×
فرهنگی
شناسه خبر : 164288
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1402/11/18 ساعت 11:44

نور نیوز فیلم "صبح اعدام" را بررسی می کند؛

خوش‌مضمون اما خاص‌پسند

بهروز افخمی پس از مدت‌ها دوباره دست‌به‌کارِ کارگردانی یک فیلم سینمایی شده؛ یک فیلم با سوژه‌ای خاص و البته اجرایی خاص‌پسند که واکنش‌های منفی پرشماری را برانگیخته و جزء فیلم‌های نامحبوب جشنواره به شمار می‌رود، اما واجد ارزش‌های مثبتی هم هست.

نورنیوز-گروه فرهنگ وجامعه: "صبح اعدام" یک‌ونیم ساعت آخر زندگی طیب حاج‌رضایی و اسماعیل رضایی را روایت می‌کند؛ دو قهرمان قیام ۱۵ خرداد که حاضر نشدند به امام خمینی (ره) دروغ ببندند و به همین دلیل اعدام شدند. تیتراژ فیلم، یک مستند کوتاه درباره‌ی ریشه‌های شکل‌گیری قیام ۱۵ خرداد است، با روایتی متفاوت و آرشیو‌ی قدرتمند. بعد، دوربین فیلم وارد محیط زندان می‌شود و ساعات آخر زندگی این دو قهرمان را بر اساس خاطرات خبرنگار روزنامه‌ی کیهان قاب می‌گیرد. همان‌طور که انتظار می‌رود، ریتم فیلم کند است و سکانس‌ها کش‌دار به‌نظر می‌رسند؛ چون اساسا فیلم فاقد قصه است و به یک مستندواره از ساعات آخر طیب و اسماعیل شباهت دارد. آن‌چه "صبح اعدام" را قابل تحمل می‌کند دیالوگ‌ها و رفت‌وبرگشت‌های بین طیب و اسماعیل است؛ با طنزی تلخ اما عمیق که به خوبی شخصیت این دو نفر را می‌پروراند. اما لاغریِ فیلمنامه، محدودبودن لوکیشن‌ها و ریتم یکنواخت فیلم، صبح اعدام را تا حد زیادی به یک اثر خسته‌کننده تبدیل می‌کند و شانس موفقیت فیلم در گیشه را به نزدیک صفر می‌رساند.

از منظر مضمونی اما "صبح اعدام" یک فیلم روبه‌جلوست. ابهت و استحکام شخصیت طیب و اسماعیل، عمیقا باورپذیر از کار درآمده است. آن دو در کنار هم به استقبال شهادت می‌روند و این مواجهه‌ی عارفانه با مرگ است که جانی در «صبح اعدام» می‌دمد. فیلم تازه‌ی افخمی، فیلم تک‌لحظه‌های ناب است؛ تک‌لحظه‌هایی که روح بزرگ این دو مرد خوش‌مرام را بر پرده‌ی سینما بازآفرینی می‌کند. تمرکز «صبح اعدام» بیش از طیب، بر حاج اسماعیل رضایی است؛ یکی از مردان بامعرفت روزگار که نامش زیر سایه‌ی طیب کمتر شنیده‌ شده است اما شخصیت مستحکم و پرجاذبه‌اش، نقطه‌ی ثقل فیلم است. درواقع عملاً بهروز افخمی بیش از طیب دارد قصه‌ی مردانگی حاج اسماعیل را روایت می‌کند و با «صبح اعدام» او را به مخاطب می‌نمایاند.

فیلم تازه‌ی «بهروز افخمی» متنی استخوان‌دار و مضمونی عمیق دارد اما اگر در قالب یک تئاتر یا حتی یک نمایش رادیویی ارائه می‌شد، بدون از دست رفتن کیفیت و محتوا، می‌توانست یک اثر هنریِ ارزنده‌تر باشد. سینما مدیوم بی‌رحمی است و بدون قصه‌ی خوب و فیلمنامه‌ی فکرشده، فیلم‌ها را به راحتی زمین می‌زند حتی اگر بهترین مضمون‌ها را روایت کنند و «صبح اعدام» قربانی همین موضوع شده؛ این‌که هرچند یک اثر هنری قابل قبول است اما چندان «سینما» نیست.

"صبح اعدام" یک‌ونیم ساعت آخر زندگی طیب حاج‌رضایی و اسماعیل رضایی را روایت می‌کند؛ دو قهرمان قیام ۱۵ خرداد که حاضر نشدند به امام خمینی (ره) دروغ ببندند و به همین دلیل اعدام شدند. تیتراژ فیلم، یک مستند کوتاه درباره‌ی ریشه‌های شکل‌گیری قیام ۱۵ خرداد است، با روایتی متفاوت و آرشیو‌ی قدرتمند. بعد، دوربین فیلم وارد محیط زندان می‌شود و ساعات آخر زندگی این دو قهرمان را بر اساس خاطرات خبرنگار روزنامه‌ی کیهان قاب می‌گیرد.

همان‌طور که انتظار می‌رود، ریتم فیلم کند است و سکانس‌ها کش‌دار به‌نظر می‌رسند؛ چون اساسا فیلم فاقد قصه است و به یک مستندواره از ساعات آخر طیب و اسماعیل شباهت دارد.

آن‌چه "صبح اعدام" را قابل تحمل می‌کند دیالوگ‌ها و رفت‌وبرگشت‌های بین طیب و اسماعیل است؛ با طنزی تلخ اما عمیق که به خوبی شخصیت این دو نفر را می‌پروراند. اما لاغریِ فیلمنامه، محدودبودن لوکیشن‌ها و ریتم یکنواخت فیلم، صبح اعدام را تا حد زیادی به یک اثر خسته‌کننده تبدیل می‌کند و شانس موفقیت فیلم در گیشه را به نزدیک صفر می‌رساند.

از منظر مضمونی اما "صبح اعدام" یک فیلم روبه‌جلوست. ابهت و استحکام شخصیت طیب و اسماعیل، عمیقا باورپذیر از کار درآمده است. آن دو در کنار هم به استقبال شهادت می‌روند و این مواجهه‌ی عارفانه با مرگ است که جانی در «صبح اعدام» می‌دمد. فیلم تازه‌ی افخمی، فیلم تک‌لحظه‌های ناب است؛ تک‌لحظه‌هایی که روح بزرگ این دو مرد خوش‌مرام را بر پرده‌ی سینما بازآفرینی می‌کند. تمرکز «صبح اعدام» بیش از طیب، بر حاج اسماعیل رضایی است؛ یکی از مردان بامعرفت روزگار که نامش زیر سایه‌ی طیب کمتر شنیده‌ شده است اما شخصیت مستحکم و پرجاذبه‌اش، نقطه‌ی ثقل فیلم است.

درواقع عملاً بهروز افخمی بیش از طیب دارد قصه‌ی مردانگی حاج اسماعیل را روایت می‌کند و با «صبح اعدام» او را به مخاطب می‌نمایاند. فیلم تازه‌ی «بهروز افخمی» متنی استخوان‌دار و مضمونی عمیق دارد اما اگر در قالب یک تئاتر یا حتی یک نمایش رادیویی ارائه می‌شد، بدون از دست رفتن کیفیت و محتوا، می‌توانست یک اثر هنریِ ارزنده‌تر باشد.

سینما مدیوم بی‌رحمی است و بدون قصه‌ی خوب و فیلمنامه‌ی فکرشده، فیلم‌ها را به راحتی زمین می‌زند حتی اگر بهترین مضمون‌ها را روایت کنند و «صبح اعدام» قربانی همین موضوع شده؛ این‌که هرچند یک اثر هنری قابل قبول است اما چندان «سینما» نیست.

 


نورنیوز
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
بیانیه مشترک وزرای امور خارجه کشورهای غربی در مورد عملیات نظامی رژیم اسرائیل در غزه
از زنگزور تا جاده ترامپ؛ گره ژئوپلیتیکی جدید قفقاز
جزئیات محل خاکسپاری استاد فرشچیان بر اساس آخرین وصیت او +تصویر وصیت‌نامه
قضاوت 2 داور ایرانی در جام جهانی فوتسال زنان
برنج ایرانی کیلویی 250، اما در بازار 400 هزار تومان!
رهبر معظم انقلاب با تمدید عضویت اعضای هیات‌امنای کمیته امداد موافقت کردند
پیشنهاد تداوم شناورسازی ساعت کاری ادارات تا 15 مهرماه برای کاهش ترافیک تهران
26 مصدوم و یک فوتی در اثر تصادف رانندگی در پارس‌آباد
رسوایی انگلیس؛ تهدید زیست‌محیطی و امنیت هسته‌ای جهانی
نایب قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی ایران در رقابت‌های رومانی
ترامپ معاون نماینده بعدی آمریکا در سازمان ملل را انتخاب کرد
موج بازگشت زائران اربعین آغاز شد
وزیر جهاد پاداش 150 میلیون تومانی مدیریت جنگ را تکذیب کرد
قالیباف: شهدای رسانه، منبع قوت نگاه و قلم ما هستند
حمله معترضان اسرائیلی به پخش زنده شبکه 13 اسرائیل و درخواست پایان جنگ غزه + فیلم
شهادت یکی از مجاهدان پلیس در حمله اشرار مسلح در سراوان
نوراینفو | نگاهی به زندگی و آثار زنده‌یاد محمود فرشچیان
محمد صلاح خواستار توضیح درباره شهادت «پله فلسطینی» از یوفا شد
برنامه مسابقات ورزشی امروز یکشنبه 19 مرداد
وضعیت آب و هوا امروز یکشنبه 19 مرداد 1404 + وضعیت استان‌ها
برگزاری سومین مدرسه تابستانه چین
سخنگوی وزارت خارجه روسیه: صلح آذربایجان و ارمنستان باید بدون مداخلات خارجی باشد
امانوئل ماکرون تهدید به مرگ شد
حمله مجدد رژیم صهیونیستی و شهادت 6 نیروی ارتش لبنان در جنوب این کشور
توپ طلای لیگ امارات به آزمون رسید
مصائب خبرنگاری در جنگ 12 روزه
از محل سهمیه مرزنشینان؛ واردات موز از حقوق گمرکی معاف شد
پرسپولیس؛ گران‌ترین تیم لیگ ایران
باقری کنی: ایران در جنگ 12 روزه به بازدارندگی فعال دست یافت
اطلاعیه معاونت امور رسانه‌ای وزارت فرهنگ درباره اینترنت هدیه خبرنگاران
ایران نایب قهرمان رقابت‌های کشتی فرنگی بین‌المللی رومانی شد
ایران مصوبه اخیر کابینه رژیم صهیونیستی مبنی بر اشغال کامل نوار غزه را محکوم کرد
میدری: باج‌نیوزها را از صحنه رسانه حذف کنیم
عکس های منتخب ایران، شنبه 18 مرداد 1404
از بین بردن حماس غیرممکن است
ورود استقلال به تجارت با خرید کشتی
«برد کوپر» جانشین ژنرال مایکل کوریلا در سنتکام شد
مهلت 15 روزه دادستان تهران برای ساماندهی کالاهای خطرناک و سلامت محور
عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری: بحران کمبود پرستار داریم
سخنگوی پلیس: 16 مهره‌ اصلی از تبهکاران جهانی به دام افتادند
امضای تفاهم‌نامه بین شرکت توسعه فناوری پلاسما و انجمن حمایت از بیماران دیابتی
قتل فجیع داماد خانواده و شهادت یک مأمور پلیس در آستانه‌اشرفیه + جزییات
پارکینگ رایگان و 22 موکب در انتظار زائران اربعین در شهر فرودگاهی
هشدار نارنجی وزش باد شدید و گرد و خاک در سه استان
معامله«کریدور زنگزور» ، آمریکا را به قلب حومه روسیه می‌آورد
فروش بلیت‌های سوپرجام استقلال و تراکتور از امروز
قیمت طلا و سکه امروز شنبه 18 مرداد 1404 + جدول قیمت‌ها
پاشینیان: توافق جدید با آذربایجان راه ارتباط ریلی با ایران را هموار می‌کند
ولایتی: ایران با روسیه یا بدون او مانع کریدور آمریکایی در قفقاز می‌شود
پزشکیان چه نوع خبرنگاری را می‌پسندد؟
X
آگهی تبلیغاتی