×
فرهنگی
شناسه خبر : 190832
تاریخ انتشار :

تجسم «امرغایب» سوژه اصلی فیلم «تدفین» است

یک منتقد سینما و روزنامه‌نگار در نشست فیلم «تدفین» گفت: چیزی که در نخستسن نگاه من با فیلم برایم پررنگ است این است که انگار امر غایب سوژه اصلی فیلم است.

نورنیوز- گروه فرهنگی:  نغمه دانش آشتیانی، منتقد سینما و روزنامه‌نگار در  نشست فیلم «تدفین» در فرهنگسرای اندیشه گفت: آن چیزی که در مواجهه اولیه من با فیلم برایم پررنگ است این است که گویی امر غایب سوژه اصلی فیلم است.

وی در ادامه افزود: به طور مثال ما عنصر زن و جنگ را به طور مستقیم در فیلم نمی‌بینیم و آنها امر غایبی هستند که در اصل امر حاضر فیلم را تعریف و هدایت می‌کنند.

دانش آشتیانی با اشاره به اینکه تنها یک جا در فیلم صدای زنی که معشوقه یکی از شخصیت های اصلی فیلم است به گوش می رسد، بیان کرد: سه مرد در محوریت فیلمنامه «تدفین» هستند که هر یک از آنها با امر غایبی گره خورده‌اند؛ ممد باقر عاشق دختر دایی خود است که در فیلم دیده نمی شود و فقط یک بار صدای او و یک بار هم سایه ای از او را می شنویم و می بینیم. توماج با عشقی درگیر است که معشوق او با دیگر رفته و هیچ‌جای فیلم دیده نمی شود ولی تاثیرش در داستان به عنوان امر پیشبرنده استفاده می شود. پدر ممدباقر که او هم متاثر از جنگ است و اینجا جنگ به عنوان امر غایب درنظر گرفته شده است.

این منتقد سینما با تاکید بر اینکه به درستی جامعه کردستان برای بستر روایت انتخاب شده است، گفت: در بین مناطقی که درگیر جنگ هشت ساله عراق علیه ایران شدند؛ و حتی زودتر از این حمله مساله جنگ برایشان تعریف شده بود، کردستان و مردم این منطقه بهترین انتخاب برای بستر روایت فیلم «تدفین» بوده است.

دانش آشتیانی در بخش دیگر صحبت هایش با نگاهی به کارنامه محمد تنابنده به عنوان فیلمنامه نویس توضیح داد: اینکه آقای تنابنده ید طولایی در فیلمنامه‌نویسی دارند باعث شده است نقطه قوت «تدفین» فیلمنامه آن باشد؛ گرچه به عنوان فیلم اول ایشان در زمینه کارگردانی هم در کل کار قابل قبولی است.

به گفته وی، اگر فیلم ریتم تندتر و زمان کوتاهتری داشت به اثر بهتری تبدیل می‌شد کمااینکه این سوژه می‌تواند یک فیلم کوتاه خیلی خوب را رقم بزند.صداگذاری و انتخاب بازیگران دو نقطه قوت فیلم بود که دانش آشتیانی به آن اشاره کرد.

دانش آشتیانی درباره موتیف‌هایی که در فیلم هستند، گفت: مهمترین موتیف فیلم را می‌توان تانک داخل محوطه قهوه خانه دانست که «جنگ» را نمایندگی می‌کند و در صحنه ای که توماج آن را مدفون می‌کند و روی آن گل می‌کارد باز هم از فلاکت این نماد و آنچه نمایندگی می‌کند (جنگ) کم نمی شود؛ امری که به نظر بنده به طور هوشمندانه در فیلمنامه در نظر گرفته شده است. این روزنامه نگار «تدفین» را فیلمی ضدجنگ دانست که نشان می دهد جنگ نه فقط در زمان وقوع بلکه تا سال های سال بعد تاثیر منفی خود را بر جامعه و مردمانش می‌گذارد و در فیلم «تدفین» به خوبی این موضوع تصویر شده است و همچنین سعی نشده است با پایان‌بندی شاد کل آنچه در طول فیلم کاشته شده است از بین ببرد.

دانش آشتیانی در بخش پایانی درباره جایگاه فیلم های هنری گفت: لزوم احترام به سلیقه ها و انتخاب های مختلف ایجاب می کند که فیلم های مستند، کوتاه و هنری بتوانند اکران شوند و اکران های خوبی هم داشته باشند نه اینکه با کمترین سانس آنهم به شکل گردشی کمترین امکان را برای مواجهه با مخاطب برایشان در نظر گرفته شود.این منتقد با تاکید بر اینکه اگر فیلم خوب با شرایط مناسب اکران شود با توجه به اینکه هزینه تولید در این بخش از سینما نسبت به سینمای بدنه کمتر است، می تواند هزینه تولید را برگرداند، توضیح داد: گرچه از گذشته تا الان در سیاستگذاری های فرهنگی بخش هنری سینما نادیده گرفته شده است ولی واقعیت است که سینماگرانی که در این حوزه فعالیت می کنند بخش مهمی از سینما را تولید می کنند و حتی تعدادی از آنها بعدا به سینمای بدنه می روند و آن بخش را نیز تغذیه می کنند.

جنگ به حرمت و حریم «عشق» آسیب وارد کرده است

محسن سلیمانی فاخر، منتقد سینما نیز گفت: فیلم تدفین، دیگربار تاکید می کند که عشق قدرت زیستن بشر است و ادعای لمس حقیقت، جنگ و کشتار، خشم و انتقام، جهنم ساختن زندگی برای یکدیگر و برهم زدن پیوند میان انسان ها،  تنها یک چیز را ممکن می کند  و آن تاخیر در رستاخیزعشق است، رستاخیزی که در حرکت پاندولی بین رهایی و خطر در جریان است .

وی ادامه داد: تدفین در واقع فیلمی در تقبیح جنگ است که به نظر می رسد که هر چند زنان، قهرمان فیلم نیستند و اصلا حضور تصویری ندارند، اما فیلم می خواهد به حاشیه جنگ و آسیب های متعددی که زنان در طول سالیان جنگ و حتی پس از آن متحمل شده و می شوند بپردازد.

این نویسنده سینمایی یادآور شد: فیلمساز روی نمادها و موتیف های متعددی زوم کرده است، که گویی فیلم را باید با دیدی نشانه شناسانه به تماشا نشست. همچنین  زاویه دید نامشخص یکی از آسیب هایی که فیلم دچار آن شده است، اگر فیلم یک راوی داشت قصه بهتر پیش می رفت و شاید زمان های مرده فیلم را سامان می داد. وی تصریح کرد: فیلم در لایه رویین خود از آدم هایی صحبت می کند که یا درگیر عشق و یا زخم خورده این سرشت درونی اند، اما در لایه زیرین از آسیب هایی که جنگ به حرمت و حریم عشق وارد کرده، روایت می کند.

وی در پایان گفت: تدفین می بایست با حمایت بیشتری اکران می شد، جامعه سینمایی باید قدری فیلم های بدنه و کمدی را در اکران سازماندهی کند و از اهمیت دادن در چرخه نمایش کاسته و تعدیل شود تا سینمای اندیشمند و متفکر بتواند با مخاطب خود مواجه شود.


نورنیوز
نظرات
آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
خالی ماندن این صندلی،‌ گران درمی‌آید
نورویدیو | آتش بازی معاندان در میان دود و درد روایت یک جنگ ادراکی دیگرعلیه ایران
مشاور و دستیار رهبری در آستانه روز کارگر از گروه صنعتی و پژوهشی" زر" بازدید کرد
علت مرگ توله‌پلنگ‌ها در کرمان مشخص شد
احتمال وزش باد شدید در تهران تا ساعات آینده
صدرنشینی ویکتور گیوکرس در رقابت کفش طلای اروپا
همسایگی هوشمندانه؛ تهران و باکو علیه خط تفرقه
چشم‌انداز مذاکرات هسته‌ای
بازدارندگی از طریق دیپلماسی
آتش‌سوزی رستورانی در چین دست کم 22 قربانی گرفت
وقتی فوتبال اسیر بی‌تدبیری می‌شود؛ فدراسیون زیر تیغ انتقاد!
واکنش‌های جهانی به انفجار در بندر شهید رجایی همچنان ادامه دارد/ رئیس جمهور چین تسلیت گفت
جزییات طرح ضربتی پلیس پایتخت برای دستگیری سارقان و مالخران
اطلاعیه فدراسیون فوتبال برای پرونده بیرانوند؛ تلاش می کنیم رأیی منصفانه و مستدل صادر کنیم.
جذب نیروی انسانی جدید در آموزش و پرورش
آخرین مهلت برای صرافی‌های رمز ارز؛ 20 اردیبهشت!
قیمت سکه و دلار و سایر ارزها امروز 9 اردیبهشت 1404
جلوگیری از فاجعه ای دیگر پس از انفجار در بندر شهید رجایی
هشدار نارنجی گرد و خاک در خوزستان؛ مدارس 12 شهر مجازی شدند
رشد ملایم شاخص بورس در معاملات امروز سه شنبه 9 اردیبهشت 1404
فروش فوق‌العاده و پیش‌فروش محصولات ایران‌خودرو در اردیبهشت ماه+جزییات و لینک ثبت نام
آخرین جزییات انفجار در بندر شهید رجایی/ دیه جان باختگان ظرف 48 ساعت پرداخت می شود
ایران نما | معرفی جاذبه های گردشگری شهرهای ایران (20)«ارسک»
نحوه تفکیک یارانه فرزندان بالای 18 سال و زنان بی سرپرست/بدسرپرست اعلام شد
آغاز فروش اقساطی محصولات کرمان موتور+ جزئیات
انفجار مرگبار در سوله صنعتی میمه؛ یک کشته و دو مجروح
فروش ویژه خودروهای ایران خودرو از فردا+ جزئیات
برای 50 هزار منقاضی مسکن در شهر پرند زمین برای ساخت نیست!
نورنما | 5 تا از بهترین مکان های گردشگری اصفهان
قیمت خودرو امروز 9 اردیبهشت + جدول قیمت ها
جنگ بر سر توافق
تنش در روابط دولت و شورای شهر تهران؛ انتقاد تند چمران به مصوبه هیئت وزیران
مارک کارنی نخست وزیر جدید کانادا شد
دستگیری سارق زورگیر در قیطریه؛ قربانی، دختر رزمی‌کار بود
حمله زنبورها به فوتبال هند! + فیلم
نورنما | ولادت حضرت معصومه(س) و روز دختر مبارک باد
گروسی: هر توافقی با ایران، باید اجازه نظارت آژانس را بدهد
فردا درِ کنکور به روی این داوطلبان بسته می‌شود!
جدیدترین فیلم از لحظه انفجار بندر شهید رجایی
سیاست نامه | با آنتن ملی چه کردیم؟
رؤیای توسعه‌ی ایران با دخترانش تعبیر می‌شود
برنامه مسابقات امروز 9 اردیبهشت + پخش زنده
خانم بزرگ سریال «ستایش» از سال های دوری از تلویزیون می گوید
آکسیوس: دور چهارم مذاکرات ایران و آمریکا در رم خواهد بود
توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ادامه گفت‌وگوهای فنی
احضار مسئولان ذیربط پس از انفجار بزرگ؛ پرونده بندر شهید رجایی وارد مرحله قضایی شد
نورنما | پلمپ تابوت پاپ فرانسیس
عکس های منتخب ایران، دوشنبه 8 اردیبهشت 1404
تصاویر دیده نشده از داخل کابین هواپیمای آتش نشان سپاه از نحوه مهار آتش بندر شهید رجایی
نتایج پنجمین قرعه‌کشی ایران خودرو روی سایت قرار گرفت
X
آگهی تبلیغاتی