×
اقتصادی
شناسه خبر : 182258
تاریخ انتشار :

بلیت هواپیما مشمول قانون آزادسازی است/ دولت حق دخالت نداشت

رئیس دیوان عدالت اداری گفت: چون نرخ بلیت هواپیما مشمول قانون آزادسازی بوده است، دولت مجدد حق مداخله در نرخ‌گذاری بلیت هواپیما را نداشته است و دیوان نیز حسب انجام وظایف قانونی خود به این موضوع ورود پیدا کرد.

نورنیوز-گروه اقتصادی: رئیس دیوان عدالت اداری درباره آزادسازی نرخ بلیت هواپیما با اشاره به حضور نمایندگان ستاد تنظیم بازار، سازمان هواپیمایی کشور و وزارت راه و شهرسازی در هیات تخصصی و هیات عمومی دیوان، گفت: قانون‌گذار در برنامه پنجم توسعه، دولت را مکلف به آزادسازی نرخ بلیت هواپیما کرده است.

آزادسازی نرخ بلیت هواپیما با رأی دیوان عدالت اداری، از موضوعات بحث‌برانگیز هفته‌های اخیر بوده و واکنش‌های زیادی داشته است.

بر اساس بند (ب) ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه دولت مکلف است تا پایان سال اول برنامه نسبت به متنوع سازی نرخ خدمات حمل و نقل هوایی بار و مسافر اقدام کند و از ابتدای سال سوم برنامه ضمن آزادسازی کامل نرخ حمل و نقل هوایی، خدمات فرودگاهی و شبکه پروازی، لغو تخفیفات تکلیفی و هرگونه معافیت در زمینه بهره‌برداری از خدمات ناوبری هوایی، فرودگاهی، نشست و برخاست، خدمات پروازی، واگذاری اماکن و سایر موارد مرتبط نسبت به واقعی کردن نرخ آن‌ها اقدام کند.

دیوان عدالت اداری نیز در پی طرح شکایتی به موضوع ورود کرده و پس از بررسی‌های تخصصی و تشکیل جلسات متعدد با مسئولان ذیربط، براساس قانون اقدام به صدور رأی کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حکمتعلی مظفری رئیس دیوان عدالت اداری در این باره، اظهار داشت: سال گذشته برخی شرکت‌های هواپیمایی با ادعای اینکه قانون‌گذار در برنامه پنجم توسعه و در ماده ۱۶۱ دولت را مکلف کرده که نسبت به آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اقدام کند از مصوبه ستاد تنظیم بازار در زمینه نرخ‌گذاری بلیت هواپیما در دیوان عدالت اداری شکایتی را مطرح کرد.

وی افزود: بر اساس این ادعا، چون نرخ بلیت هواپیما مشمول قانون آزادسازی بوده است، دولت مجدد حق مداخله در نرخ‌گذاری بلیت هواپیما را نداشته است و دیوان نیز حسب انجام وظایف قانونی خود به این موضوع ورود پیدا کرد.

رئیس دیوان عدالت اداری تصریح کرد: با طرح این شکایت، دیوان باید احراز می‌کرد که این قانون برنامه پنجم به ویژه ماده‌ای که مربوط به آزادسازی نرخ بلیت هواپیماست اجرایی شده یا خیر؛ لذا در همین راستا با برگزاری جلساتی، این موضوع در دیوان عدالت اداری بررسی شد و نماینده سازمان هواپیمایی در هیئت عمومی دیوان اعلام کرد که آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در جهت اجرای قانون برنامه پنجم توسعه اجرایی شده و دستورالعمل و آیین‌نامه آن نیز در زمان حاکمیت برنامه پنجم توسعه تنظیم و انتشار یافته است.

وی ادامه داد: وقتی حکمی از قانون اجرا شده باشد یا باید قانون‌گذار آن حکم را در برنامه ششم از بین ببرد (که چنین موردی در برنامه ششم برای لغو آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و یا تعریف قانون جدید در این باره مطرح نشده است) و یا مقرره جدیدی را برای آن وضع کند؛ چرا که وقتی قانونی اجرایی می‌شود یک حکم قانونی است و نمی‌توان خلاف قانون عمل کرد.

مظفری یادآور شد: ستاد تنظیم بازار، سازمان هواپیمایی کشور و وزارت راه و شهرسازی در هیئت تخصصی و همچنین در هیئت عمومی دیوان برای رسیدگی به این موضوع حضور پیدا کرده و ستاد تنظیم بازار و سازمان هواپیمایی در این جلسات از مواضع خود دفاع کردند و نهایتاً رای هیئت عمومی بر این شد که مقرره بعدی ستاد تنظیم بازار خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات این ستاد است و این مقرره را ابطال کرد که در پی آن نرخ‌گذاری بلیت هواپیما از حالت دستوری خارج شد.

وی اضافه کرد: این رای مربوط به اسفندماه سال ۱۴۰۲ و منتهی به ایام عید نوروز ۱۴۰۳ است. با دستور ریاست قوه قضاییه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در هیئت مشترکی که با دولت وجود دارد و با حضور وزیر راه و شهرسازی بررسی و مقرر شد که وزارت راه و شهرسازی برای ابطال رای دیوان درخواست اعمال ماده ۹۱ را ارئه کند؛ همچنین مقرر شد که تا بررسی درخواست اعمال ماده ۹۱، اجرای رأی متوقف شود.

با توجه به نزدیکی ایام عید و افزایش آمار سفرهای هوایی با ارسال نامه‌ای به وزارت راه و شهرسازی اجرای این رأی به تعویق افتاد.

رئیس دیوان عدالت اداری اضافه کرد: پس از بررسی مجدد این موضوع در هیات تخصصی و بر اساس نظر این هیات، احراز شد که موجبی برای اعمال ماده ۹۱ وجود ندارد و رای دیوان کاملاً مطابق با قانون است؛ بنابراین این قانون باید اجرایی می‌شد.

وی با تاکید بر اینکه شاخص و معیار عملکرد دیوان مبتنی بر قانون است، گفت: مجریان اگر در مورد اجرای قانون نکاتی دارند یا قانون را دچار مشکل میدانند در فرصت مناسب گذشته می توانستند از راه‌های قانونی به اصلاح آن اقدام کنند.

وی افزود: بیش از ۶ ماه از توقف این رای می‌گذرد و از اینرو با توجه به اینکه پیگیری خاصی در رابطه با تغییر این قانون از سوی قانون‌گذار و … انجام نشد بنابراین بر اساس قانون از دستور موقت لغو اثر شد.

مظفری با بیان اینکه قطعاً وضع یا لغو هر قانونی تبعات خاصی در جامعه دارد و تبعات آن متوجه قانون‌گذار است، افزود: در سال ۸۹ در برنامه پنجم توسعه چنین مقرره‌ای وضع شده و اکنون قانون‌گذار باید پاسخگوی تبعات آن باشد و لازم است اگر قانون‌گذار اراده‌ای غیر از این دارد به موضوع ورود پیدا کرده و مقرره جدیدی را برای موضوع وضع کند.

وی تاکید کرد: وظیفه دیوان بررسی موضوع، درخواست و شکایات از حیث انطباق با قانون است و فراتر از این موضوع تکلیفی بر عهده دیوان عدالت اداری نیست و دیوان نمی‌تواند تصمیم بگیرد که اجرای یک قانون به صلاح مملکت هست یا نیست چرا که اساسا قانون این اجازه را به دیوان نداده و ورود به این موضوع بر عهده قانون‌گذار است.

رئیس دیوان عدالت اداری تصریح کرد: براساس بند (ه) تبصره یک قانون هواپیمایی کشوری مقرر شده است که شورای عالی هواپیمایی دارای صلاحیت تعیین خط مشی کلی هواپیمایی کشوری است، طبیعتا این شورا می‌تواند با تعیین ضوابطی برای قیمت‌گذاری مانع افزایش نامتعارف بلیت هواپیما و اجحاف حقوق مسافران شود.


نورنیوز
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
خرید آسان و اعتباری برای ایثارگران با کارت جدید «دیبا»
دیپلمات‌های اسرائیل از قطر فرار کردند!
سرلشکر موسوی: آمادگی نیروهای مسلح در سه سطح زمانی مدیریت می‌شود
دیپلماسی فعال همسایگی؛ سفر راهبردی پزشکیان به پاکستان
جزئیات ثبت‌نام تا تحویل سه محصول جدید جدید ایران‌خودرو
پزشکیان: مبادلات تجاری ایران با پاکستان را به 10 میلیارد دلار می‌رسانیم
ثبت‌نام خودروهای وارداتی آغاز شد + جزئیات
گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و پاکستان پیش از سفر پزشکیان به اسلام‌آباد
آل‌کثیر هنوز آبی‌پوش است!
زمان نتایج نهایی آزمون‌های ارشد و دکتری دانشگاه‌ها اعلام شد
انگیزه‌ها و سؤالات بی‌پاسخ در پایان پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش
پست پزشیکان درباره ترور شهید هنیه در اولین روز ریاست جمهوری‌اش
ثبت‌نام سفر حج عمره 1404 آغاز شد +‌جزئیات اعزام
وضعیت آب و هوا امروز شنبه 11 مرداد 1404 + وضعیت استان‌ها
اقتصاد جهانی در شوک جنگ تعرفه‌ای ترامپ
برنامه مسابقات ورزشی امروز شنبه 11 مرداد +پخش زنده
به کارنامه یک‌ساله دولت پزشکیان چه نمره‌ای باید داد؟
واکنش وزیر تعاون به پیشنهاد مجلس برای حذف یارانه دهک‌های بالا
پیشنهاد جدید مصر به آمریکا برای تشکیل کشور فلسطین چیست؟
تحریم‌های ویرانگر در انتظار روسیه
مقام تایوانی اعلام کرد: چین آماده حمله به تایوان است
نامه شهید هنیه خطاب به رهبرانصارالله منتشر شد/تاکید بر پیروزی قطعی مقاومت
لاوروف: نباید اجازه رویارویی نظامی مستقیم میان روسیه و آمریکا داده شود
رئیس ستاد ارتش رژیم اسرائیل تهدید به استعفا کرد
بیانیه وزارت امور خارجه به مناسبت اولین سالگرد ترور شهید هنیه
مقام سابق آمریکا اذعان کرد: تل‌آویو در عرصه جهانی منزوی شده است
عقب نشینی وزیر خارجه آلمان از اظهاراتش درباره به رسمیت شناختن فلسطین
ترامپ تهدید کرد: عاملان دروغ «دخالت روسیه» باید بهای سنگینی بپردازند
پوتین به ترامپ طعنه زد؛ «انتظارات زیاد از حد باعث ناامیدی است»
انصراف هند از خرید جنگنده‌های اف-35 آمریکا
تاکید عراقچی بر ضرورت هوشیاری کشورها در قبال توطئه‌های رژیم صهیونیستی
واکنش عوامل پیرپسر به اظهارات داریوش ارجمند
جنگ 12 روزه دست همه بازیگران منطقه را رو کرد
سه دانش‌آموز تهرانی در سواحل رامسر غرق شدند
احتمال توقف موقت خرید نفت روسیه از سوی هند
جنگ 12 روزه علیه ایران نتیجه عکس داد
صعود والیبال ایران به نیمه‌نهایی قهرمانی‌ جهان/ رقابت تیم ملی با فرانسه
امکان یک اتفاق قریب الوقوع در استقلال!
عکس های منتخب حیات وحش هفته
تل‌‎آویو به جولانی دستور داد؛ جنوب سوریه باید خلع سلاح شود
رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرمانده کل قوا: در سیستم دفاعی امنیتی باید تجدیدنظر کنیم
ترامپ مدعی شد: می خواهیم به غزه کمک کنیم!
میدری: حذف یارانه دهک‌های 8 تا 10 کمکی به تأمین منابع کالابرگ نمی‌کند
کمک با شرط تسلیم؛ معامله آمریکا با گرسنگی
علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی می‌شود؟
وضعیت ساپینتو برای بازی سوپرجام مقابل تراکتور در هاله ای از ابهام
ادعای ویتکاف درباه تلاش 5 ساعته اش برای تسهیل کمک رسانی به غزه!
حمله موشکی یمن علیه اراضی اشغالی/فعال شدن آژیرهای خطر در 180 نقطه/فرار میلیون‌ها صهیونیست
شبیه‌سازی متابولیسم جانوران زمستان‌خواب برای درمان چاقی و پیری
شهادت 24 فلسطینی دیگر به دست اشغالگران در غزه
X
آگهی تبلیغاتی