×
فرهنگی
شناسه خبر : 211319
تاریخ انتشار :

نورنیوز آثار به نمایش درآمده در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را بررسی می‌کند؛

«آبستن»؛ مرز واقعیت و کابوس

آبستن یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌های جشنواره چهل و سوم فیلم فجر است که با استفاده از تکنیک پلان-سکانس، داستانی پرتعلیق و نفس‌گیر را روایت می‌کند. این فیلم که در یک فضای بسته می‌گذرد، مخاطب را در مرز میان واقعیت و کابوس قرار می‌دهد و تجربه‌ای منحصر‌به‌فرد را رقم می‌زند. اما آیا این سبک خاص توانسته ارتباطی قوی با مخاطب برقرار کند؟

نورنیوز- گروه فرهنگی: آبستن، ساخته‌ی مصطفی و محمد تنابنده، تجربه‌ای متفاوت در سینمای ایران است که در محدوده‌ای تنگ و پرتنش، دست به آزمونی جسورانه می‌زند. روایت فیلم، سرنوشت چند شخصیت را به هم گره می‌زند که هر یک در تلاطم تصمیمی سرنوشت‌ساز گرفتار شده‌اند. مرز آستارا، کلبه‌ای متروک و شخصیت‌هایی که به دنبال راه گریزی از وضعیت خود هستند، همگی در خدمت فضایی پرتعلیق قرار می‌گیرند که لحظه‌به‌لحظه، مخاطب را درگیر اضطراب و بلاتکلیفی می‌کند. فرم روایی فیلم، مخاطب را به همراه شخصیت‌ها در این برزخ ذهنی نگه می‌دارد و او را وادار می‌کند تا در میان دیالوگ‌ها و سکوت‌های سنگین، نشانه‌های حقیقت را جستجو کند.

پلان-سکانس؛ جسارت یا خودتحمیلی؟

فیلمبرداری پلان-سکانس از همان ابتدا، امضای فرمی فیلم را مشخص می‌کند. این تکنیک، که پیش‌تر در آثاری مانند ماهی و گربه و قاعده تصادف اجرا شده بود، نه‌تنها در آبستن دستمایه‌ی تجربه‌ای سینمایی قرار گرفته، بلکه عنصری دراماتیک در روایت نیز محسوب می‌شود. پلان-سکانس این امکان را فراهم می‌کند که ریتم تعلیق بدون وقفه ادامه یابد، اما در عین حال، چالشی برای حفظ تنوع بصری و میزانسن نیز هست. تنابنده‌ها با طراحی حرکات دوربین و هدایت بازیگران، موفق شده‌اند انسجام این تکنیک را حفظ کنند، اما گاهی در لحظاتی، نبود برش‌های سینمایی باعث افت انرژی در برخی سکانس‌ها می‌شود. بااین‌حال، انتخاب این فرم جسورانه نشان از تمایل فیلمسازان به خروج از جریان سینمای متعارف دارد.

تعادل میان کنترل و رهایی

آبستن برای بازیگرانش یک آزمون واقعی است؛ چرا که پلان-سکانس، فضای تمرین‌شده‌ی تئاتر را در بطن سینما قرار می‌دهد. عباس غزالی، توماج دانش بهزادی و سوگل خلیق، همگی در خدمت فضاسازی اثر قرار گرفته‌اند و با کنترل بالا بر دیالوگ و حرکت، تنش را درونی کرده‌اند. غزالی، که همواره در نقش‌های پراضطراب خوش درخشیده، در اینجا نیز حضوری محکم دارد و استیصال درونی شخصیتش را بدون افراط و اغراق نمایش می‌دهد. دانش بهزادی نیز که بیشتر در نقش‌های مکمل دیده شده، فرصت عرض‌اندام بیشتری پیدا کرده و حضوری موثر و ملموس دارد. هماهنگی بین اجراها یکی از نقاط قوت فیلم است که به انسجام روایی اثر کمک کرده است.

محدودیت‌های فرمی و واکنش مخاطب

سوال اساسی اینجاست که آیا فرم انتخابی فیلم، با محتوای آن همخوانی دارد یا نه؟ پلان-سکانس به‌طور ذاتی، انتخابی است که بیننده را به درون موقعیت‌ها پرتاب می‌کند و او را از فاصله‌ی امن تماشاگرانه بیرون می‌کشد. اما در آبستن، گاهی این نزدیکی بیش از حد می‌شود و عدم امکان تنفس در میان نماها، می‌تواند برخی مخاطبان را از فیلم دور کند. با این حال، سینمادوستانی که به تجربه‌های متفاوت بصری علاقه دارند، از این فرم استقبال خواهند کرد، چرا که فیلم نه‌تنها در روایت، بلکه در ساختار نیز به دنبال شکستن قواعد آشنای سینمایی است.

عبور موفق از مرز تجربه؟

آبستن در نهایت، فیلمی است که به جسارت خود در اجرا متکی است. این اثر، شاید در لحظاتی از نظر ریتمی دچار نوسان شود، اما در کلیت خود، به‌عنوان یک تجربه‌ی تازه در سینمای ایران قابل‌توجه است. استفاده‌ی هوشمندانه از میزانسن، هدایت دقیق بازیگران و فرم بصری یکدست، آن را به یکی از آثار شاخص جشنواره چهل و سوم تبدیل می‌کند. در نهایت، آبستن بیش از آنکه یک فیلم داستان‌گو باشد، تجربه‌ای سینمایی است که مخاطب را به چالش می‌کشد و او را در مرز تصمیم‌هایش، معلق نگه می‌دارد.


نظرات
آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
نتانیاهو به پناهگاه رفت
تعطیلی یک هفته‌ای مسابقات فوتبال تهران
صدای مهیب انفجار در نزدیکی ستاد کل نیروهای مسلح در خیابان معلم تهران
تماس تلفنی ترامپ و نتانیاهو
آسمان کشور تا ساعت 14 روز شنبه بسته است
عراقچی: دعوت به خویشتن‌داری را نمی‌پذیریم
نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل درباره حمله اسرائیل به ایران آغاز شد
فرار خبرنگار و فیلمبردار فاکس نیوز حین پخش زنده
خلبان یکی از دو جنگنده رژیم صهیونیستی که ساقط شد زن بود
بیانیه سپاه پاسداران در پی انجام عملیات وعده صادق 3
گزارش تصویری | حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی
آغاز دور جدید عملیات «وعده صادق 3»؛ ایران قلب سرزمین‌های اشغالی را موشک‌ باران کرد+ تصاویر
ارتش: 8 جنگنده رژیم صهیونیستی و چندین پهپاد متجاوز سرنگون شدند
ضربه مستقیم یا نمایندگی تجاوز؟
سایت هسته‌ای «یو سی اف» مورد حمله قرار گرفت
امیر سرلشکر حاتمی فرمانده ارتش جمهوری اسلامی ایران شد
راهنمای بقا در شرایط جنگی در پنج قدم
مهدی کروبی تجاوز رژیم صهیونیستی علیه ایران را محکوم کرد
ره‌گیری موفق پرتابه‌ها در آسمان تهران
شلیک به فرمول موازنه
ساقط شدن پهپاد متجاوز رژیم صهیونیستی در آسمان قم
پیام تلویزیونی رهبر معظم انقلاب خطاب به ملت ایران منتشر شد
فعال‌شدن پدافند هوایی در مرکز تهران+ فیلم
محدوده ستارخان همین الان+فیلم
واکنش اعضای تیم ملی فوتبال به وحشی‌گری رژیم صهیونیستی
اطلاعیه وزارت علوم و وزارت بهداشت درباره نحوه فعالیت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی
حمله رژیم صهیونیستی به محدوده سایت فردو +فیلم
شهادت دریابان شمخانی تکذیب شد
حملات جدید رژیم صهیونیستی به مناطقی در حوالی چیتگر +فیلم
فعال شدن پدافند پارچین در شرق تهران +فیلم
دقایقی قبل؛ انفجار و مشاهده دود در منطقه گرمدره +فیلم
به درخواست ایران امشب شورای امنیت سازمان ملل تشکیل می‌شود
سرلشکر پاکپور: به‌زودی درهای جهنم به روی رژیم کودک‌کش گشوده می‌شود
راه‌آهن: هیچ اختلالی در حرکت قطارها نداریم
فراجا هشدار داد: از جابجایی موشک‌ها فیلم نگیرید
عراقچی: ایران از اروپا انتظار دارد صهیونیست‌ها را محکوم کنند
واکنش محسن چاوشی به حمله دیشب رژیم صهیونیستی: لگد کردی، لگد می‌شی ...
آیت‌الله جوادی آملی: سنگ را از همان‌جا که آمده، برگردانید
دادستانی کل هشدار داد: انتشار محتوای مخل امنیت روانی جامعه جرم است
ایران هیچ حمله پهپادی انجام نداده است
فرماندهان شهید ایران را بیشتر بشناسید
پاسخ سنگین ایران در راه است؛ شهادت تنی چند از فرماندهان سپاه+فیل
درخواست مردم همدان از نیروهای مسلح
در شرایط جنگی حواسمان به علائم هشدار دهنده روان کودکان باشد
بمباران سنگین اطراف تبریز توسط رژیم صهیونیستی +فیلم
ویتکاف خواهان دیدار با عراقچی شد؛ ایران نپذیرفت!
توقف واریز و برداشت در پلتفرم‌های طلا با دستور بانک مرکزی
مجمع روحانیون مبارز: ذات رژیم صهیونیستی دشمن صلح است
پزشکیان: پاسخ ما دشمن را پشیمان می‌کند
آمار غیررسمی شهدا و زخمی شدگان در حملات دیشب اسرائیل به ایران
X
آگهی تبلیغاتی