نورنیوز-گروه اجتماعی: در حالی که عضو شورای شهر تهران میگوید که پل حافظ کارکرد خود را از دست داده است، معاون شهردار میگوید که «به دنبال جمعآوری پل هستیم.»
«پل مستهلک حافظ هیچ ارزش ترافیکی ندارد،» این را رئیس کمیسیون حمل ونقل ترافیک شورای شهر تهران جعفر تشکری هاشمی میگوید.
در عین حال معاون فنی عمران شهرداری تهران هادی حقبین هم میگوید که «اولویت ما جمعآوری این پل قدیمی است.»
پل حافظ در تقاطع خیابان حافظ ـ طالقانی، 50 سال پیش در تهران ساخته شد. قرار بود این سازه موقتی باشد اما تاکنون مورد استفاده قرار گرفته است. به گفته رئیس کمیته عمران شورا محمد آقامیری «این پل کارکرد خود را از دست داده است.» 17 ماه پیش تصمیم گرفته شد که پل حافظ برچیده شود اما مسوولان سازمان عمران اعلام کردند که «فعلاً کار متوقف شده است.»
مدیران شهری خواستار برگزاری جلسه فوقالعاده در خصوص تعیین تکلیف پل حافظ در کمیسیون عمران شورا شدند. معاون شهردار میگوید که «اگر در کمیسیون موضوع تصویب شود ما آمادگی جمعآوری پل را داریم،» البته باید پلیس و سازمان حمل ونقل ترافیک هم در این زمینه اظهار نظر کنند.
در تهران بیش از 700 پل وجود دارد که برخی از آنها فرسوده و کارکرد خود را از دست دادهاند، مانند پل بعثت در جنوب تهران که به اعتقاد کارشناسان باید هرچه زودتر تعیین تکلیف شود.
کارشناس مسایل شهری سعید ریحانی میگوید که «اگر پل حافظ مقاومسازی شود، تا 30 سال دیگر هم میتواند کارکرد داشته باشد» و نباید بیجهت در شهر کارگاه عمرانی ایجاد کرد.
کارشناس مسایل ترافیکی امید ترابی با بیان اینکه هزینه بهسازی پل بالغ بر 100 میلیارد تومان(به اندازه ساخت یک زیرگذر) است، میگوید که این کار توجیه اقتصادی ندارد و «با جمعآوری پل و مسطح شدن خیابان، ترافیک در این محدوده بهبود مییابد.»
به گفته کارشناسان، باید مدلسازی برچیده شدن پل حافظ انجام و تاثیرات ترافیکی احصا شود. همچنین باید بر اساس نظامنامه مهندسی بازنگری و اصلاح پلها انجام شود و در خصوص پلهایی که کارکرد خود را از دست دادهاند، سریعاً تصمیمگیری شود.
فارس