×
فرهنگی
شناسه خبر : 211720
تاریخ انتشار :

نورنیوز آثار به نمایش درآمده در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را بررسی می‌کند؛

تاکسیدرمی؛ وقتی برادر ناتنی شاه، سوژه‌ یک کمدی هجوآمیز می‌شود!

آیا سینمای ایران آماده پذیرش کمدی‌های فانتزی با رگه‌های تاریخی است؟ «تاکسیدرمی» ساخته‌ی محمد پایدار، روایتی هجوآمیز از برادر ناتنی محمدرضا پهلوی و علاقه‌ی او به شکار را در دل تحولات انقلاب 57 روایت می‌کند. اما آیا این فیلم توانسته میان فرم، محتوا و لحن خود تعادل برقرار کند؟

نورنیوز-گروه فرهنگی: «تاکسیدرمی» نخستین ساخته‌ی محمد پایدار، یک کمدی فانتزی است که در دل تاریخ معاصر ایران سرک می‌کشد. فیلم، با محوریت شخصیت برادر ناتنی محمدرضا پهلوی، روایتی از شیفتگی‌اش به شکار و در عین حال، تزلزل موقعیت او در آستانه‌ی انقلاب ۵۷ ارائه می‌دهد. این درون‌مایه‌ی تاریخی، با فضایی هجوآمیز و سوررئال ترکیب شده و اثری خلق کرده که نه کاملاً سیاسی است و نه کاملاً کمدی؛ بلکه در مرزهای میان این دو سرگردان است. پایدار، که پیش از این در فیلم‌های کوتاهش نگاهی خلاقانه به روایت داشت، در «تاکسیدرمی» نیز رویکردی فرمی و محتوایی متفاوت را تجربه کرده است. اما آیا این جسارت فرمی، به انسجام روایی منجر شده یا فیلم در دام پراکندگی افتاده است؟

بازی‌ها و ترکیب ژانری

مجید صالحی و هادی کاظمی، دو بازیگری که بیشتر با نقش‌های کمدی شناخته می‌شوند، در این فیلم در قالب شخصیت‌هایی ظاهر شده‌اند که لایه‌هایی از طنز تلخ را با جدیت درآمیخته‌اند. حسن معجونی، که پیش‌تر در آثار تجربی‌تر حضور داشته، وزنه‌ی تعادل این ترکیب است و در کنار بیژن بنفشه‌خواه و فرزین محدث، گروه بازیگری متنوع و هماهنگی را شکل داده است. بااین‌حال، یکی از نقدهای وارده به فیلم، همین ترکیب ژانری است؛ فیلم گاه در مرز بین فانتزی و واقع‌گرایی در نوسان است و لحن آن، در برخی سکانس‌ها به شکل محسوسی تغییر می‌کند. این تغییرات لحن، در حالی که به جذابیت فیلم می‌افزاید، اما در برخی لحظات به ایجاد ناپیوستگی در روایت منجر شده است.

تصویر، زمان و فضا

از نظر بصری، «تاکسیدرمی» تلاش دارد فضای نوستالژیک و در عین حال، وهم‌آلودی را بازسازی کند. انتخاب لوکیشن‌های جنگلی، با نورپردازی خاص و طراحی صحنه‌ای که تاریخ را با تخیل درمی‌آمیزد، به خلق فضایی منحصر‌به‌فرد کمک کرده است. اما فیلم در روایت، درگیر پرگویی بصری و گاه، افراط در جزئیات نمادین می‌شود؛ گویی کارگردان بیش از حد به نشانه‌ها دل بسته و از ریتم‌پردازی غافل شده است. برخی نمادها، هرچند جذاب و تأمل‌برانگیز به نظر می‌رسند، اما در نهایت، به جای تقویت مضمون فیلم، موجب کند شدن روایت می‌شوند. درواقع، می‌توان گفت که فیلم در بخش‌های مختلف، میان تأکید بر زیبایی‌شناسی تصویری و پیشبرد داستان، دچار چالش شده است.  

باز خوانی تاریخ از زاویه‌ای غیرمعمول

«تاکسیدرمی» اثری است که نمی‌توان آن را صرفاً در دسته‌ی کمدی یا فانتزی طبقه‌بندی کرد. فیلم، تجربه‌ای متفاوت در سینمای ایران است که با زبانی تمثیلی، تاریخ را از زاویه‌ای غیرمعمول بازخوانی می‌کند. بااین‌حال، گاه در تلاش برای تلفیق فرم و محتوا، در دام ناپایداری افتاده و نمی‌تواند به یک زبان سینمایی واحد برسد. فیلم از نظر محتوا، ایده‌ای جذاب دارد اما در اجرا، گاهی از ریتم می‌افتد. البته، نمی‌توان انکار کرد که این فیلم در کنار آثار جشنواره امسال، از جمله فیلم‌های متفاوت و شجاعانه محسوب می‌شود که استانداردهای سینمای جریان اصلی را به چالش می‌کشد. محمد پایدار، به عنوان یک فیلم‌ساز نوظهور، جسارت ورود به این مسیر را داشته، اما برای دستیابی به انسجام بیشتر، نیازمند پالایش روایی و تعادل در بیان سینمایی است. او اگر بتواند در فیلم‌های آینده، از این ناپایداری فاصله بگیرد، می‌تواند به یکی از فیلم‌سازان مؤثر در ژانرهای فانتزی و هجوآمیز تبدیل شود.


نظرات
آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
نتانیاهو به پناهگاه رفت
تعطیلی یک هفته‌ای مسابقات فوتبال تهران
صدای مهیب انفجار در نزدیکی ستاد کل نیروهای مسلح در خیابان معلم تهران
تماس تلفنی ترامپ و نتانیاهو
آسمان کشور تا ساعت 14 روز شنبه بسته است
عراقچی: دعوت به خویشتن‌داری را نمی‌پذیریم
نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل درباره حمله اسرائیل به ایران آغاز شد
فرار خبرنگار و فیلمبردار فاکس نیوز حین پخش زنده
خلبان یکی از دو جنگنده رژیم صهیونیستی که ساقط شد زن بود
بیانیه سپاه پاسداران در پی انجام عملیات وعده صادق 3
گزارش تصویری | حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی
آغاز دور جدید عملیات «وعده صادق 3»؛ ایران قلب سرزمین‌های اشغالی را موشک‌ باران کرد+ تصاویر
ارتش: 8 جنگنده رژیم صهیونیستی و چندین پهپاد متجاوز سرنگون شدند
ضربه مستقیم یا نمایندگی تجاوز؟
سایت هسته‌ای «یو سی اف» مورد حمله قرار گرفت
امیر سرلشکر حاتمی فرمانده ارتش جمهوری اسلامی ایران شد
راهنمای بقا در شرایط جنگی در پنج قدم
مهدی کروبی تجاوز رژیم صهیونیستی علیه ایران را محکوم کرد
ره‌گیری موفق پرتابه‌ها در آسمان تهران
شلیک به فرمول موازنه
ساقط شدن پهپاد متجاوز رژیم صهیونیستی در آسمان قم
پیام تلویزیونی رهبر معظم انقلاب خطاب به ملت ایران منتشر شد
فعال‌شدن پدافند هوایی در مرکز تهران+ فیلم
محدوده ستارخان همین الان+فیلم
واکنش اعضای تیم ملی فوتبال به وحشی‌گری رژیم صهیونیستی
اطلاعیه وزارت علوم و وزارت بهداشت درباره نحوه فعالیت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی
حمله رژیم صهیونیستی به محدوده سایت فردو +فیلم
شهادت دریابان شمخانی تکذیب شد
حملات جدید رژیم صهیونیستی به مناطقی در حوالی چیتگر +فیلم
فعال شدن پدافند پارچین در شرق تهران +فیلم
دقایقی قبل؛ انفجار و مشاهده دود در منطقه گرمدره +فیلم
به درخواست ایران امشب شورای امنیت سازمان ملل تشکیل می‌شود
سرلشکر پاکپور: به‌زودی درهای جهنم به روی رژیم کودک‌کش گشوده می‌شود
راه‌آهن: هیچ اختلالی در حرکت قطارها نداریم
فراجا هشدار داد: از جابجایی موشک‌ها فیلم نگیرید
عراقچی: ایران از اروپا انتظار دارد صهیونیست‌ها را محکوم کنند
واکنش محسن چاوشی به حمله دیشب رژیم صهیونیستی: لگد کردی، لگد می‌شی ...
آیت‌الله جوادی آملی: سنگ را از همان‌جا که آمده، برگردانید
دادستانی کل هشدار داد: انتشار محتوای مخل امنیت روانی جامعه جرم است
ایران هیچ حمله پهپادی انجام نداده است
فرماندهان شهید ایران را بیشتر بشناسید
پاسخ سنگین ایران در راه است؛ شهادت تنی چند از فرماندهان سپاه+فیل
درخواست مردم همدان از نیروهای مسلح
در شرایط جنگی حواسمان به علائم هشدار دهنده روان کودکان باشد
بمباران سنگین اطراف تبریز توسط رژیم صهیونیستی +فیلم
ویتکاف خواهان دیدار با عراقچی شد؛ ایران نپذیرفت!
توقف واریز و برداشت در پلتفرم‌های طلا با دستور بانک مرکزی
مجمع روحانیون مبارز: ذات رژیم صهیونیستی دشمن صلح است
پزشکیان: پاسخ ما دشمن را پشیمان می‌کند
آمار غیررسمی شهدا و زخمی شدگان در حملات دیشب اسرائیل به ایران
X
آگهی تبلیغاتی