×
اقتصادی
شناسه خبر : 156276
تاریخ انتشار :

نورنیوز موضوع توسعه تولید و بهره برداری از خودروهای برقی را بررسی می‌کند؛

آغاز رقابت خودروی برقی و ماشین دودی در ایران

اظهارات اخیر «عباس علی آبادی» وزیر صمت درباره لزوم جایگزینی خودروهای برقی به جای خودروهای بنزینی و گازوئیلی موجود، بار دیگر سوال‌های گذشته در این حوزه را جدی‌تر از قبل مطرح کرد؛ پرسش‌هایی درباره زیرساخت‌ها، امکان تعمیر و تأمین قطعات و همچنین فرهنگ استفاده از اتومبیل‌های الکتریکی. اصلی‌ترین سوال اما نحوه شارژ این خودروها و ظرفیت‌ها و چالش‌های کشور در این حوزه است.

نورنیوز- گروه اقتصاد: شمار زیادی از مردم فکر می‌کنند خودروهای برقی محصول قرن بیست‌ویکم است؛ در حالی که این فناوری قدمتی به اندازه خودروهای بنزینی و دیزلی دارد.  حدود 130 سال پیش بود که نخستین خودروهای الکتریکی ساخته شد. خودروهایی که سرعت‌شان از همان ابتدا از شتاب اتومبیل‌هایی بیشتر بود که موتورهای‌شان با احتراق داخلی کار می‌کرد، اما مشکلاتی چون نحوه تأمین سوخت، باعث شد خودروهایی که از سوخت‌های فسیلی تغذیه می‌کردند، خیلی زود از اتومبیل‌های برقی سبقت بگیرند و هر روز هم فاصله‌شان بیشتر شود.

حالا و با گذشت بیش از یک قرن که گازهای گلخانه‌ای، دی‌اکسید کربن و ذرات ریز ناشی از تولید و مصرف بنزین و گازوئیل صدها میلیون خودرو، محیط زیست و سلامت انسان را با مخاطره جدی روبه‌رو کرده است، اتومبیل‌های کلاسیک برقی از موزه تاریخ بیرون کشیده شده و کمپانی‌های بزرگ خودروسازی جهان حداقل یک خط از تولیداتشان را به این محصولات اختصاص داده‌اند. موجی که به کشور ما هم رسیده و در هفته‌های گذشته اخبار و اظهارنظرهای مختلف و متعددی درباره جدی‌تر شدن تولید و استفاده از آن شنیده می‌شود.

مزایای خودروی برقی

خودروهای برقی هزینه‌ تعمیر و نگهداری پایین‌تری دارد و فرصت تجربه رانندگی نرم‌تر و آرام‌تری را فراهم می‌کند و از این منظر بسیاری از رانندگان آن را به اتومبیل‌های بنزینی سنتی ترجیح می‌دهند. این خودروها دارای گشتاور فوری هستند و به همین دلیل در مقایسه با خودروهای بنزینی شتاب بهتری دارند. بزرگ‌ترین مزیت و نقطه قوت خودروهای برقی، سوخت آن است. هرچند روند تولید خودروهای برقی به اندازه خودروهای بنزینی برای محیط زیست مضر است، اما حجم آلایندگی خودروهای بنزینی با اتومبیل‌های الکتریکی قابل قیاس نیست. به ویژه که گازهای گلخانه‌ای ناشی از احتراق خودروها و کامیون‌هایی که با سوخت‌های فسیلی کار می‌کنند، متهم ردیف اول آسم، برونشیت، سرطان و مرگ زودرس هستند.

چالش‌های پیش‌روی خودروی برقی  

با این حال نحوه تأمین سوخت خودروهای برقی، به نقطه ضعف این دسته از اتومبیل‌ها بدل شده است. درست است که سوخت خودروهای برقی، منبع انرژی پاک‌تری به نسبت خودروهای بنزینی دارند و آلاینده‌های کمتری تولید می‌کنند، اما عدم وجود یا محدودیت زیرساخت‌ و جایگاه‌های شارژ سبب شده هم تولیدکنندگان و هم مصرف‌کنندگان با احتیاط بیشتری به سمت تولید و استفاده از خودروهای برقی حرکت کنند. دسترسی دشوار به سوخت، برای سفرهای طولانی یک چالش جدی است به ویژه که شارژ مجدد یک خودروی الکتریکی بسته به زیرساخت شارژ و ظرفیت باتری می‌تواند چندین ساعت طول بکشد.

چالش بعدی خودروهای برقی، قطعات آن به ویژه باطری خودروست که با گذشت زمان تحلیل می‌رود و می‌تواند برد رانندگی و عملکرد کلی را کاهش دهد. اگرچه خودروهای برقی در بلندمدت هزینه سوخت کمتری دارند، اما قیمت اولیه خرید آنها  به طور قابل توجهی بالاتر از خودروهای سنتی بنزینی است و نسبت به اجداد بنزینی خود هم تنوع کمتری دارند.

با وجود این مشکلات، تقاضا در بازار خودروهای الکتریکی در امریکا و اتحادیه اروپا به دلیل سازگاری با محیط زیست رو به رشد بوده است. امریکا و اتحادیه اروپا برای تسریع جایگزینی خودروهای برقی با گونه بنزینی برای خریداران خودروهای الکتریکی مشوق‌های مالی درنظر گرفته و زیرساخت‌های شارژ برای افزایش سهم خودروهای الکتریکی در بازار را تکمیل و تقویت کرده‌اند.

در این میان از اتوبوس‌هایی که برای حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌شود، به عنوان کلید انقلاب خودروهای الکتریکی نام می‌برند؛ چراکه اتوبوس‌ها، سنگ بنای زندگی روزمره در بسیاری از شهرها هستند و برقی‌شدن سوخت آنها می‌تواند سرعت حذف خودروهای بنزینی و دیزلی را بیشتر کند. بر همین اساس بود که به‌تازگی نخستین خط تولید انبوه اتوبوس برقی در کشور با حضور وزیر صمت افتتاح شد.  عباس علی‌آبادی که به واسطه سابقه حضور در مپنا، با خوش‌بینی به آینده خودروهای برقی در ایران می‌نگرد، معتقد است هیچ کشوری در منطقه همانند ایران زیرساخت لازم را برای تولید و استفاده از خودروهای برقی ندارد. به گفته وی، «در کل کشور حدود ۱۰۰ ایستگاه برای ماشین‌های برقی نصب شده است که تا پایان امسال این عدد به ۵۰۰۰ می‌رسد و با این شرایط هیچ مشکلی برای ساخت خودروهای شارژی نداریم.»

خودروهای برقی در ایران در ابتدای راه است و عموم مردم اطلاعات زیادی از این نوع اتومبیل ندارند. عمده مسئولان هم  به اندازه وزیر صمت درباره زیرساخت‌ها، تأمین سوخت و قطعات این نوع خودروها مطمئن نیستند. به نظر می‌رسد در چنین شرایطی و با توجه به اراده جدی وزارت صمت برای توسعه تولید و بهره‌برداری از خودروهای برقی، روند تولید و زمان آغاز فعالیت اتوبوس‌های برقی، آزمونی عملی و واقعی برای سنجش فرصت‌ها و چالش‌ها در این حوزه خواهد بود. 


نورنیوز
نظرات
آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
فاجعه دریایی در پارسیان؛ 10 شناور در آتش سوختند
استعفا وزیر راه و شهرسازی تکذیب شد
پزشکیان: ما راه خود را خواهیم رفت و غنی سازی ادامه می‌یابد
دومین بمب استقلال؛ آقاسی با قراردادی دو ساله آبی‌پوش شد
واکنش مقام‌های ایرانی و نهادهای بین‌المللی به قطعنامه شورای حکام و پاسخ تهران
قیمت طلا و سکه امروز پنجشنبه 22 خرداد 1404 +جدول
قطعنامه‌ جدید شورای حکام؛ بازی تکراری شکست خورده
قیمت دلار و سایر ارزها امروز پنجشنبه 22 خرداد 1404 +جدول
رییس سازمان انرژی اتمی ایران در مورد واکنش کشورمان به قطعنامه شورای حکام توضیح خواهد داد
بیانیه مشترک وزارت خارجه و انرژی اتمی قطعنامه ضدایرانی شورای حکام
تماس تلفنی ویتکاف و نتانیاهو درباره ایران
واکنش ایران به قطعنامه شورای حکام اژانس/مجتمع سوم غنی سازی اورانیوم راه اندازی می شود+فیلم
واکنش کمالوندی به قطعنامه شورای حکام: ایران تسلیم فشار سیاسی نمی‌شود
تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حکام؛ آغاز مرحله جدید تقابل دیپلماتیک
تاریخ؛ میدان سنجش وفاداری امت در روز عید غدیر
قیمت خودرو امروز پنجشنبه 22 خرداد 1404 +جدول
نورنما | تفاوت زمان توقف در پیت استاپ فرمول یک بین سال های 1990 تا2023
سوختن 10 فروند شناور در اسکله جوادالائمه هرمزگان + فیلم
قفل گمرک شکست؛ ترخیص 3 هزار خودروی وارداتی در بندر شهید رجایی
نوراینفو | 8 توصیه اخلاقی حضرت علی(ع) به مسئولان حکومتی
اعتراض بازنشستگان کشوری به متناسب‌سازیِ ناقص حقوقشان
قیمت مصوب نان یک چیز، قیمت فروش چند برابر!
مرز دستکاری مجلس در لوایح اقتصادی
وضعیت آب و هوا امروز پنجشنبه 22 خرداد 1404 +وضعیت استان‌ها
پزشکیان: زیر بار زور نمی‌رویم
هشدار یمن به ایرلاین‌های بین‌المللی درباره پرواز به بن‌گوریون
موج گرما به ایران برمی‌گردد
فکری بکر و طرحی نو لازم است
تهدید، تعلیق، تحمیل؛ پاسخ ایران به سناریوی فشار روانی آمریکا چه خواهد بود؟
فقط 3 روز برای ثبت‌نام وام 50 میلیونی بازنشستگان تأمین اجتماعی وقت هست
فیلم‌های سینمایی تلویزیون امروز پنجشنبه 22 خرداد
مدیوم‌شات | سینمایی‌ها؛ میهمانان ویژه در کنسرت قربانی
اعلام آمادگی حجت‌الاسلام صدیقی برای کمک به روند تحقیقات پرونده پسر و عروسش
صهیونیست‌ها: ما همیشه تنها و طلبکاریم!‌
نوشیدن منظم قهوه کافئین‌دار بهتر است یا بدون کافئین؟
واکنش مردم به بیانیه اسنپ درباره قتل الهه حسین‌نژاد
نقطه‌زنی اطلاعاتی
نورویدئو | شکار اسرار در قلب تل‌آویو
حضور مهدی طارمی در لیست دعوت‌ شده اینتر برای جام جهانی باشگاه‌ها
پایان معاملات قولنامه‌ای با قانون جدید املاک +فیلم
پاسخ قاطع ایران به ادعاهای تروئیکای اروپا در شورای امنیت
بزرگترین پرچم علوی به اهتزاز در آمد
بانک ملت امکان سفارش کارت‌های بانکی با طرح‌های ویژه فراهم کرد
حمایت قاهره از ادامه مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا برای حفظ ثبات منطقه‌ای
اجرای قانون الزام به ثبت رسمی اموال غیرمنقول + فیلم
مصرف این ماده معدنی استرس و اضطراب را کاهش می دهد
ویدئویی از ورود یک لامبورگینی آونتادور 12 سیلندر به کشور + فیلم
استفاده از شبکه های اجتماعی برای نوجوانان در فرانسه ممنوع شد
طراحی برج ایفل روی پیراهن جدید PSG + فیلم
بارش شدید تگرگ در مشهد هم اکنون + فیلم
X
آگهی تبلیغاتی