×
سیاسی
شناسه خبر : 210078
تاریخ انتشار : شنبه 1403/11/06 ساعت 09:15

آرش رحیمی*

پوپولیسم یا تلاش برای ساختن آینده

در مواجهه با پوشیدن لباس بنّایی رییس‌جمهور و ساختن مدرسه‌ای در اهواز دو رویکرد را شاهد بودیم؛ دسته اول دوستانی با یادآوری خاطرات‌شان از احمدی‌نژاد (که مرزهای پوپولیسم را معنایی دیگر بخشید) و هراس از تکرار همان مسیر. دسته دوم دشمنان داخلی و خارجی که با برجسته کردن قیمت دلار و گرانی‌ها، وظیفه پزشکیان را نه بنایی که رسیدگی به وضع مملکت می‌دانند.

نورنیوز-گروه سیاسی: در مواجهه با پوشیدن لباس بنّایی رییس‌جمهور و ساختن مدرسه‌ای در اهواز دو رویکرد را شاهد بودیم؛ دسته اول دوستانی با یادآوری خاطرات‌شان از احمدی‌نژاد (که مرزهای پوپولیسم را معنایی دیگر بخشید) و هراس از تکرار همان مسیر. دسته دوم دشمنان داخلی و خارجی که با برجسته کردن قیمت دلار و گرانی‌ها، وظیفه پزشکیان را نه بنایی که رسیدگی به وضع مملکت می‌دانند. اما من خوشبینانه با کنار هم گذاشتن سخنان دکتر پزشکیان در مدرسه البرز پیرامون نحوه مواجهه جدید با آموزش مدرن و واقعه بنایی مدرسه اهواز به این فکر می‌کنم که خوشبختانه بالاترین مقام اجرایی کشور، ریشه مشکلات کشورمان را متوجه شد: آموزش و پرورش.

اما سخنی چند با دکتر پزشکیان:

۱- ارتباط با نسل جدید، زبان جدیدی را می‌طلبد. زبانی که نسل سیاستگذاران (حاکمان) و مجریان (معلمان) آشنایی چندانی با آن ندارند یا حتی آن را کتمان می‌کنند و همین موضوع باعث قطع ارتباط شده است. رجوع کنیم به فیلم‌ها، موسیقی‌ها، بازی‌هایی که دنیای مدرن برای نسل جوان و نوجوانش تولید می‌کند و خلأ چنین ارتباطی در ارتباط بین حاکمیت ایران و نسل جوانش.  از کلاس‌های درس در مدارس که خالی از هرگونه تعامل دوطرفه بین شاگرد و معلم است گرفته تا بستر جامعه که انواع سختگیری به سلیقه نسل جدید می‌شود. طبیعتا پیشنهاد راهکاری اجتماعی برای بهبود ارتباط حاکمیت و نوجوانان هدف این نوشته نیست پس بهتر است روی مدارس متمرکز شویم.

 

۲- کتاب‌های درسی فاقد همه عناصری است که خوشایند دانش‌آموز است. اصرار حاکمیت بر ادامه همان مسیری که تاکنون پیموده باعث ورشکستگی فرهنگی خواهد شد. قابل درک است که هر کشوری اولویت‌های فرهنگی و سیاسی خود را دارد که با ظرافت‌های لازم، در کتب درسی‌اش می‌گنجاند. اما پیشنهاد می‌شود به روشی اندیشید که می‌توان از ترکیبی از متخصصان امر آموزش، نسل جدید و نمایندگانی از حاکمیت در مورد تغییر متن کتب درسی امیدوار به بهبود بود.

۳- والدین به عنوان اصلی‌ترین مشتریان مدارس نگرانی‌ها و خواسته‌های خود را به بدنه آموزش و پرورش تحمیل می‌کنند. متاسفانه آنها موفقیت فرزندان‌شان را در گرو انتقال بهتر محفوظات و کسب رتبه بهتر در کنکور برای ورود به دانشگاه می‌دانند. حال آنکه برای رسیدن به جامعه‌ای توسعه یافته به شهروندان خردمندی نیاز داریم که مهارت‌های زندگی را بدانند. هر مشکلی را که در جامعه شاهدیم ریشه در مدارس دارد و این موضوع ناشی از تلقی غلط والدین از مدارس و تن دادن حاکمیت به این تلقی است. مدارسی که پیروزی را در شکست دیگران می‌داند و شاد بودن را در پیشی گرفتن از رقیبان. کار گروهی را نمی‌داند، تفکر نقاد را نمی‌شناسد، مطیع بودن را در مدارس تمرین کرده و از تفکر سیستمی غافل بوده است. حال اگر به این نقد باور داشته باشیم آیا ابزار لازم برای اجرای این هدفگذاری را داریم؟ آیا تریبون‌های عمومی و رسمی برای والدین در مسیر درست سیاست‌گذاری و فرهنگسازی کرده‌اند؟ یا با برجسته کردن کلماتی همچون نخبه آنها را برای تلاش در جهت نخبه‌پروری فرزندشان تحریک و تشویق می‌کنند؟

۴- بیشتر از هر زمان دیگری در مدارس به تسهیلگر نیاز داریم نه معلم. وظیفه معلم انتقال اطلاعات است در صورتی که وظیفه تسهیلگر کمک به کشف توسط دانش‌آموز. معلم در وظیفه ذاتی خویش به جای درک نیاز مخاطب (دانش‌آموز) تلاش می‌کند به انواع روش‌ها (تشویق یا تنبیه)، داده‌ها را به ذهن دانش‌آموز منتقل کند. در صورتی که تسهیلگر تلاش می‌کند با آماده کردن بستری مناسب، دانش‌آموزان را به کشف آنچه نیاز دارد ترغیب کند. در سیستم سنتی آموزش، دانش‌آموز در مقابل سیستم آموزشی ایستاده و دایما سوال می‌کند: این درس به چه درد زندگی من می‌خورد؟ اما در سیستم تسهیلگری دانش‌آموز، خود کشف می‌کند که هر درس چه کاربردی در زندگی او دارد. در روش تسهیلگری مهارت‌های ارتباطی را می‌آموزد و در روش سنتی، تسلیم بودن در محضر معلم را.

۵- فرض کنیم که با انواع روش‌ها و ترغیب‌ها و مشوق‌ها، بخش خصوصی یا خیرین را مجاب به ساختن مدرسه کردیم اما سوالات زیر اساسی است: آیا شهریه‌های مصوب فعلی پاسخگوی هزینه ساخت و اداره مدرسه هست؟ دانشگاه فرهنگیان به عنوان متولی تامین معلم، چقدر به تسهیلگری باور دارد و چقدر در پرورش معلمان با کیفیت موفق بوده است؟ چقدر تسهیلگر در کل ایران داریم و اساسا «تسهیلگری» با نگاه ایدئولوژیک حاکم بر آموزش و پرورش همراستاست؟ درصورتی که آموزش را رایگان و برای همه اقشار جامعه و مطابق عدالت آموزشی بدانیم، با چنین نگاهی، بخش خصوصی حاضر است ورود کند؟ چقدر به اقتصاد آموزش و پرورش باور داریم و با دستمزد ناشی از نگاه عدالت محور به آموزش، آیا قادریم مشتاقانی توانمند را جذب مدارس کنیم که به راحتی می‌توانند چند برابر بیشتر را خارج از مدرسه و در سایر مشاغل کسب کنند؟ آیا هراس نداریم که با اصرار بر چرخه معیوب فعلی آموزش، سن مهاجرت را به نوجوانی کاهش داده‌ایم؟ برای اصلاح این وضعیت از کجا باید آغاز کرد؟

شادمانم که دکتر پزشکیان با باوری قلبی و اقدامی نمادین به بنّایی برای ساختن مدرسه روی آورده اما گام بعدی ایشان ضرورتا توجه به نکات و سوالات اساسی فوق است. تردیدی نیست که هر سیستم حکمرانی، نگاهی متناسب با نیازهایش به آموزش و پرورش دارد اما بررسی دقیق فعلی وضعیت علمی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران نگرانی‌هایی را برمی‌انگیزد که بهتر است در سریع‌ترین زمان ممکن برای اصلاح مسیر آموزش و پرورش، راه‌حلی خردمندانه یافت.

*مدیر و هم بنیانگذار مدرسه اقتصاد


نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
گروسی: زمان اجرای توافق قاهره با ایران فرا رسیده
واشنگتن خواستار برچیده شدن کامل برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران شد
نورنما | نبرد دو مار پیتون روی سقف کتابخانه‌ای در استرالیا
ترامپ: روسیه متجاوز و مقصر اصلی جنگ با اوکراین است
امامی با شکست مقابل حریف اسلواکی درجایگاه پنجم ایستاد
نتایج روز چهارم والیبال قهرمانی مردان جهان 2025
شبکه اینترنشنال هک شد + فیلم
41 میلیون مترمکعب صرفه‌جویی گاز با پویش مردم
روند صلح یمن در خطر است
325 مقام پیشین اروپایی خواستار تحریم اسرائیل شدند
روسای جمهور ایران و لبنان دیدار کردند + فیلم
توضیحات مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره پرداخت معوقات بازنشستگان+ فیلم
چالش بی‌پایان مهاجرت غیر قانونی در اروپا + فیلم
کاپیتان سپاهان 10 زندانی را آزاد کرد
جوزف عون شرایط صلح در فلسطین را اعلام کرد
مثلث وحشت؛ فاجعه انسانی با تبعات راهبردی غیرقابل بازگشت
ارتفاعات تهران بارانی می شود
سودانی، خواستار برنامه‌ریزی جامع جهت پایان فوری درگیری‌ها در غزه شد
پزشکیان با بن سلمان در دوحه دیدار کرد
مدیرعامل تأمین اجتماعی: پرداخت به‌موقع مستمری‌ها خط قرمز ماست
آذرپیرا با غلبه بر ستاره بحرینی فینالیست شد
رحمان عموزاد به فینال رسید + فیلم
حضور گروه صنعتی،پژوهشی زر در بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی شیرینی و شکلات ایران
بقائی: نشست دوحه فرصتی برای تقویت امنیت و ثبات منطقه‌ای است
رژیم صهیونیستی ناخواسته اراده جمعی امت اسلامی را بیدار کرده است+فیلم
لاپید: حمله اسرائیل به قطر بی‌هدف و ناکارآمد بود
دبیرکل سازمان همکاری اسلامی تجاوز علیه قطر را به شدت محکوم کرد
سران ایران و عراق بر اتحاد کشورهای اسلامی علیه جنایات اسرائیل تاکید کردند
صادرکنندگان آسیب‌دیده بندر شهید رجایی اطلاعات خود را ثبت کنند+مهلت ثبت اطلاعات
محبوبیت ترامپ در بین رای‌دهندگان لاتینی تبار سقوط کرد
دو افسر ارتش آمریکا ناظر رزمایش مشترک روسیه و بلاورس شدند
واکنش امیر قطر درخصوص حمله اسرائیل به منطقه مسکونی در قطر + فیلم
رحمان عموزاد با شکست نماینده هندی راهی نیمه نهایی شد + فیلم
مذاکرات ایران با روسیه و ترکمنستان برای تامین گاز ادامه دارد
سیروس پرهام هنرمند نام آشنا درگذشت
تحولی بزرگ در روابط اقتصادی ایران و پاکستان در راه است
دستگاه هوشمند پایش آلودگی، مخترع ایرانی را صاحب افتخار کرد
رحمان عموزاد حریفان را نابود می‌کند! +فیلم
بازگشت حسینی در آخرین لحظه به سپاهان
سومین کشتی ناوگان صمود از تونس راهی غزه شد
بن‌گویر: روی ویرانه های غزه «محله‌ای لوکس» می سازیم!
پیش‌ثبت‌نام‌های حج تمتع از اواسط مهر آغاز می‌شود
انتقال جنجالی در لیگ برتر/ستاره دورگه به آبادان آمد!
قیمت طلا و سکه امروز دوشنبه 24 شهریور 1404
روبیو: از بازگشت تحریم‌های ایران حمایت می‌کنیم
بورس درجا زد؛ اقبال سهامداران به بانک‌ها بیشتر شد
واردات بی‌رویه، خویِ آفتابگردان را خاموش کرد
هیات منصفه دادگاه مطبوعات «مصطفی کواکبیان» را مجرم شناخت
کوچک‌ترین فرشته کاشان نجات‌بخش چند بیمار شد
ایران، عربستان، مصر و ترکیه مربع امنیت راهبردی منطقه
X
آگهی تبلیغاتی