×
سیاسی
شناسه خبر : 178130
تاریخ انتشار : جمعه 1403/03/25 ساعت 08:49

ابراهیم متقی*

الزامات راهبردی سیاست خارجی دولت چهاردهم

سیاست خارجی یکی از سازوکارهای اصلی امنیت ساز برای دولت آینده است. بخش قابل توجهی از چالش‌ها و تهدیدات امنیت ملی ایران در محیط منطقه‌ای بدون توجه به ساز و کارهای دیپلماتیک در سیاست خارجی قابل حل نخواهد بود.


نورنیوز - گروه سیاسی: سیاست خارجی هر کشوری را منافع ملی تشکیل می‌دهد. محورهای اصلی منافع ملی شامل بقا و قدرت سازی  خواهد بود. ایران در حوزه جغرافیایی و ژئوپلیتیکی قرار دارد که از آن به عنوان "منطقه آشوب زده" یاد می‌شود. در منطقه آشوب زده نشانه‌هایی از بحران، تهدید و بی ثباتی شکل گرفته و تأثیر خود را بر امنیت ملی کشور به جا می‌گذارد. در چنین شرایطی پرسش آن است که سازوکارهای امنیت ساز ایران در شرایط بحران و تهدید کدام خواهد بود؟ شاید بتوان به این موضوع اشاره داشت که قدرت سازی و مدیریت بحران محورهای اصلی سیاست خارجی ایران در شرایط بحران و تهدید خواهد بود.
 
واقعیت محیط راهبردی ایران

ایران در محیط پرمخاطره امنیتی و راهبردی قرار دارد. واقعیت‌های محیط منطقه‌ای جنوب غرب آسیا را ناپایداری سیاسی و امنیتی تشکیل می‌دهد. در چنین محیطی، بخش قابل توجهی از دولت‌ها با نشانه‌هایی از محدودیت اقتدار رو به رو  می‌شوند. این گونه دولت‌ها از اثربخشی لازم و موثر برای امنیت سازی برخوردار نبوده و این امر چالش‌های فزاینده‌ای را برای واحدهای سیاسی به وجود می‌آورد.واقعیت‌های محیط راهبردی ایران با نشانه‌هایی از چالش، ستیزش و رویارویی امنیتی پیوند خورده است. واقعیت ژئوپلیتیکی بیانگر آن است که ایران در فضای آنارشی منطقه‌ای به توان دو قرار دارد. بنابراین رهیافت‌های سیاست خارجی ایران بایست بر اساس نشانه‌هایی از قدرت سازی و امنیت سازی شکل گیرد تا زمینه لازم برای ظهور نشانه‌هایی از ثبات و یکپارچگی ملی به وجود آید. امنیت سازی بدون توجه به شاخص‌های امنیت محیطی مطلوبیت چندانی نداشته و ایران را در تنگنای چالش‌های امنیتی نوظهور قرار می‌دهد. عبور از چالش بدون توجه به قدرت سازی و مقابله با تهدیدات پرشدت امکان‌پذیر نخواهد بود. در چنین شرایطی ایران نیازمند سیاست خارجی منعطف، چند جانبه، قدرت ساز و با قابلیت مدیریت بحران خواهد بود.
در محیطی که نشانه‌هایی از بحران، آنارشی و ستیزش‌های دایمی وجود دارد، طبیعی است که ایران نیازمند قدرت سازی و مراقبت دایمی از منافع و مطلوبیت‌های راهبردی خود خواهد بود. شاید بتوان مفهوم "دیوار آتش" را به عنوان اصلی‌ترین ساز و کار کنش در مقابل تهدیدات به کار گرفت. قدرت سازی متناسب با نوع تهدیدات می‌تواند شرایط لازم برای امنیت سازی را به وجود آورد.
هر گونه  قدرت سازی باید متوازن و متناسب با شکل‌بندی‌های تهدید در محیط امنیت منطقه‌ای باشد. بخشی از تهدیدات ماهیت هویتی دارد. بخش دیگر از تهدیدات را باید در سازوکارهای کنش مداخله‌گرایانه قدرت‌های بزرگ جست‌وجو کرد بخش دیگر آن مربوط می‌شود به رقابت‌های دایمی و پایان ناپذیر بازیگرانی که در شرایط رقابت ژئوپلیتیکی قرار داشته هر یک می‌توانند برای دیگری تهدید ایجاد کنند. اعتمادسازی یکی از شاخص‌های بنیادین تولید قدرت و کاهش تهدیدات خواهد بود.اعتماد سازی مبتنی بر نقش بازیگران منطقه‌ای برای مقابله با تهدیدات مشترک و مرکب است.
 
۲.تهدیدات نوظهور در محیط امنیتی ایران
 بخشی از تهدیدات ماهیت ساختاری و ژئوپلیتیکی دارد .بخش دیگر آن را باید در قالب تهدیدات نوظهور جست‌وجو کرد. تهدیدات ناشی از کنش گروه‌های هویتی در زمره این گونه بحران‌های تهدیدساز تلقی می‌شود. هرگونه بحران سازی می‌تواند زمینه لازم برای همکاری‌های دوجانبه و چند جانبه را به وجود آورد. اعتمادسازی بخشی از ضرورت‌های مقابله با تهدیدات در محیط امنیتی ایران خواهد بود.
 گروه‌های نوظهور  تاثیر خود را بر الگوی کنش امنیتی بازیگران در محیط منطقه‌ای به جا می‌گذارند. بازیگرانی همانند داعش، گروه‌های هویتی و قومی را باید در زمره نیروهای بحران‌ساز در محیط منطقه‌ای ایران دانست.مقابله با تهدیدات ماهیت چند جانبه خواهد داشت.بخشی از سیاست خارجی ایران در دولت چهاردهم می‌بایست در جهت مقابله با تهدیدات بازیگران فروملی، گروه‌های هویتی و مجموعه‌هایی شکل گیرد که بر اساس ارتباط فرامرزی امکان‌پذیر می‌شود. ایران برای مقابله با چنین تهدیداتی نیازمند همکاری‌های چند جانبه خواهد بود. ایران، افغانستان و پاکستان نیازمند مقابله با شکل خاصی از تهدیدات مشترک بوده که می‌بایست از ساز و کارهای همکاری مشترک استفاده نمایند .به همان گونه‌ای که ایران، ترکیه و عراق می‌توانند شکل دیگری از سازو کارهای امنیت ساز برای مقابله با تهدیدات نوظهور را به وجود آورند. مقابله با تهدیدات حاشیه‌ای و نوظهور صرفاً از طریق همکاری‌های دیپلماتیک و مجموعه‌هایی شکل می‌گیرد که دارای درک نسبتاً مشترکی از تهدیدات فرارو خواهند بود.
 
نتیجه 
سیاست خارجی یکی از سازوکارهای اصلی امنیت ساز برای دولت آینده است. بخش قابل توجهی از چالش‌ها و تهدیدات امنیت ملی ایران در محیط منطقه‌ای بدون توجه به ساز و کارهای دیپلماتیک  در سیاست خارجی قابل حل نخواهد بود.
همکاری‌های دیپلماتیک زمینه لازم برای همکاری‌های چندجانبه را به وجود آورد. هرگونه چند جانبه گرایی‌ نیازمند ایفای نقش متقابل و اعتمادساز خواهد بود. هر گونه  اعتماد سازی نیز نشانه‌هایی از قدرت را منعکس می‌سازد .آنچه منجر به ایجاد چالش برای کشورها می‌شود یا این که تهدیدات بیشتری را به وجود می‌آورد، نه تنها قدرت‌ساز نخواهد بود بلکه در زمره عواملی محسوب می‌شود که زیرساخت‌های تهدید و بی‌ثباتی را بازسازی می‌کند.
سیاست خارجی ایران نیازمند قدرت، بهره‌گیری از هویت مقاومت، چند جانبه‌گرایی، اعتماد به نفس و  سازوکارهای اعتمادساز با سایر بازیگران به ویژه کشورهای منطقه‌ای خواهد بود. مقابله با تهدیدات نیازمند قدرت متقاعدسازی از طریق موازنه تهدید در روند سیاست خارجی خواهد بود.
 

* کارشناس مسائل سیاسی


روزنامه خراسان
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
ملکوتِ محمود فرشچیان
قیمت خودرو امروز سه‌شنبه 21 مرداد 1404 +جدول
لاریجانی: موافق بسط همکاری میان ایران و کشورهای منطقه هستیم
نتایج طرح خودروهای فرسوده ایران‌خودرو اعلام شد + جزئیات پرداخت و شرایط فروش
متن توافقنامه ارمنستان و جمهوری آذربایجان منتشر شد
عالی‌پور: سهام عدالت آزاد می‌شود
تصادف مرگبار با 4 کشته در بزرگراه شهید شوشتری مشهد؛ دادستان گناباد جان باخت
ایران نما | معرفی جاذبه های گردشگری شهرهای ایران(69) «بفروئیه»
اوقانی: مرحله دوم متناسب‌سازی سال 1400 بازنشستگان با حقوق مرداد پرداخت می‌شود
اعتراف یک جادوگر: با 5 مربی فوتبال در ارتباط بودم!
زیارت اربعین؛ پیمان مجدد با عدالت و آگاهی
غریب‌آبادی: معاون گروسی در تهران درباره نحوه تعامل آژانس و ایران گفت‌وگو کرد
سپاه: شهادت خبرنگاران در غزه، شلیک به آزادی بیان است
جنگ دوم، میدان نبرد ذهن‌ها؛ زمان اجرای ابتکارات تازه برای مقابله
وزیر کار: یارانه 3 دهک تا شهریور حذف می‌شود
لاریجانی: ایران با لبنان و عراق هم‌فکری دارد اما به کسی دستوری نمی‌دهد
وضعیت آب و هوا امروز سه شنبه 21 مرداد 1404 + وضعیت استان‌ها
پیکر استاد فرشچیان کی به ایران منتقل می‌شود؟ +زمان و مکان تشییع
مذاکره و جنگ، ابزار و راهبردهایی برای رسیدن به اهداف منافع ملی ایران است
دوفوریتی | شلیک به محیط‌بان، آسان‌تر از شکار حیات‌وحش
چرا باید به پیشنهاد محسنی اژه‌ای جواب مثبت داد؟
ورود دستگاه ایکس‌ری چمدانی جدید به گمرک کشور
وقوع انفجار مهیب در یکی از کارخانه‌های فولاد آمریکا
طارمی، مهاجم ایرانی از لیست خرید لیدزیونایتد خط خورد
نروژ قطع همکاری مالی با فلسطین اشغالی را اعلام کرد
ارزش کل بازار رمزارزها از 4 تریلیون دلار فراتر رفت
روایت معاریو از وحشت اسرائیل نسبت به تاکتیک‌های حمله فوری ایران
انتقاد شدید ماکرون از اقدامات اسرائیل/ اشغال غزه فاجعه است
نظری جویباری از مدیرعاملی استقلال استعفا کرد
هواداران لیورپول خواستار محرومیت تیم اسرائیلی از رقابت‌های فیفا شدند
دروازه بان سابق پرسپولیس به صنعت نفت پیوست
گرمای بی‌سابقه عراق را در خاموشی فرو برد
وزیر میراث: اداره هیات امنایی تخت جمشید بزودی به صورت رسمی ابلاغ می‌شود
اسلامی: حفظ منافع ملی و پیشرفت علمی اولویت اصلی ماست
بادامچیان: پیروزی ایران بر اسرائیل معادلات پشت‌پرده بین‌المللی را تغییر داد
واکنش «دیده‌بان حقوق بشر» و «عفو بین الملل» به کشتار بی سابقه خبرنگاران در غزه
شلیک به صدا، تصویر، روایت
تسلیم باشگاه استقلال در برابر انتقادات از رونمایی لباس جدید
عون: اجرای طرح انحصار سلاح قطعا اجرایی می شود/مقام حزب‌الله: خلع سلاح مقاومت محال است
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران: ثبت نام دانش‌آموزان اتباع بدون مدرک هویتی ممکن نیست
ترامپ: نرخ جرم و جنایت در واشنگتن بالاست/گارد ملی ورود می کند
گزارش تصویری | دیدار تیم‌های فوتبال استقلال - تراکتور در سوپر جام فوتبال ایران
نبرد ستاره‌های تازه‌نفس در سوپرجام 1404/تراکتور قهرمان شد+ فیلم
دبیر ستاد ملی جمعیت: مشکل کاهش جمعیت با بخشنامه حل نمی‌شود
امانی: هوش مصنوعی نمی‌تواند جایگزین مسئولیت‌های انسانی خبرنگار شود
سازمان ملل هشدار داد: قتل خبرنگاران فلسطینی نقض جدی قوانین بین‌المللی است
شناسنامه‌دار کردن کالاها، راه نجات اقتصاد از قاچاق و احتکار
استرداد کلاهبردار 167 هزار دلاری به کشور
حمله مرگبار به چهره سیاسی کلمبیا؛/نامزد احتمالی انتخابات کشته شد
سومین مدرسه تابستانه چین؛ پل علمی و راهبردی برای تعمیق روابط ایران و چین
X
آگهی تبلیغاتی