×
اقتصادی
شناسه خبر : 187393
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 1403/06/15 ساعت 14:57

نورنیوز گزارش می‌دهد؛

اماواگرهای افزایش قیمت بنزین؛ آیا شیوه سهمیه‌بندی تغییر می‌کند؟

مصرف بنزین بیش از 120 میلیون لیتر در روز به معضلی برای دولتمردان بدل شده است و صحبت‌های روز گذشته رئیس‌جمهور مبنی بر لزوم انجام جراحی اقتصادی با رضایت مردم، احتمالات گوناگونی را نسبت به برنامه دولت برای کنترل مصرف این کالای استراتژیک مطرح کرده است.

نورنیوز ـ گروه اقتصادی: بنزین همواره به عنوان یک کالای استراتژیک مطرح بوده است اما شاید بتوان گفت که از اوایل دهه ۱۳۸۰ بود که افزایش معنادار نرخ بنزین، آنرا به مساله‌ای اجتماعی و البته مهم برای کشور تبدیل کرد. بزرگترین شوک افزایش قیمت طی سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ رقم خورد هنگامی که قیمت بنزین از لیتری ۸۰ تومان به ۷۰۰ تومان رسید و افزایش حدود 900 درصدی را رقم زد. پس از آن، نرخ بنزین تا سال ۱۳۹۸ ثابت بود تا آبانماه آن سال با افزایش بیش از ۲۰۰ درصدی به ۱۵۰۰ تومان رسید.

نرخ بنزین؛ چالش جدی دولت چهاردهم

با گذشت نزدیک به ۵ سال از آخرین افزایش نرخ بنزین، کشور در دور باطلی از افزایش تقاضا و عرضه گرفتار شده و مساله قیمت و یارانه پرداختی برای هر لیتر بنزین به یکی از چالش‌های مهم دولت بدل شده است به گونه‌ای که رئیس‌جمهور در نخستین ماه از فعالیت دولت چهاردهم و در مراسم تودیع و معارفه وزیر امور اقتصاد و دارایی به این موضوع پرداخت و تاکید کرد: «منطقی ندارد که بنزین را به قیمت دلار آزاد بخریم و با سوبسید بفروشیم، آیا واقعا اقتصاددانان و تجارب بین‌المللی این را از ما می‌پذیرند؟». دکتر پزشکیان در ادامه تصریح کرد: «من (به عنوان دولت) پول گندم، دارو و نهاده‌ها و حقوق بازنشستگان را ندارم، اما بنزین با دلار ۵۰ هزار تومان را می‌فروشم ۱۰ تومان»

گفتنی است که پیشتر وزیر نفت اعلام کرده بود که افزایش نرخ بنزین در دستور کار دولت چهاردهم نیست، با اینحال رئیس‌جمهور 2 روز پیش در نخستین سفر استانی خود در جمع فعالان اقتصادی خراسان رضوی نیز تلویحا به این موضوع اشاره اما اینبار تاکید کرد: جراحی اقتصادی برای کشور لازم است اما در هر مداخله‌ای باید حتما اقشار آسیب پذیر را درنظر بگیریم و اجازه ندهیم زیر چرخ‌های توسعه له شوند.
پزشکیان افزود: قدم اول ما رضایت مردم است و اگر مردم نیز بدانند که مصلحت آنان در جراحی‌های اقتصادی است قطعا خواهند پذیرفت و لذا در هر مداخله‌ اقتصادی، حتما ابتدا با مردم گفتگو خواهیم کرد.

امکان واقعی‌سازی قیمت وجود دارد؟

سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا در حال حاضر امکان واقعی‌سازی قیمت بنزین در کشور وجود دارد؟ و آیا می‌توان افزایش قیمت‌ احتمالی را با کمترین فشار بر اقشار آسیب‌پذیر اعمال کرد؟ و از همه مهمتر اینکه آیا بکارگیری این روش می‌تواند به کاهش مصرف و حل معضل ناترازی بنزین بیانجامد؟

هنوز درباره اینکه جراحی اقتصادی (به گفته پزشکیان) به چه صورت خواهد بود، صحبتی به میان نیامده اما تجربه تلخ افزایش نرخ بنزین در سال 1398 که  با نارضایتی‌های اجتماعی همراه بود نشان داد که آزموده را آزمودن خطاست. از سوی دیگر نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که افزایش نرخ بنزین در بلندمدت نه تنها به کاهش مصرف نمی‌انجامد بلکه بعضا به افزایش مصرف تا 25 درصد نیز منجر خواهد شد.

از سوی دیگر کارشناسان بر این باورند که تولید خودروهای غیراستاندارد با مصرف بالا یکی از معضلات کشور در کنترل مصرف بنزین است. خودروهایی که گاهی با برگزاری لاتاری‌های خودرویی و انباشت مبالغ هنگفتی از دارایی‌های مردم در بانک‌ها و پس از پشت سرگذاشتن نوبت‌های چهار تا شش ماهه در اختیار خریداران قرار می‌گیرد. خودروهایی که چند برابر میانگین مصرف جهانی مصرف می‌کنند و دقیقا به همین دلیل به روند صعودی افزایش مصرف بنزین دامن می‌زنند.

نبود زیرساخت‌های مناسب حمل و نقل عمومی و فرسودگی ناوگان، فرسودگی بیش از 30 درصدی خودروهای سواری، قاچاق سوخت و حتی تغییر ساعت کاری ادارات که به استفاده بیش از پیش خودروهای شخصی منجر شده است، از دیگر عوامل مصرف بالای بنزین در کشور شمرده می‌شود که متاسفانه مقابله با اغلب این مشکلات در کوتاه مدت امکانپذیر نیست و نیاز به برنامه‌ریزی و صرف بودجه سنگین در بازه زمانی چند ساله دارد.

افزایش 30 درصدی مصرف در 2 سال

آمارها نشان می‌دهد که میزان مصرف بنزین روزانه کشور بیش از 120 میلیون لیتر است، این در حالی است که میانگین مصرف در سال 1401، حدود 88 میلیون لیتر بوده است و این بدان معناست که میزان مصرف در طول 2 سال 30 درصد افزایش یافته است. از سوی دیگر اگرچه ظرفیت اسمی تولید بنزین پالایشگاه‌های کشور 110 میلیون لیتر است اما میزان تولید آنها حدود 98 میلیون لیتر است و لذا شکاف عمیقی بین تولید و مصرف وجود دارد که طبیعتا با واردات و تحمیل هزینه‌های سنگین بر بودجه عمومی همراه است.

راه‌حل رفع ناترازی

مساله اینجاست که با توجه به ناترازی شدید بنزین چند راهکار بیشتر پیش پای دولتمردان قرار ندارد؛ نخست، افزایش تولید و دیگری کنترل مصرف که یکی از راه‌های آن افزایش قیمت است که البته مشخص نیست بتواند به کاهش تقاضا بیانجامد.

در این میان طرح اختصاص سهمیه به هر فرد نیز از سوی برخی کارشناسان مطرح شده است. اسماعیل کفایتی رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز کشور در گفتگویی در خصوص اختصاص سهمیه بنزین به هر نفر تصریح کرد: طرح اختصاص سهمیه بنزین به هر کد ملی تبعاتی دارد که باید آنها را مدنظر داشت و در این راستا بهتر است که سهمیه بنزین افراد به صورت نقدی در اختیار آن‌ها قرار نگیرد اما هر چه هست، تصمیم دولت باید به گونه‌ای باشد که همه از این نعمت بهره‌مند شوند و حتی افرادی که خودرویی هم ندارند شامل دریافت سهمیه بنزین باشند.

آنچه روشن است این است که معضل ناترازی بنزین در ایران مساله‌ای پیچیده و چندوجهی است و لذا هر طرحی برای رفع ناترازی بنزین باید با درنظر گرفتن پیوست‌های زمانی، فرهنگی، اجتماعی و بکارگیری خرد جمعی به منظور کاهش تبعات تورمی و معیشتی همراه باشد.


نورنیوز
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
بازسازی ده ها هزار ساختمان در اسرائیل به دلیل جنگ با ایران
محبی رسما به الاتحاد کلبا پیوست
هلسینکی تنها پایتخت جهان، بدون کشتۀ تصادف
موج گرما ادارات را تعطیل کرد/ سه‌شنبه و چهارشنبه کدام استان‌ها تعطیل‌اند؟
کرملین علیه لفاظی‌های هسته‌ای ترامپ هشدار داد
بهره‌برداری رسمی فناوری پلاسمای سرد در 4 بیمارستان کشور
عارف: ارمنستان در «سیاست همسایگی» ایران جایگاه ویژه‌ای دارد
استان تهران چهارشنبه 15 مرداد تعطیل شد
دولت ترامپ خطاب به ایالت‌های حامی فلسطین: حمایت کنید بودجه اضطراری تان قطع می شود
پشت پرده فاصله عجیب تولید در ایران خودرو و سایپا
واکنش ولایتی به ادعای برخی حکومت‌ها درباره طرح دالان زنگزور
تاکید پزشکیان بر بازنگری اساسی در خصوصی‌سازی با تمرکز بر مدیریت بهره‌ور و نظارت‌پذیر
قائم مقام وزیر صمت: عرضه خودروهای وارداتی ادامه می یابد
پزشکیان: همه اجزای توسعه در کشور باید منوط به تمهید تامین آب باشد
یونیسف اعلام کرد: هر روز 28 کودک در غزه جان می‌دهند
ترامپ تهدید کرد: تعرفه‌ها علیه هند را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهم
47 درصد زائران اربعین از مرزهای کشور خارج شدند
پهپادهای جنگی چین موشک‌گریز شدند!
وزیر گردشگری: توسعه اقتصادی با ورود توریست ممکن است
مجوز پاکستان برای کشتیرانی به ایران صادر شد
نتانیاهو: تا تحقق کامل اهداف، جنگ متوقف نمی‌شود
تصادف زائران ایرانی در مسیر نجف به کربلا با 16 مصدوم
سپتامبرِ سیاهِ اسرائیل!
قطار تهران-کربلا در اربعین برای ایرانیان فعال نیست
خرید جنجالی استقلال باعث عصبانیت مدیران باشگاه کره‌ای شد!
کیفیت هوای تهران برای گروه‌های حساس ناسالم است
وزیر کشور خبر داد؛ خروج یک میلیون زائر از کشور/ آمادگی کامل خوزستان برای استقبال زائران
راه‌اندازی کنسرسیوم غنی‌سازی در جزایر سه‌گانه یا قشم؛ فرمول جادویی حل احرام ایران و آمریکا
پرسپولیس آماده شکایت رسمی از تراکتور در دادگاه CAS
کارت بانکی راز قتل پیرمرد تنها را فاش کرد
طحان نظیف تشریح کرد؛ اصلاحات مهم شورای نگهبان در طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی
جراحان تبریزی سومین پیوند موفق ساعد دست در جهان را رقم زدند
تولد نابغه ای دیگر از تنیس روی میز ایران؛ یاسین شعاری دوباره قهرمان آسیا شد
حمله مجدد اسرائیل به جنوب لبنان؛ 2 زخمی در الخیام
آمارهای وحشتناک از غزه؛ 94 شهید و 439 زخمی در یک روز
آمار نگران‌کننده از کاهش ثبت‌نام دانش‌آموزان در برخی مناطق کشور
واکنش ‌معاون وزیر ورزش به درگیری مبینا نعمت‌زاده و استاد پیرهادی
فروپاشی روایت‌سازی غرب در جنگ غزه
وزیر بهداشت: حقوق دستیاران پزشکی از شهریور 30 درصد افزایش می‌یابد
قیمت طلا و سکه امروز دوشنبه 13 مرداد 1404 + جدول قیمت‌ها
قیمت دلار و سایر ارزها امروز دوشنبه 13 مرداد 1404
اژه‌ای: یک شرکت تمام برنج بازار را احتکار و باعث گرانی برنج شده بود
سه ایرانی در جمع بهترین‌های رقابت‌های والیبال نوجوانان جهان
شورای دفاع؛ هماهنگی ساختاری برای مقابله با تهدیدات ترکیبی
ممنوعیت خروج مشمولان غایب از کشور حتی با گذرنامه
روایت قائم‌پناه از لحظه‌ای که پزشکیان راه نجات را از میان خاک و دود باز کرد
قیمت خودرو امروز دوشنبه 13 مرداد 1404 + جدول قیمت‌ها
ایمان دادخواه گزارشگر فوتبال درگذشت
اعتصاب سراسری کارگران بوئینگ خطوط تولید جنگنده‌های آمریکایی را متوقف کرد
نوراینفو | بایدها و نبایدهای مصرف برق
X
آگهی تبلیغاتی