×
سیاسی
شناسه خبر : 210078
تاریخ انتشار :

آرش رحیمی*

پوپولیسم یا تلاش برای ساختن آینده

در مواجهه با پوشیدن لباس بنّایی رییس‌جمهور و ساختن مدرسه‌ای در اهواز دو رویکرد را شاهد بودیم؛ دسته اول دوستانی با یادآوری خاطرات‌شان از احمدی‌نژاد (که مرزهای پوپولیسم را معنایی دیگر بخشید) و هراس از تکرار همان مسیر. دسته دوم دشمنان داخلی و خارجی که با برجسته کردن قیمت دلار و گرانی‌ها، وظیفه پزشکیان را نه بنایی که رسیدگی به وضع مملکت می‌دانند.

نورنیوز-گروه سیاسی: در مواجهه با پوشیدن لباس بنّایی رییس‌جمهور و ساختن مدرسه‌ای در اهواز دو رویکرد را شاهد بودیم؛ دسته اول دوستانی با یادآوری خاطرات‌شان از احمدی‌نژاد (که مرزهای پوپولیسم را معنایی دیگر بخشید) و هراس از تکرار همان مسیر. دسته دوم دشمنان داخلی و خارجی که با برجسته کردن قیمت دلار و گرانی‌ها، وظیفه پزشکیان را نه بنایی که رسیدگی به وضع مملکت می‌دانند. اما من خوشبینانه با کنار هم گذاشتن سخنان دکتر پزشکیان در مدرسه البرز پیرامون نحوه مواجهه جدید با آموزش مدرن و واقعه بنایی مدرسه اهواز به این فکر می‌کنم که خوشبختانه بالاترین مقام اجرایی کشور، ریشه مشکلات کشورمان را متوجه شد: آموزش و پرورش.

اما سخنی چند با دکتر پزشکیان:

۱- ارتباط با نسل جدید، زبان جدیدی را می‌طلبد. زبانی که نسل سیاستگذاران (حاکمان) و مجریان (معلمان) آشنایی چندانی با آن ندارند یا حتی آن را کتمان می‌کنند و همین موضوع باعث قطع ارتباط شده است. رجوع کنیم به فیلم‌ها، موسیقی‌ها، بازی‌هایی که دنیای مدرن برای نسل جوان و نوجوانش تولید می‌کند و خلأ چنین ارتباطی در ارتباط بین حاکمیت ایران و نسل جوانش.  از کلاس‌های درس در مدارس که خالی از هرگونه تعامل دوطرفه بین شاگرد و معلم است گرفته تا بستر جامعه که انواع سختگیری به سلیقه نسل جدید می‌شود. طبیعتا پیشنهاد راهکاری اجتماعی برای بهبود ارتباط حاکمیت و نوجوانان هدف این نوشته نیست پس بهتر است روی مدارس متمرکز شویم.

 

۲- کتاب‌های درسی فاقد همه عناصری است که خوشایند دانش‌آموز است. اصرار حاکمیت بر ادامه همان مسیری که تاکنون پیموده باعث ورشکستگی فرهنگی خواهد شد. قابل درک است که هر کشوری اولویت‌های فرهنگی و سیاسی خود را دارد که با ظرافت‌های لازم، در کتب درسی‌اش می‌گنجاند. اما پیشنهاد می‌شود به روشی اندیشید که می‌توان از ترکیبی از متخصصان امر آموزش، نسل جدید و نمایندگانی از حاکمیت در مورد تغییر متن کتب درسی امیدوار به بهبود بود.

۳- والدین به عنوان اصلی‌ترین مشتریان مدارس نگرانی‌ها و خواسته‌های خود را به بدنه آموزش و پرورش تحمیل می‌کنند. متاسفانه آنها موفقیت فرزندان‌شان را در گرو انتقال بهتر محفوظات و کسب رتبه بهتر در کنکور برای ورود به دانشگاه می‌دانند. حال آنکه برای رسیدن به جامعه‌ای توسعه یافته به شهروندان خردمندی نیاز داریم که مهارت‌های زندگی را بدانند. هر مشکلی را که در جامعه شاهدیم ریشه در مدارس دارد و این موضوع ناشی از تلقی غلط والدین از مدارس و تن دادن حاکمیت به این تلقی است. مدارسی که پیروزی را در شکست دیگران می‌داند و شاد بودن را در پیشی گرفتن از رقیبان. کار گروهی را نمی‌داند، تفکر نقاد را نمی‌شناسد، مطیع بودن را در مدارس تمرین کرده و از تفکر سیستمی غافل بوده است. حال اگر به این نقد باور داشته باشیم آیا ابزار لازم برای اجرای این هدفگذاری را داریم؟ آیا تریبون‌های عمومی و رسمی برای والدین در مسیر درست سیاست‌گذاری و فرهنگسازی کرده‌اند؟ یا با برجسته کردن کلماتی همچون نخبه آنها را برای تلاش در جهت نخبه‌پروری فرزندشان تحریک و تشویق می‌کنند؟

۴- بیشتر از هر زمان دیگری در مدارس به تسهیلگر نیاز داریم نه معلم. وظیفه معلم انتقال اطلاعات است در صورتی که وظیفه تسهیلگر کمک به کشف توسط دانش‌آموز. معلم در وظیفه ذاتی خویش به جای درک نیاز مخاطب (دانش‌آموز) تلاش می‌کند به انواع روش‌ها (تشویق یا تنبیه)، داده‌ها را به ذهن دانش‌آموز منتقل کند. در صورتی که تسهیلگر تلاش می‌کند با آماده کردن بستری مناسب، دانش‌آموزان را به کشف آنچه نیاز دارد ترغیب کند. در سیستم سنتی آموزش، دانش‌آموز در مقابل سیستم آموزشی ایستاده و دایما سوال می‌کند: این درس به چه درد زندگی من می‌خورد؟ اما در سیستم تسهیلگری دانش‌آموز، خود کشف می‌کند که هر درس چه کاربردی در زندگی او دارد. در روش تسهیلگری مهارت‌های ارتباطی را می‌آموزد و در روش سنتی، تسلیم بودن در محضر معلم را.

۵- فرض کنیم که با انواع روش‌ها و ترغیب‌ها و مشوق‌ها، بخش خصوصی یا خیرین را مجاب به ساختن مدرسه کردیم اما سوالات زیر اساسی است: آیا شهریه‌های مصوب فعلی پاسخگوی هزینه ساخت و اداره مدرسه هست؟ دانشگاه فرهنگیان به عنوان متولی تامین معلم، چقدر به تسهیلگری باور دارد و چقدر در پرورش معلمان با کیفیت موفق بوده است؟ چقدر تسهیلگر در کل ایران داریم و اساسا «تسهیلگری» با نگاه ایدئولوژیک حاکم بر آموزش و پرورش همراستاست؟ درصورتی که آموزش را رایگان و برای همه اقشار جامعه و مطابق عدالت آموزشی بدانیم، با چنین نگاهی، بخش خصوصی حاضر است ورود کند؟ چقدر به اقتصاد آموزش و پرورش باور داریم و با دستمزد ناشی از نگاه عدالت محور به آموزش، آیا قادریم مشتاقانی توانمند را جذب مدارس کنیم که به راحتی می‌توانند چند برابر بیشتر را خارج از مدرسه و در سایر مشاغل کسب کنند؟ آیا هراس نداریم که با اصرار بر چرخه معیوب فعلی آموزش، سن مهاجرت را به نوجوانی کاهش داده‌ایم؟ برای اصلاح این وضعیت از کجا باید آغاز کرد؟

شادمانم که دکتر پزشکیان با باوری قلبی و اقدامی نمادین به بنّایی برای ساختن مدرسه روی آورده اما گام بعدی ایشان ضرورتا توجه به نکات و سوالات اساسی فوق است. تردیدی نیست که هر سیستم حکمرانی، نگاهی متناسب با نیازهایش به آموزش و پرورش دارد اما بررسی دقیق فعلی وضعیت علمی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران نگرانی‌هایی را برمی‌انگیزد که بهتر است در سریع‌ترین زمان ممکن برای اصلاح مسیر آموزش و پرورش، راه‌حلی خردمندانه یافت.

*مدیر و هم بنیانگذار مدرسه اقتصاد


نظرات
آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
هشت نیروگاه خورشیدی جدید در تهران به بهره‌برداری رسید
نوشاد عالمیان نخستین لژیونر ایرانی شد
وام ودیعه در پیچ‌وخم بانک‌ها؛ مجلس افشا کرد: هزار هزار میلیارد تومان معوق!
آژانس یا آنتن اطلاعاتی رژیم صهیونیستی؟
نورنما | زمانه است رفیق،‌ زمانه را بپذیر
دختر پزشکیان با خانواده الهه حسین‌نژاد در روزهای گذشته دیدار کرد +فیلم
تصادف مرگبار
مدیرعامل اسنپ به سفر الهه حسین‌نژاد چه واکنشی نشان داد؟
سهمیه‌های آسیایی فوتبال ایران با تایید AFC
قلعه‌نویی و عزت‌الهی در نشست پیش از بازی ایران و کره شمالی
تهران 40 درجه، خوزستان بالای 50؛ گرمای بی‌سابقه در راه است
زمان و مبلغ یارانه خرداد 1404 مشخص شد
دستگیری عاملان ترور قاضی احسان باقری پیش از فرار از کشور
ترکیب جوان؛ فرصت طلایی قلعه‌نویی مقابل قعرنشین گروه A
ایران و آمریکا باز هم در مسقط
نجات بیمارستان رجایی از یک فاجعه احتمالی+ فیلم
وضعیت جدول گروه C پیش از بازی عربستان و استرالیا
آخرین وضعیت جدول گروه B جام جهانی در آستانه دیدار کویت و کره جنوبی
جریمه 700 هزار تومانی برای 7000 راننده متخلف در تهران
سیاست‌نامه | همتی و میرسلیم مشترکاً یک شاخه را قطع می‌کنند
جایگاه ایران در گروه A جام جهانی در آستانه دیدار امروز با کره شمالی
تغییر نرخ نان در کارت‌خوان‌ها با تأیید وزارت کشور اجرایی شد +جدول
مبلغ وام ازدواج فرزندان بازنشستگان افزایش یافت+ جزییات و زمان ثبت‌نام
زمان پرداخت مرحله دوم وام قرض‌الحسنه بازنشستگان اعلام شد+جزییات
شرایط و مهلت ثبت نام وام بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد/نحوه ثبت نام
پسر و عروس حجت الاسلام صدیقی چرا و چگونه دستگیر شدند + علت دستگیری
ورود 700 تفنگدار دریایی به لس‌آنجلس برای مقابله با آشوب
فرصت طلایی برای خریداران خودرو؛ فروش جدید سایپا استارت خورد +لینک ثبت‌نام
آخرین فرصت برای معلم شدن؛ فرصت امروز را از دست ندهید!
ایران آماده نبرد نهایی با کره شمالی؛ صعود با اقتدار در انتظار قلعه نویی و شاگردانش
هت‌تریک آقای اژه‌ای
نفوذ به قلب اطلاعاتی رژیم
آیا رفع تحریم‌ها در دستور کار است؟
برنامه مسابقات امروز 20 خرداد +پخش زنده
نتانیاهو و اجرای پروژه نسل‌کشی
کرمان تعطیل شد
وضعیت آب و هوا امروز سه‌شنبه 20 خرداد 1404 +وضعیت استان‌ها
نوراینفو | قوانین چیدمان منزل؛ اشتباهات و راه حل‌ها
تهدید ترامپ به بازداشت فرماندار کالیفرنیا
لحظه ورود توفان شن به فرودگاه یزد+ فیلم
فواید نوشیدن روزانه قهوه کافئین‌دار
استقرار تک‌تیراندازهای گارد ملی در مقابل معترضان مخالف ترامپ
کمالوندی: اگر آژانس قدردان نباشد، همکاری به سطح عادی بازخواهد گشت+ فیلم
کشف لاشه یک فوک خزری دیگر در سواحل بابلسر
واکنش خواهر مهدیه اسفندیاری به بازداشت خواهرش
تغییر فرایند احراز هویت و بررسی صلاحیت رانندگان تاکسی‌های اینترنتی
ترامپ: روز پنجشنبه با ایرانی‌ها دیدار می‌کنیم
کمبود دارو و مرگ بیماران؛ هشدار صریح مجلس به بانک مرکزی
تاکید ایران و چین بر اجرای جدی برنامه 25 ساله و گسترش همکاری‌های راهبردی
بازداشت فعال رسانه‌ای ایران در فرانسه
X
آگهی تبلیغاتی