×
فرهنگی
شناسه خبر : 164288
تاریخ انتشار :

نور نیوز فیلم "صبح اعدام" را بررسی می کند؛

خوش‌مضمون اما خاص‌پسند

بهروز افخمی پس از مدت‌ها دوباره دست‌به‌کارِ کارگردانی یک فیلم سینمایی شده؛ یک فیلم با سوژه‌ای خاص و البته اجرایی خاص‌پسند که واکنش‌های منفی پرشماری را برانگیخته و جزء فیلم‌های نامحبوب جشنواره به شمار می‌رود، اما واجد ارزش‌های مثبتی هم هست.

نورنیوز-گروه فرهنگ وجامعه: "صبح اعدام" یک‌ونیم ساعت آخر زندگی طیب حاج‌رضایی و اسماعیل رضایی را روایت می‌کند؛ دو قهرمان قیام ۱۵ خرداد که حاضر نشدند به امام خمینی (ره) دروغ ببندند و به همین دلیل اعدام شدند. تیتراژ فیلم، یک مستند کوتاه درباره‌ی ریشه‌های شکل‌گیری قیام ۱۵ خرداد است، با روایتی متفاوت و آرشیو‌ی قدرتمند. بعد، دوربین فیلم وارد محیط زندان می‌شود و ساعات آخر زندگی این دو قهرمان را بر اساس خاطرات خبرنگار روزنامه‌ی کیهان قاب می‌گیرد. همان‌طور که انتظار می‌رود، ریتم فیلم کند است و سکانس‌ها کش‌دار به‌نظر می‌رسند؛ چون اساسا فیلم فاقد قصه است و به یک مستندواره از ساعات آخر طیب و اسماعیل شباهت دارد. آن‌چه "صبح اعدام" را قابل تحمل می‌کند دیالوگ‌ها و رفت‌وبرگشت‌های بین طیب و اسماعیل است؛ با طنزی تلخ اما عمیق که به خوبی شخصیت این دو نفر را می‌پروراند. اما لاغریِ فیلمنامه، محدودبودن لوکیشن‌ها و ریتم یکنواخت فیلم، صبح اعدام را تا حد زیادی به یک اثر خسته‌کننده تبدیل می‌کند و شانس موفقیت فیلم در گیشه را به نزدیک صفر می‌رساند.

از منظر مضمونی اما "صبح اعدام" یک فیلم روبه‌جلوست. ابهت و استحکام شخصیت طیب و اسماعیل، عمیقا باورپذیر از کار درآمده است. آن دو در کنار هم به استقبال شهادت می‌روند و این مواجهه‌ی عارفانه با مرگ است که جانی در «صبح اعدام» می‌دمد. فیلم تازه‌ی افخمی، فیلم تک‌لحظه‌های ناب است؛ تک‌لحظه‌هایی که روح بزرگ این دو مرد خوش‌مرام را بر پرده‌ی سینما بازآفرینی می‌کند. تمرکز «صبح اعدام» بیش از طیب، بر حاج اسماعیل رضایی است؛ یکی از مردان بامعرفت روزگار که نامش زیر سایه‌ی طیب کمتر شنیده‌ شده است اما شخصیت مستحکم و پرجاذبه‌اش، نقطه‌ی ثقل فیلم است. درواقع عملاً بهروز افخمی بیش از طیب دارد قصه‌ی مردانگی حاج اسماعیل را روایت می‌کند و با «صبح اعدام» او را به مخاطب می‌نمایاند.

فیلم تازه‌ی «بهروز افخمی» متنی استخوان‌دار و مضمونی عمیق دارد اما اگر در قالب یک تئاتر یا حتی یک نمایش رادیویی ارائه می‌شد، بدون از دست رفتن کیفیت و محتوا، می‌توانست یک اثر هنریِ ارزنده‌تر باشد. سینما مدیوم بی‌رحمی است و بدون قصه‌ی خوب و فیلمنامه‌ی فکرشده، فیلم‌ها را به راحتی زمین می‌زند حتی اگر بهترین مضمون‌ها را روایت کنند و «صبح اعدام» قربانی همین موضوع شده؛ این‌که هرچند یک اثر هنری قابل قبول است اما چندان «سینما» نیست.

"صبح اعدام" یک‌ونیم ساعت آخر زندگی طیب حاج‌رضایی و اسماعیل رضایی را روایت می‌کند؛ دو قهرمان قیام ۱۵ خرداد که حاضر نشدند به امام خمینی (ره) دروغ ببندند و به همین دلیل اعدام شدند. تیتراژ فیلم، یک مستند کوتاه درباره‌ی ریشه‌های شکل‌گیری قیام ۱۵ خرداد است، با روایتی متفاوت و آرشیو‌ی قدرتمند. بعد، دوربین فیلم وارد محیط زندان می‌شود و ساعات آخر زندگی این دو قهرمان را بر اساس خاطرات خبرنگار روزنامه‌ی کیهان قاب می‌گیرد.

همان‌طور که انتظار می‌رود، ریتم فیلم کند است و سکانس‌ها کش‌دار به‌نظر می‌رسند؛ چون اساسا فیلم فاقد قصه است و به یک مستندواره از ساعات آخر طیب و اسماعیل شباهت دارد.

آن‌چه "صبح اعدام" را قابل تحمل می‌کند دیالوگ‌ها و رفت‌وبرگشت‌های بین طیب و اسماعیل است؛ با طنزی تلخ اما عمیق که به خوبی شخصیت این دو نفر را می‌پروراند. اما لاغریِ فیلمنامه، محدودبودن لوکیشن‌ها و ریتم یکنواخت فیلم، صبح اعدام را تا حد زیادی به یک اثر خسته‌کننده تبدیل می‌کند و شانس موفقیت فیلم در گیشه را به نزدیک صفر می‌رساند.

از منظر مضمونی اما "صبح اعدام" یک فیلم روبه‌جلوست. ابهت و استحکام شخصیت طیب و اسماعیل، عمیقا باورپذیر از کار درآمده است. آن دو در کنار هم به استقبال شهادت می‌روند و این مواجهه‌ی عارفانه با مرگ است که جانی در «صبح اعدام» می‌دمد. فیلم تازه‌ی افخمی، فیلم تک‌لحظه‌های ناب است؛ تک‌لحظه‌هایی که روح بزرگ این دو مرد خوش‌مرام را بر پرده‌ی سینما بازآفرینی می‌کند. تمرکز «صبح اعدام» بیش از طیب، بر حاج اسماعیل رضایی است؛ یکی از مردان بامعرفت روزگار که نامش زیر سایه‌ی طیب کمتر شنیده‌ شده است اما شخصیت مستحکم و پرجاذبه‌اش، نقطه‌ی ثقل فیلم است.

درواقع عملاً بهروز افخمی بیش از طیب دارد قصه‌ی مردانگی حاج اسماعیل را روایت می‌کند و با «صبح اعدام» او را به مخاطب می‌نمایاند. فیلم تازه‌ی «بهروز افخمی» متنی استخوان‌دار و مضمونی عمیق دارد اما اگر در قالب یک تئاتر یا حتی یک نمایش رادیویی ارائه می‌شد، بدون از دست رفتن کیفیت و محتوا، می‌توانست یک اثر هنریِ ارزنده‌تر باشد.

سینما مدیوم بی‌رحمی است و بدون قصه‌ی خوب و فیلمنامه‌ی فکرشده، فیلم‌ها را به راحتی زمین می‌زند حتی اگر بهترین مضمون‌ها را روایت کنند و «صبح اعدام» قربانی همین موضوع شده؛ این‌که هرچند یک اثر هنری قابل قبول است اما چندان «سینما» نیست.

 


نورنیوز
نظرات
آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
برنامه مسابقات امروز 9 اردیبهشت + پخش زنده
خانم بزرگ سریال «ستایش» از سال های دوری از تلویزیون می گوید
واکنش‌های جهانی به انفجار در بندر شهید رجایی همچنان ادامه دارد/ اردوغان طی پیامی تسلیت گفت
آخرین جزییات انفجار در بندر شهید رجایی/ قصور محرز شد
آکسیوس: دور چهارم مذاکرات ایران و آمریکا در رم خواهد بود
توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ادامه گفت‌وگوهای فنی
احضار مسئولان ذیربط پس از انفجار بزرگ؛ پرونده بندر شهید رجایی وارد مرحله قضایی شد
نورنما | پلمپ تابوت پاپ فرانسیس
عکس های منتخب ایران، دوشنبه 8 اردیبهشت 1404
تصاویر دیده نشده از داخل کابین هواپیمای آتش نشان سپاه از نحوه مهار آتش بندر شهید رجایی
نتایج پنجمین قرعه‌کشی ایران خودرو روی سایت قرار گرفت
سخنگوی وزارت امور خارجه:حملات آمریکا به یمن، جنایت جنگی است
اتوبوس دزدیده شده در کرمان؛ راننده‌ای غیرمنتظره پشت فرمان+فیلم
مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری نیمه متمرکز 1404 تا امشب به پایان می رسد
نورویدئو | پشت پرده حادثه بندر شهید رجایی؛آیا باید برای تداوم مذاکرات نگران بود؟
اعتراض پزشکیان به مترجم: چرا صحبت‌هایم را کامل ترجمه نکردی؟
پیش فروش سه خودرو محبوب سایپا از امروز 8 اردیبهشت 1404 + جدول قیمت
از صفحه تئاتر تا صفحه شعر/ بابک لطیفی شاعر خرم آبادی درگذشت
پادکست | پدر بودن فقط تامین کننده بودن نیست
آتش‌بازی معاندان در میان دود و درد؛ روایت یک جنگ ادراکی علیه ایران
هشدار رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران + فیلم
آماده باش اورژانس درپی هشدار نارنجی سازمان هواشناسی
جریمه تراکتور و استقلال از طرف کمیته انضباطی AFC
طوفان باز هم به سراغ تهرانی ها آمد
رونمایی سایپا از 4 خودرو جدید در نمایشگاه بین‌المللی تهران
موبایل؛ دوست روزانه یا قاتل خاموش چشم‌ها؟
ایده‌هایی ناب برای جان بخشیدن به دکوراسیون خانه‌های امروزی
کرفس بخوریم یا نخوریم؟دوستی برای لاغری یا دشمنی برای سلامتی؟
حضور گروه «صنعتی ؛ پژوهشی زر» در هفتمین نمایشگاه ایران اکسپو 2025
صعود نفس گیر پرسپولیس به فینال + فیلم
قیمت سکه و دلار و سایر ارزها امروز 8 اردیبهشت 1404
زمان پرداخت معوقات بازنشستگان کشوری اعلام شد+جزییات
طوفان تهران، مدیریت بحران را به باد داد
کاپلو: کریستیانو رونالدو در حد مسی، پله و مارادونا نیست!
گزارش تصویری | نشست خبری هفتگی سخنگوی وزارت خارجه با اصحاب رسانه
آمار متوفیان حادثه انفجار در بندر شهید رجایی افزایش یافت + اسامی
انفجار در روسیه؛ محمد محبی بهترین بازیکن ماه و صاحب بهترین گل شد + فیلم
ایران، به هرگونه حمله نظامی پاسخ قاطع خواهد داد!
فرصت طلایی برای معلمان آینده؛ سهمیه جذب آموزش و پرورش افزایش یافت!
آتش‌سوزی بندر رجایی؛ بی‌کفایتی یا تخلف؟ هیئت اعزامی به چه نتیجه‌ای رسید؟
ایران نما | معرفی جاذبه های گردشگری شهرهای ایران (19)«اردکان»
تیراندازی در دانشگاه ایالتی «الیزابت سیتی»؛ یک کشته و چندین زخمی
خلبان قزوینی در پی سقوط هواپیمای آموزشی جان باخت
مجتبی جباری مأمور احیای استقلال؛ از مستطیل سبز تا نیمکت آبی
وضعیت بیمه‌شدگان در آتش‌سوزی بندر شهید رجایی؛ آیا خسارت‌ها پرداخت می‌شود؟
نورنما | سنج و دمام فستیوال کوچه بوشهر در عزای مردم داغدار بندر عباس
تعرفه برق زیر تیغ افزایش؛ پرمصرف‌ها هدف اصلی
مرگ عزیزان روی پرده بلاگری؛ سقوط حرمت انسان
قیمت خودرو امروز 8 اردیبهشت + جدول قیمت ها
پاسخ استاد شیمی دانشگاه لندن به شایعات رسانه‌های اپوزیسیون درباره انفجار بندر شهید رجایی
X
آگهی تبلیغاتی