×
فرهنگی
شناسه خبر : 211319
تاریخ انتشار : یکشنبه 1403/11/14 ساعت 20:08

نورنیوز آثار به نمایش درآمده در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را بررسی می‌کند؛

«آبستن»؛ مرز واقعیت و کابوس

آبستن یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌های جشنواره چهل و سوم فیلم فجر است که با استفاده از تکنیک پلان-سکانس، داستانی پرتعلیق و نفس‌گیر را روایت می‌کند. این فیلم که در یک فضای بسته می‌گذرد، مخاطب را در مرز میان واقعیت و کابوس قرار می‌دهد و تجربه‌ای منحصر‌به‌فرد را رقم می‌زند. اما آیا این سبک خاص توانسته ارتباطی قوی با مخاطب برقرار کند؟

نورنیوز- گروه فرهنگی: آبستن، ساخته‌ی مصطفی و محمد تنابنده، تجربه‌ای متفاوت در سینمای ایران است که در محدوده‌ای تنگ و پرتنش، دست به آزمونی جسورانه می‌زند. روایت فیلم، سرنوشت چند شخصیت را به هم گره می‌زند که هر یک در تلاطم تصمیمی سرنوشت‌ساز گرفتار شده‌اند. مرز آستارا، کلبه‌ای متروک و شخصیت‌هایی که به دنبال راه گریزی از وضعیت خود هستند، همگی در خدمت فضایی پرتعلیق قرار می‌گیرند که لحظه‌به‌لحظه، مخاطب را درگیر اضطراب و بلاتکلیفی می‌کند. فرم روایی فیلم، مخاطب را به همراه شخصیت‌ها در این برزخ ذهنی نگه می‌دارد و او را وادار می‌کند تا در میان دیالوگ‌ها و سکوت‌های سنگین، نشانه‌های حقیقت را جستجو کند.

پلان-سکانس؛ جسارت یا خودتحمیلی؟

فیلمبرداری پلان-سکانس از همان ابتدا، امضای فرمی فیلم را مشخص می‌کند. این تکنیک، که پیش‌تر در آثاری مانند ماهی و گربه و قاعده تصادف اجرا شده بود، نه‌تنها در آبستن دستمایه‌ی تجربه‌ای سینمایی قرار گرفته، بلکه عنصری دراماتیک در روایت نیز محسوب می‌شود. پلان-سکانس این امکان را فراهم می‌کند که ریتم تعلیق بدون وقفه ادامه یابد، اما در عین حال، چالشی برای حفظ تنوع بصری و میزانسن نیز هست. تنابنده‌ها با طراحی حرکات دوربین و هدایت بازیگران، موفق شده‌اند انسجام این تکنیک را حفظ کنند، اما گاهی در لحظاتی، نبود برش‌های سینمایی باعث افت انرژی در برخی سکانس‌ها می‌شود. بااین‌حال، انتخاب این فرم جسورانه نشان از تمایل فیلمسازان به خروج از جریان سینمای متعارف دارد.

تعادل میان کنترل و رهایی

آبستن برای بازیگرانش یک آزمون واقعی است؛ چرا که پلان-سکانس، فضای تمرین‌شده‌ی تئاتر را در بطن سینما قرار می‌دهد. عباس غزالی، توماج دانش بهزادی و سوگل خلیق، همگی در خدمت فضاسازی اثر قرار گرفته‌اند و با کنترل بالا بر دیالوگ و حرکت، تنش را درونی کرده‌اند. غزالی، که همواره در نقش‌های پراضطراب خوش درخشیده، در اینجا نیز حضوری محکم دارد و استیصال درونی شخصیتش را بدون افراط و اغراق نمایش می‌دهد. دانش بهزادی نیز که بیشتر در نقش‌های مکمل دیده شده، فرصت عرض‌اندام بیشتری پیدا کرده و حضوری موثر و ملموس دارد. هماهنگی بین اجراها یکی از نقاط قوت فیلم است که به انسجام روایی اثر کمک کرده است.

محدودیت‌های فرمی و واکنش مخاطب

سوال اساسی اینجاست که آیا فرم انتخابی فیلم، با محتوای آن همخوانی دارد یا نه؟ پلان-سکانس به‌طور ذاتی، انتخابی است که بیننده را به درون موقعیت‌ها پرتاب می‌کند و او را از فاصله‌ی امن تماشاگرانه بیرون می‌کشد. اما در آبستن، گاهی این نزدیکی بیش از حد می‌شود و عدم امکان تنفس در میان نماها، می‌تواند برخی مخاطبان را از فیلم دور کند. با این حال، سینمادوستانی که به تجربه‌های متفاوت بصری علاقه دارند، از این فرم استقبال خواهند کرد، چرا که فیلم نه‌تنها در روایت، بلکه در ساختار نیز به دنبال شکستن قواعد آشنای سینمایی است.

عبور موفق از مرز تجربه؟

آبستن در نهایت، فیلمی است که به جسارت خود در اجرا متکی است. این اثر، شاید در لحظاتی از نظر ریتمی دچار نوسان شود، اما در کلیت خود، به‌عنوان یک تجربه‌ی تازه در سینمای ایران قابل‌توجه است. استفاده‌ی هوشمندانه از میزانسن، هدایت دقیق بازیگران و فرم بصری یکدست، آن را به یکی از آثار شاخص جشنواره چهل و سوم تبدیل می‌کند. در نهایت، آبستن بیش از آنکه یک فیلم داستان‌گو باشد، تجربه‌ای سینمایی است که مخاطب را به چالش می‌کشد و او را در مرز تصمیم‌هایش، معلق نگه می‌دارد.


نظرات

آخرین اخبار
ایران در رتبه 97 کیفیت اینترنت؛ افت سرعت و اختلالات اینترنت ادامه دارد
آیین‌نامه جدید بانک مرکزی درباره تحول در سیستم وثیقه‌گذاری بانکی
طرح مجلس برای تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی به دولت فرستاده شد
قیمت خودرو امروز یکشنبه 12 مرداد 1404 + جدول قیمت‌ها
پزشکیان: روابط تجاری ایران و پاکستان به‌سوی هدف 10 میلیارد دلاری حرکت می‌کند
ایران و پاکستان 12 سند همکاری در حوزه‌های مختلف امضا کردند
نتانیاهو با خلبانان اسرائیلی جنگ 12 روزه عکس گرفت؛ ایران نام و آدرس آن‌ها را منتشر کرد
4 مورد از تسهیلات ارزی برای واردات کالاهای اساسی اعلام شد +جزئیات
یاسر آسانی به استقلال پیوست
تصاویر منتشرنشده از حمله اسرائیل در مستند «به وقت اوین»؛ شهادت سربازان 18 تا 19 ساله
بولتون: ترامپ حتی نمی‌داند زیردریایی‌های هسته‌ای چگونه کار می‌کنند!
بن‌گویر در کنار تعرض‌ شهرک‌نشینان صهیونیست به مسجد الاقصی +فیلم
آیت‌الله سیستانی نصب تصاویرش در مسیر پیاده‌روی اربعین را منع کرد
فرصت‌‌های همکاری با اسلام‌آباد
کاهش تعداد برگه‌های دسته چک؛ حرکت به‌ سوی حذف چک‌های کاغذی
ایران‌هراسی نسخه انگلیسی؛ فریب افکار عمومی با دروغ هسته‌ای
رهبر معظم انقلاب با درخواست استعفای صدیقی از اقامه نماز جمعه موافقت کردند
جامعه جهانی در سراشیبی هرج و مرج و سقوط اخلاقی
فعالیت‌های مرز خسروی از امروز تا 25 مرداد تعطیل شد
تأکید وزیر آموزش و پرورش بر ممنوعیت ثبت‌نام نکردن دانش‌آموزان به دلیل افت تحصیلی
قیمت طلا و سکه امروز یکشنبه 12 مرداد 1404 + جدول قیمت‌ها
مدودف خطاب به ترامپ: فیلم‌های هرزگی تو فقط دست FBI نیست؛ پس حد خودت را بدان!
جنگ شناختی
دبیری: تخلفات فروشگاه‌ها باعث مسدود شدن کد کالابرگ آن‌ها می‌شود
از فرمانده شهید غلامعلی رشید چه می‌توان گفت؟
رژه‌ای با صدای اقتدار؛ رمز صداهای عجیب سربازان پاکستانی در استقبال از پزشکیان +فیلم
تعداد ثبت‌نام کنندگان در سامانه سماح از 2 میلیون و 100 هزار نفر گذشت! +جزئیات ثبت‌نام
فرصت ثبت نام خودروهای وارداتی تا چهارشنبه +جزئیات
پزشکیان در پاکستان: برادری بین کشورهای اسلامی فراتر از سیاست است
معاون وزیر خارجه تایوان: چین آماده حمله به کشور ما است و به تنهایی از پس آن بر نمی‌آییم
پزشکیان کدام اشعار را در دفتر یادبود اقبال لاهوری نوشت؟
دولت موظف به کمک به ایرانیان خارج از کشور در شرایط اضطراری شد
ایران‌خودرو 3 خودروی جدید را به لیست فروش با تحویل 30 روزه خود اضافه کرد
آل‌کثیر استقلالی ماند!
بریتانیا برای اسرائیلی‌های ساکن در امارات هشدار امنیتی صادر کرد
رئیس جمهور لایحه جنجالی فضای مجازی را به مجلس پس فرستاد
اقبال لاهوری، گرانیگاه دیپلماسی فرهنگی ایران و پاکستان
حادثه در مسیر زائران
تصاویری از حمله هوایی رژیم‌صهیونیستی به مقر هلال احمر در خان‌یونس
وضعیت آب و هوا امروز یکشنبه 12 مرداد 1404 + وضعیت استان‌ها
چین تعرفه‌های ترامپ را نمی پذیرد
شرکت ماسک به جریمه محکوم و نقره داغ شد
افشای برنامه ریزی برای حمله به حماس در چت‌جی‌پی‌تی
پلنگ ایرانی، یک صهیونیست را درید
ماجرای «جعفر ول‌کن» چه بود؟
انقلاب در ذخیره‌سازی انرژی پاک
رئیس دوره‌ای شورای امنیت: مکانیزم ماشه علیه ایران هنوز فعال نشده است
بقایی: بیانیه‌ بس است، جهان برای نجات غزه وارد عمل شود
وزیر صمت: توافقنامه تجارت آزاد بین ایران و پاکستان فردا امضاء می‌شود
وزیر خارجه انگلیس: صلح‌آمیز بودن غنی‌سازی ایران را قبول ندارم
X
آگهی تبلیغاتی