×
فرهنگی
شناسه خبر : 184717
تاریخ انتشار :

نورنیوز در گپ و گفتی با احمد مدقق، تولیدات ادبی نویسندگان مهاجر افغانستانی را بررسی می‌کند؛

سهم نویسندگان مهاجرافغانستانی در تقویت زبان فارسی

ادبیات داستانی مهاجرت در میان نویسندگان افغانستانی به معنای واقعی شکل نگرفت. پر‌رنگ‌ترین دستاوردی که نویسندگان مهاجر افغانستانی برای کلیت داستان فارسی داشتند بیشتر دستاوردهای زبانی بوده، از این لحاظ که دایره واژگان تازه ای را به کلیت داستان فارسی اضافه کردند.

نورنیوز- گروه فرهنگی:  تقریباً هیچ کشوری به اندازه افغانستان حضور موج عظیم مهاجران خود در ایران اسلامی را تجربه نکرده است. با عنایت به این حقیقت تاریخی باید اعتراف کرد که مهاجرین افغانستانی، خصوصا صاحبان قلم و پدیدآورندگان آثار ادبی،اثرات زیادی بر تولیدات فرهنگی و هنری   ایران داشته‌اند برای بررسی همین موضوع و به بهانه ایام سالمرگ محمد سرور رجایی، با احمد مدقق نویسنده و فیلمنامه‌نویس افغانستانی، درباره ظرفیت جامعه مهاجر افغانستانی در حوزه تولیدات ادبی به زبان فارسی گفت و گو کرده ایم.

  شاخصه اصلی ادبیات داستانی افغانستان چیست؟

به نظرم شاخصه اصلی ادبیات داستانی افغانستان در نیم قرن اخیر این بوده که خیلی با موضوعات سیاسی و اجتماعی گره خورده است. از ابتدای دهه 1340ش که در برخی شهرهای افغانستان به داستان کوتاه مدرن توجه شد ما شاهد دوره پرباری در ادبیات داستانی افغانستان بودیم. حال و هوای داستانهای آن زمان بیشتر حول محور رئالیسم اجتماعی بود. در دهه 1360ش نیز به همین نحو یک فضای ایدئولوژیک بر ادبیات داستانی افغانستان حکمفرما بود چه آنهایی که رئالیسم سوسیالیستی را دنبال می‌کردند و چه آنهایی که به دنبال ادبیات مقاومت بودند توجه ویژه‌ای به فضای روز جامعه که شامل تقابل دو ایدئولوژی مارکسیسم و اسلام بود داشتند. اما این به این معنا نیست که داستان نویسان در داستانهایشان یک رویکرد فلسفی داشته باشند. چه کسانی که خواهان انعکاس ارزشهای مارکسیستی در آثار خود بودند و چه کسانی که هوادار اسلامگرایی در ادبیات داستانی بودند بیشتر توجه شان به حقایق اجتماعی بود تا ریشه‌های فلسفی این دو رویکرد.

  تولیدات ادبی نویسندگان افغانستانی را طی سالهای حضور در ایران چگونه ارزیابی می کنید؟

 به نظرم ادبیات مهاجرت نویسندگان افغانستانی از لحاظ حال و هوا و موضوعاتی که به آن پرداخته می‌شد بسیار متأثر از ادبیات داستانی داخل افغانستان است. یعنی بسیاری از داستانها توسط نویسندگان مهاجر نوشته می‌شد بدون این که رد و نشانی از آن کشوری که نویسنده در آن هست دیده شود و فضای داستانها کاملاً در داخل افغانستان می‌گذشت به این معنا که ادبیات داستانی مهاجرت در میان نویسندگان افغانستانی به معنای واقعی شکل نگرفت هر چقدر که داستان نویسان  داخل افغانستان با فضای سیاسی-اجتماعی پیرامون خود ارتباط برقرار می‌کردند و تلاش می‌نمودند که داستانی پیرامون آن بنویسند اما در فضای مهاجرت متأسفانه این اتفاق نیفتاد و نویسندگانی که در  این عرصه حضور داشتند بیشتر حال و هوای داخل افغانستان را بازتاب می‌دادند و کمتر ردی از جغرافیا، بوم و حال و هوای آن کشوری که در آن مهاجر کرده بودند در داستانهای شان بازتاب داده می‌شد. همین حالا هم همین طور است یعنی الان داستانهای تازه‌ای که نویسندگان مهاجر ما در کشورهای اروپایی می‌نویسند هنوز حال و هوای افغانستان را دارد. انگار نویسنده هنوز دارد در افغانستان زیست می‌کند و مسائل داخل افغانستان برایش آنقدر اهمیت دارد که فرصت رسیدگی به مسائل مهاجرت را ندارد.

احمد+مدقق
نویسندگان افغانستانی طی این سالها چه دستاوردی برای ادبیات فارسی داشته‌اند؟

به نظرم پر‌رنگ‌ترین دستاوردی که نویسندگان افغانستانی برای کلیت داستان فارسی داشتند بیشتر دستاوردهای زبانی بوده؛ از لحاظ این که  دایره واژگان تازه ای را به کلیت داستان فارسی اضافه کردند. وگرنه از لحاظ این که  به نظریه های سیاسی، اجتماعی و فلسفی توجه داشته باشند یا از منظر تکنیک  و فرمهای تازه در داستان به نظرم ادبیات افغانستان همیشه یک قدم عقب‌تر از کلیت داستان فارسی بوده است و نویسندگان افغانستان در همان فضاهای رئالیسم اجتماعی قلم زده‌اند‌ و اگر تازگی برای ادبیات داستانی فارسی داشتند از جهت زبانی بوده‌ است.

خود شما چه فعالیت هایی در حوزه ادبیات داستانی افغانستان داشته اید؟

 فعالیت های من متنوع است. دلیل این تنوع هم توانمندی خیلی بالای من نیست بلکه به دلیل این است که در افغانستان در زمینه‌های مختلف ادبیات و هنر کار نشده است. در هر زمینه‌ای آدم بخواهد کار بکند دیده می‌شود بنابراین من در زمینه ادبیات کودک و نوجوان داستانهای متعددی نوشته‌ام علاوه بر آن دو مجموعه کتاب کودک به نام فرشته‌ها زیر باران و پروانه‌ها دور چادر دارم. چهل شماره مجله کودک و نوجوان به نام باغ را سردبیری کرده‌ام و الان هم  مدیر مسئول و عضو شورای سردبیری یک مجله نوجوانان هستم  که در ایران منتشر می شود. یک رمان نوجوان به نام آتشگاه هم دارم. در مورد ادبیات داستانی بزرگسال هم یک مجموعه داستان به نام دختر ترکستانی و یک رمان بزرگسال با عنوان آوازهای روسی دارم که تنها رمان افغانستان با موضوع جهاد است البته رمانهای دیگری هم در مورد جهاد نوشته شده اند ولی رمانی که همسو با فضا و ارزشهای نهادینه ما است آوازهای روسی است. کارگاههای داستانی متعدد برگزار کردم و در زمینه فیلمنامه هم یک سریالی را فیلمنامه نویسی کردم به نام سرخ سالی.سالها نیز معاون آموزش و دبیر بخش داستان در انجمن ادبی کلمه بودم که انجمن مخصوص  مهاجران افغانستانی در ایران بود و حدود سه سال است که دبیر انجمن ادبی حوض هستم. انجمن ادبی حوض متشکل از داستان نویسان ایران و افغانستان است و فلسفه ایجاد آن نیز نمود یافتن فرهنگ مشترک ما در فعالیتهای جمعی بود. پیش از این ما یک انجمن ادبی که به طور تخصصی در مورد داستان کار بکند و اعضای اصلی آن مشترکاً ایرانی و افغانستانی باشند وجود نداشت و انجمن ادبی حوض اولین انجمن از این جنس است.

 


نورنیوز
نظرات
آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
آغاز فروش اقساطی محصولات کرمان موتور+ جزئیات
انفجار مرگبار در سوله صنعتی میمه؛ یک کشته و دو مجروح
مزایده عمومی خودروهای سواری کارشناسی شده ایران خودرو از فردا آغاز می شود+ جزئیات
بحران زمین مسکن، در شهر جدید پرند!
نورنما | 5 تا از بهترین مکان های گردشگری اصفهان
قیمت خودرو امروز 9 اردیبهشت + جدول قیمت ها
جنگ بر سر توافق
چمران: اجرایی نشدن مصوبه حریم، به ضرر شهر و نفع زمین خواران است
مارک کارنی نخست وزیر جدید کانادا شد
آخرین جزییات انفجار در بندر شهید رجایی/ عملیات آواربرداری و جست‌وجوی مفقودان آغاز شد
دستگیری سارق زورگیر در قیطریه؛ قربانی دختر رزمی‌کار بود
حمله زنبورها به فوتبال هند!+ فیلم
نورنما | ولادت حضرت معصومه(س) و روز دختر مبارک باد
گروسی: هر توافقی با ایران، باید اجازه نظارت آژانس را بدهد
فردا درِ کنکور به روی این داوطلبان بسته می‌شود!
جدیدترین فیلم از لحظه انفجار بندر شهید رجایی
سیاست نامه | با آنتن ملی چه کردیم؟
رؤیای توسعه‌ی ایران با دخترانش تعبیر می‌شود
برنامه مسابقات امروز 9 اردیبهشت + پخش زنده
خانم بزرگ سریال «ستایش» از سال های دوری از تلویزیون می گوید
واکنش‌های جهانی به انفجار در بندر شهید رجایی همچنان ادامه دارد/ اردوغان طی پیامی تسلیت گفت
آکسیوس: دور چهارم مذاکرات ایران و آمریکا در رم خواهد بود
توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ادامه گفت‌وگوهای فنی
احضار مسئولان ذیربط پس از انفجار بزرگ؛ پرونده بندر شهید رجایی وارد مرحله قضایی شد
نورنما | پلمپ تابوت پاپ فرانسیس
عکس های منتخب ایران، دوشنبه 8 اردیبهشت 1404
تصاویر دیده نشده از داخل کابین هواپیمای آتش نشان سپاه از نحوه مهار آتش بندر شهید رجایی
نتایج پنجمین قرعه‌کشی ایران خودرو روی سایت قرار گرفت
سخنگوی وزارت امور خارجه:حملات آمریکا به یمن، جنایت جنگی است
اتوبوس دزدیده شده در کرمان؛ راننده‌ای غیرمنتظره پشت فرمان+فیلم
مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری نیمه متمرکز 1404 تا امشب به پایان می رسد
نورویدئو | پشت پرده حادثه بندر شهید رجایی؛آیا باید برای تداوم مذاکرات نگران بود؟
اعتراض پزشکیان به مترجم: چرا صحبت‌هایم را کامل ترجمه نکردی؟
پیش فروش سه خودرو محبوب سایپا از امروز 8 اردیبهشت 1404 + جدول قیمت
از صفحه تئاتر تا صفحه شعر/ بابک لطیفی شاعر خرم آبادی درگذشت
پادکست | پدر بودن فقط تامین کننده بودن نیست
آتش‌بازی معاندان در میان دود و درد؛ روایت یک جنگ ادراکی علیه ایران
هشدار رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران + فیلم
آماده باش اورژانس درپی هشدار نارنجی سازمان هواشناسی
جریمه تراکتور و استقلال از طرف کمیته انضباطی AFC
طوفان باز هم به سراغ تهرانی ها آمد
رونمایی سایپا از 4 خودرو جدید در نمایشگاه بین‌المللی تهران
موبایل؛ دوست روزانه یا قاتل خاموش چشم‌ها؟
ایده‌هایی ناب برای جان بخشیدن به دکوراسیون خانه‌های امروزی
کرفس بخوریم یا نخوریم؟دوستی برای لاغری یا دشمنی برای سلامتی؟
حضور گروه «صنعتی ؛ پژوهشی زر» در هفتمین نمایشگاه ایران اکسپو 2025
صعود نفس گیر پرسپولیس به فینال + فیلم
قیمت سکه و دلار و سایر ارزها امروز 8 اردیبهشت 1404
زمان پرداخت معوقات بازنشستگان کشوری اعلام شد+جزییات
طوفان تهران، مدیریت بحران را به باد داد
X
آگهی تبلیغاتی