دامن زده است. در واقع، منابع ارزی کشور صرف واردات خودروهایی شده که تأثیری در بهبود وضعیت حمل‌ونقل عمومی، کاهش هزینه‌های خانوار یا توسعه صنعت خودرو نداشته‌اند.

انتقادها به واردات؛ از مدل‌های خاص تا مونتاژ چینی

واردات خودروهای لوآپشن یکی از مهم‌ترین انتقادهایی است که به سیاست‌های فعلی واردات خودرو وارد شده است. سقف قیمتی ۲۰ هزار یورویی باعث شده تا واردکنندگان سراغ مدل‌های لوآپشن بروند و خودروهایی با امکانات اضافی و قیمت بالاتر وارد کنند. این اتفاق در مورد برندهایی مثل تویوتا، هوندا و حتی بی‌ام‌و رخ داده است. از سوی دیگر، محل مونتاژ خودروهای وارداتی هم محل بحث است. بسیاری از خودروهای وارد شده به ایران، نه از خط تولید اصلی، بلکه از مونتاژکاران چینی به کشور آمده‌اند. این مسئله باعث شده که کیفیت برخی از مدل‌ها زیر سؤال برود و نگرانی‌هایی درباره دوام و خدمات پس از فروش آن‌ها ایجاد شود.

پایان بازی یا آغاز چالشی جدید؟

با افزایش تعرفه‌ها، کاهش سقف ارزی و مشکلات اقتصادی کشور، به نظر می‌رسد که واردات خودرو در سال ۱۴۰۴ هم سرنوشتی مشابه سال‌های گذشته داشته باشد. نه تعداد خودروهای وارداتی پاسخگوی تقاضای بازار خواهد بود، نه قیمت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد. در این شرایط، منابع ارزی کشور صرف وارداتی شده که بیشتر به نفع دلالان و واسطه‌ها تمام شده تا مصرف‌کننده واقعی. آیا وقت آن نرسیده که سیاست‌های واردات خودرو مورد بازنگری جدی قرار گیرد؟


نورنیوز
نظرات
آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
قیمت مصوب نان یک چیز، قیمت فروش چند برابر!
مرز دستکاری مجلس در لوایح اقتصادی
وضعیت آب و هوا امروز پنجشنبه 22 خرداد 1404 +وضعیت استان‌ها
پزشکیان: زیر بار زور نمی‌رویم
هشدار یمن به ایرلاین‌های بین‌المللی درباره پرواز به بن‌گوریون
موج گرما به ایران برمی‌گردد
فکری بکر و طرحی نو لازم است
تهدید، تعلیق، تحمیل؛ پاسخ ایران به سناریوی فشار روانی آمریکا چه خواهد بود؟
فقط 3 روز برای ثبت‌نام وام 50 میلیونی بازنشستگان تأمین اجتماعی وقت هست
فیلم‌های سینمایی تلویزیون امروز پنجشنبه 22 خرداد
مدیوم‌شات | سینمایی‌ها؛ میهمانان ویژه در کنسرت قربانی
اعلام آمادگی حجت‌الاسلام صدیقی برای کمک به روند تحقیقات پرونده پسر و عروسش
صهیونیست‌ها: ما همیشه تنها و طلبکاریم!‌
نوشیدن منظم قهوه کافئین‌دار بهتر است یا بدون کافئین؟
واکنش مردم به بیانیه اسنپ درباره قتل الهه حسین‌نژاد
نقطه‌زنی اطلاعاتی
نورویدئو | شکار اسرار در قلب تل‌آویو
حضور مهدی طارمی در لیست دعوت‌ شده اینتر برای جام جهانی باشگاه‌ها
پایان معاملات قولنامه‌ای با قانون جدید املاک +فیلم
پاسخ قاطع ایران به ادعاهای تروئیکای اروپا در شورای امنیت
بزرگترین پرچم علوی به اهتزاز در آمد
بانک ملت امکان سفارش کارت‌های بانکی با طرح‌های ویژه فراهم کرد
حمایت قاهره از ادامه مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا برای حفظ ثبات منطقه‌ای
اجرای قانون الزام به ثبت رسمی اموال غیرمنقول + فیلم
مصرف این ماده معدنی استرس و اضطراب را کاهش می دهد
ویدئویی از ورود یک لامبورگینی آونتادور 12 سیلندر به کشور + فیلم
استفاده از شبکه های اجتماعی برای نوجوانان در فرانسه ممنوع شد
طراحی برج ایفل روی پیراهن جدید PSG + فیلم
بارش شدید تگرگ در مشهد هم اکنون + فیلم
عارف آقاسی با یاد قهرمانی فراموش نشدنی، از تراکتور خداحافظی کرد
نحوه سرقت ضبط خودرو در گیشا + فیلم
کشف 50 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای سیستان و بلوچستان
سفارت آمریکا در بغداد تخلیه نشده است
هشدار وزیر کاردرباره مهاجرت نخبگان و متخصصان
افزایش کرایه حمل‌ونقل عمومی همزمان با تغییر ساعت کاری ادارات
عکس های منتخب ایران،چهارشنبه 21خرداد 1404
نورنما | تصویر جالب گرفته شده از حشرات
کمیته بین‌المللی المپیک برای ورزشکاران ایرانی از سوی آمریکا را تضمین کرد
هشدار عراقچی به تروئیکای اروپایی در خصوص هرگونه خطای راهبردی
ترامپ به عذرخواهی ایلان ماسک از او واکنش نشان داد
واکنش تند شورای رقابت به نامه سازمان بورس درباره عرضه خودرو در بورس کالا
تصویر عامل تیراندازی مرگبار در اتریش
بازی دوستانه ایران با آرژانتین چقدر هزینه خواهد داشت؟
مهدی طارمی، نخستین برنده توپ طلا در اولین دوره جوایز توپا + فیلم
جزییات جدید از انفجار در بندر دیر+تعداد جان‌باختگان
"ماجرای غدیر از زبان تاریخ"
رئیس‌جمهور به ایلام رفت/ افتتاح پروژه‌های ملی
آخرین آمار شهدای غزه اعلام شد/تعداد شهدا
آملی لاریجانی: غنی‌سازی خط قرمز نظام است؛ عقب‌نشینی نداریم
رای دیوان عدالت اداری درباره تفویض اختیار قیمت‌گذاری کالاها
X
آگهی تبلیغاتی