×
سیاسی
شناسه خبر : 191046
تاریخ انتشار :

کوروش احمدی*

پنج نکته اساسی/رویکرد ایران به مذاکرات رفع تحریم‌ها چگونه باید باشد؟

یکی از دستاوردهای حضور دکتر پزشکیان و همراهان ایشان در نیویورک را می‌توان روشن شدن گوشه‌هایی از رویکرد ایران به موضوع مذاکرات هسته‌ای به‌ شمار آورد. سخن آقای پزشکیان در مجمع عمومی از «تعامل با اعضای برجام» و ضرورت عمل آنها به «تعهدات برجامی به طور کامل و با حسن‌نیت» مهم است.

نورنیوز-گروه سیاسی: یکی از دستاوردهای حضور دکتر پزشکیان و همراهان ایشان در نیویورک را می‌توان روشن شدن گوشه‌هایی از رویکرد ایران به موضوع مذاکرات هسته‌ای به‌ شمار آورد. سخن آقای پزشکیان در مجمع عمومی از «تعامل با اعضای برجام» و ضرورت عمل آنها به «تعهدات برجامی به طور کامل و با حسن‌نیت» مهم است. البته آقایان عراقچی و روانچی در اظهاراتی که داشته‌اند، ذکری از برجام نکرده و تنها از «رفع تحریم‌ها» سخن گفته‌اند. آقای عراقچی گفته است، تلاش دارد «دور جدیدی از مذاکرات درخصوص مذاکرات هسته‌ای آغاز شود». آقای روانچی نیز بعد از ملاقات با مدیران سیاسی فرانسوی، انگلیسی و آلمانی از «ضرورت گفت‌وگو و همکاری با هدف پرداختن به موضوعات مورد نگرانی و علاقه متقابل ازجمله مذاکرات رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای» گفته است. اگرچه این اظهارات مثبت است و در مقایسه با اظهارات یکی دو ماه قبل تا حدودی معرف اتخاذ رویکرد جدیدی است؛ اما هنوز با یک رویکرد کامل و منسجم فاصله داریم. در این مورد نکات زیر قابل طرح است:

۱‌. با توجه به سخنان آقای پزشکیان و سخنان دو مقام وزارت خارجه روشن نیست که آیا احیای برجام مدنظر است یا گزینه‌ای جایگزین. سوال دیگر این است در شرایطی که احیای برجام دیگر مانند تیر ۱۴۰۰ و اسفند ۱۴۰۰ و شهریور ۱۴۰۱ بر مبنای توافق حاصله محتمل نیست، ایران آماده باز کردن توافق برجام و مذاکره برای اصلاح آن خواهد بود یا خیر. در این رابطه، پیوست داخلی مذاکرات آتی و تلاش برای تعدیل مخالفت سرسختانه طیفی در داخل با برجام نیز مهم است.

۲. تکلیف فرمت مذاکرات نیز باید روشن شود. سوال این است که با توجه به تغییر شرایط بین‌المللی و حاد شدن تقابل بین چین و روسیه از یک‌سو و غرب از سوی دیگر، آیا همچنان همان فرمت ۱+۵ ممکن و مطلوب است یا خیر. واقعیت این است که این فرمت از ابتدا ترجیح ایران بود و ضرورتی به حضور چین و روسیه در این مذاکرات وجود نداشت. چون آنها تحریمی علیه ایران اعمال نکرده بودند و به‌عنوان عضو دائمی شورای امنیت نیز تحت هیچ شرایطی منطقاً نمی‌توانستند و نمی‌توانند مانع تایید یک توافق بین ایران و غرب برای لغو تحریم‌ها شوند. ضمن اینکه حداقل در شرایط کنونی توافقی بین ایران و غرب نیازی به تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد ندارد.

۳‌. ایران در ادامه باید تصمیم بگیرد که آیا حاضر به مذاکره مستقیم با آمریکا، چه امروز برای جلوگیری از افزایش بیشتر تنش‌ها در منطقه و در رابطه با اوکراین و چه فردا در مورد تحریم‌هاست یا خیر. نحوه مذاکره تنها یک امر شکلی نیست بلکه بر محتوا نیز تاثیر دارد و ازجمله می‌تواند برای طرف مقابل شاخص میزان جدیت ایران باشد. مذاکره غیرمستقیم نه ‌تنها از نظر زمان‌بر بودن و ایجاد سوءتفاهم مساله‌ساز است بلکه به مصلحت و در شأن ایران نیز نیست که در ارتباط با مسائل اساسی به کشورهای کوچکی که خود رقیب و گاه دشمن ایران هستند و منافع خاص خود را دارند، متوسل شود.

۴‌. ایران باید تصمیم بگیرد که آیا به لحاظ محتوای مذاکرات احتمالی احیاناً مایل به مذاکره در مورد موضوعات بیشتری خواهد بود یا خیر. تجربه برجام نشان داده که مهم‌ترین اشکال برجام ۹۴ تک‌موضوعی بودن آن بوده است. به این معنی که برجام منحصراً بر برنامه هسته‌ای ایران و تحریم‌های هسته‌ای فراملی غرب متمرکز بود و دیگر انواع تحریم‌های فراملی شامل تحریم‌های حقوق بشری، موشکی، نظامی و تروریسم و نیز تحریم‌های دوجانبه آمریکا از شمول برجام خارج بود. تجربه برجام نشان داد که لغو تنها بخشی از تحریم‌ها و ادامه بقیه تحریم‌ها موجب سردرگمی شرکت‌ها و بانک‌های بین‌المللی می‌شود و آنها اکثراً با توجه به خطر اعمال جریمه‌های سنگین از خیر کار با ایران می‌گذرند.

به‌ علاوه، ایران و آمریکا در ارتباط با طیف گسترده‌ای از موضوعات سیاسی و امنیتی با هم مشکل دارند، ادامه این مشکلات نیز تاثیر سوء خود را بر هر توافق محدود و تک‌ موضوعی بر جا می‌گذارد و موجب بسیج طیفی از افراطیون در داخل کشورها برای به شکست کشاندن توافق می‌شود. لذا اگر هدف ایران نیل به یک توافق تک‌ موضوعی دیگر با آمریکا باشد چنین توافقی همواره متزلزل و در خطر خواهد بود و ثباتی که پیش‌شرط توسعه پایدار در ایران است، حاصل نخواهد شد.‌‌

‌پیشرفت در مذاکره در مورد تحریم‌ها بدون اینکه تعدیلی در تعارضات بین طرفین در مورد اوکراین و مسائل منطقه و حداقلی از تنش‌زدایی در منطقه حاصل شود به سد مخالفت کشورهای منطقه برخورد خواهد کرد. حداقل اینکه در صورت ادامه این تعارضات سیاست داخلی در کشورهای غربیف مانع بزرگی بر سر راه چنین مذاکراتی خواهد بود.‌

۵. ایران فرصت کافی برای پرداختن به این موضوعات را دارد. چون مادام که رئیس‌جمهور جدید آمریکا در اول بهمن در کاخ سفید مستقر نشده و تیم سیاست خارجی‌اش را منصوب نکرده، امکان مذاکرات معنی‌دار در مورد تحریم‌ها وجود نخواهد داشت. اما در این فاصله تماس بین ایران و آمریکا و اروپا در چارچوب همان «تفاهم نانوشته» اجتناب‌ناپذیر است و در جریان این تماس‌ها طرفین می‌توانند در جهت تعدیل تعارضات و ایجاد زمینه بهتری برای مذاکرات در مورد تحریم‌ها نیز تلاش کنند. در این فاصله کار روی پیوست روابط عمومی مذاکرات نیز مهم است. ادامه تنش‌های لفظی مانند معرفی کردن ایران و آمریکا به‌ عنوان دو کشور دشمن و امثال آن کمکی به پیشرفت در مذاکرات نخواهد کرد.

*دیپلمات پیشین


سازندگی
نظرات
آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
هشدار پلیس: ممنوعیت حمل بار با ناوگان مسافربری
تبلیغ عجیب سایت شرط بندی در آنتن صداوسیما+ فیلم
صدای انفجاردر تهران /شهادت سردار سلامی و تنی چند از فرماندهان سپاه+فیلم
فرسودگی شغلی؛یکی از دلایل اصلی استعفای زودهنگام کارکنان در ایران
گوشی قاپی عجیب راکب موتورسوار در خیابان گاز مشهد + فیلم
فروش مشروبات الکلی در بستنی فروشی در تهران
ناصر علیخواه، نویسنده، معلم و پژوهشگر درگذشت
واردات خودرو با ارز شخصی در راه است!
نوجوان ایرانی در رقابت‌های جهانی پینگ‌پنگ طلا گرفت
قتل کبری رضایی دختر افغان توسط مرد ایرانی + جزئیات
پیام تسلیت پزشکیان به هند پس از فاجعه هوایی مرگبار
جام جهانی باشگاه‌ها 2025 با قضاوت فغانی بزگزار می شود
ترامپ: ما به توافق با ایران نسبتا نزدیک هستیم و من ترجیح می‌دهم که توافق کنیم
صالحی: تندیس آرش کمانگیر در ونک، بازتابی از هویت و غرور ملی است
تصاویری از لحظه برخاستن و سقوط هواپیمای مسافربری هند
جدیدترین نرخ محصولات ایران خودرو پس از افزایش قیمتها+ جدول قیمت ها
آتش‌سوزی در پتروشیمی بوشهر + جزئیات و تعداد جان باختگان
نقشه ترافیکی بزرگ‌ترین مهمانی سال اعلام شد + فیلم
تسلیت بقایی به دولت و مردم هند پس از سقوط هواپیما
هشدار شرکت توانیر به مصرف برق در آستانه ورود موج گرما
دومین دیدار دوستانه ایران قطعی شد + زمان برگزاری دیدار
نورنما | غدیر، ریزش باران الطاف رحمانی بر گلزار جان‌های تشنه است
پادکست | ولایت چیست؟و چرا اینقدر غدیر مهم است؟
واکنش متفاوت شمخانی به قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس
کالاس: نگرانی اروپا از ایران فراتر از پرونده هسته‌ای است
وزیر نفت: افزایش قیمت گازوئیل شامل ناوگان رسمی نمی‌شود
عراقچی: آماده دفاع قاطع از حقوق ملت در مذاکرات یکشنبه هستیم+ فیلم
قیمت نفت افزایش یافت
بازی تدارکاتی جدید تیم ملی ایران مقابل شیلی نهایی شد
اینترنت ماهواره‌ای برای آیفون فعال شد
هشدار هواشناسی: طوفان در راه تهران /آماده باش دستگاههای امدادی
هشدار جدی مجلس به آژانس؛ گزینه خروج ایران از NPT در دستور کار قرار می گیرد
سقوط هواپیمای ایر ایندیا در نزدیکی فرودگاه احمدآباد هند+ فیلم سقوط وتعداد قربانیان
گرمای 41 درجه‌ای در تهران/هشدار زرد برای پایتخت
فیش حقوقی خردادماه بازنشستگان تامین اجتماعی صادر شد/جدول و زمان پرداخت
جزییات فاجعه دریایی در بندر پارسیان؛ 10 شناور در آتش سوختند
استعفا وزیر راه و شهرسازی تکذیب شد
پزشکیان: ما راه خود را خواهیم رفت و غنی سازی ادامه می‌یابد
دومین بمب استقلال؛ آقاسی با قراردادی دو ساله آبی‌پوش شد
واکنش مقام‌های ایرانی و نهادهای بین‌المللی به قطعنامه شورای حکام و پاسخ تهران
واکنش بازار طلا و سکه به قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام +جدول قیمتها
قطعنامه‌ جدید شورای حکام؛ بازی تکراری شکست خورده
واکنش بازار دلار و سایر ارزها به قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام +جدول قیمتها
رییس سازمان انرژی اتمی ایران در مورد واکنش کشورمان به قطعنامه شورای حکام توضیح خواهد داد
بیانیه مشترک وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی در واکنش به قطعنامه ضدایرانی شورای حکام
تماس تلفنی ویتکاف و نتانیاهو درباره ایران
واکنش ایران به قطعنامه شورای حکام اژانس/مجتمع سوم غنی سازی اورانیوم راه اندازی می شود+فیلم
واکنش کمالوندی به قطعنامه شورای حکام: ایران تسلیم فشار سیاسی نمی‌شود
تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حکام؛ آغاز مرحله جدید تقابل دیپلماتیک
تاریخ؛ میدان سنجش وفاداری امت در روز عید غدیر
X
آگهی تبلیغاتی