×
فرهنگی
شناسه خبر : 152578
تاریخ انتشار :

شهرام جباری‌زادگان*

کابوس ترافیک تهران

«ترافیک» و «تهران» دو واژه‌ای‌ هستند که دهه‌هاست با هم عجین شده‌اند و این آمیختگی ناخواسته، در نیمه دوم هر سال بیشتر می‌شود و سؤالی که در‌‌این‌میان پیش می‌آید، این است که مگر می‌شود تهرانی باشی و کابوس ترافیک آغاز مهر را درک نکرده باشی؟

 سایر رسانه‌ها: «ترافیک» و «تهران» دو واژه‌ای‌ هستند که دهه‌هاست با هم عجین شده‌اند و این آمیختگی ناخواسته، در نیمه دوم هر سال بیشتر می‌شود و سؤالی که در‌‌این‌میان پیش می‌آید، این است که مگر می‌شود تهرانی باشی و کابوس ترافیک آغاز مهر را درک نکرده باشی؟

درباره ترافیک مهرماه تهران؛ کابوسی که میلیون‌ها تهرانی از ابتدای مهر با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، چند نکته تأمل‌برانگیز است.

۱. با وجود برگزاری جلسات متعدد ستاد استقبال از مهر برای کنترل ترافیک مهرماه و ادعاهای مطروحه مبنی بر مدیریت ترافیک ایام بازگشایی مدارس، بحران ترافیک مهر دوباره تکرار شد و به نظر می‌رسد برنامه‌ریزی‌های اعلام‌شده برای روان‌کردن تردد خودروها، در عمل تلاشی نافرجام بوده و گره کور ترافیک تهران و تبدیل آن به کلافی سردرگم در نیمه نخست مهرماه، گواه این درهم‌تنیدگی است.

۲. راه‌بندان‌های شدید حتی در نقاطی که تا پیش از این به‌عنوان گره‌های ترافیکی شناخته نمی‌شدند و در محورهایی که سابق بر این مسیرهای پر‌ترافیک محسوب نمی‌شدند، این روزها به یک چالش بزرگ برای ترافیک تهران تبدیل شده و حجم ترافیک که علاوه بر شریان‌های اصلی، حتی معابر فرعی شهر را نیز درگیر کرده، نشان‌دهنده این است که برگزاری جلسات و انجام برنامه‌ریزی‌های گوناگون و اعداد و ارقامی که درباره ورود ناوگان جدید و افزایش ظرفیت جابه‌جایی مسافر از طریق حمل‌ونقل عمومی عنوان شده است، نه‌تنها نتوانسته از حجم ترافیک تهران بکاهد؛ بلکه بر تشدید ترافیک این کلان‌شهر نیز دامن زده است.

۳. وضعیت موجود و تکرار هر‌ساله آن، این انگاره را به ذهن متبادر می‌کند که برای کنترل ترافیک تکراری نیمه دوم سال به‌ویژه ابتدای مهرماه، راهی جز تأمین امکانات و تجهیزات مورد نیاز و مدیریت منطقی برای انجام کارهای عملیاتی جسورانه و شجاعانه نداریم. تهران در‌حال‌حاضر، تنها هزار‌و 600 دستگاه اتوبوس فعال در اختیار دارد و این در شرایطی است که تعداد اتوبوس‌های تهران برای جمعیت شهری مانند اهواز با 1.5 میلیون نفر جمعیت کفایت می‌کند، نه تهرانی که جمعیتی شش برابر اهواز را در خود جای داده است. واقعیت این است که تهران حداقل به روزی پنج دستگاه اتوبوس نو نیاز دارد که می‌توانیم امیدوار باشیم تا پنج سال آینده، ناوگان اتوبوس‌رانی تهران تکمیل شود.

۴. وقتی از شهروندان می‌خواهیم از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند و آنها را ترغیب و تشویق می‌کنیم که وسیله نقلیه شخصی خود را کنار گذاشته و از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند، باید آن‌قدر توانمندی داشته باشیم که شهروندان مطمئن باشند بعد از دقایقی که در ایستگاه می‌ایستند، اولین اتوبوس یا قطار مترو وارد ایستگاه می‌شود؛ اما با وضعیت اسفناک موجود حمل‌ونقل عمومی و شرایط تأسف‌بار شهروندانی که چاره‌ای جز استفاده از وسایل نقلیه عمومی ندارند، اگر فردی وسیله نقلیه شخصی داشته باشد و از آن استفاده نکند، باید به واسطه ازخودگذشتگی و مسئولیت‌پذیری‌اش به او مدال ایثار داد.

۵. این روزها، ترافیک امان مردم تهران را بریده است و در‌عین‌حال که بزرگراه‌ها و خیابان‌های تهران به یک پارکینگ بزرگ تبدیل شده‌اند، پیدا‌کردن جای پارک در همین خیابان‌ها و کوچه‌پس‌کوچه‌های تهران به‌مثابه پیدا‌کردن سوزن در انبار کاه است؛ ضمن اینکه تردد انبوهی از خودروهای پلاک شهرهای دیگر با جوانانی که از فرط بی‌کاری در شهر و دیار خود به پایتخت آمده‌ و روزها در قالب تاکسی‌های آنلاین در سطح شهر تهران فعالیت می‌کنند و شب‌ها داخل همان خودرو و در گوشه‌ای از این شهر درندشت، شب را به صبح می‌رسانند، به ترافیک تهران دامن زده است.

۶. اگر واقعا و در عمل، طرح شناورسازی ساعت‌ها اجرا شود و سفرهای درون‌شهری به جای بازه زمانی یک‌ساعته هفت تا هشت صبح در بازه زمانی چهار‌ساعته شش تا 10 صبح انجام شوند، این تصمیم می‌تواند راه‌گشا و کارگشا باشد. 

با وجود این اوضاع و احوال، با تصمیمی غیر‌کارشناسی، چند سال قبل سرویس بسیاری از ادارات حذف شد و به جای آنها، هر‌یک از افرادی که با اتوبوس به محل کارشان مراجعه می‌کردند، با خودروهای شخصی رهسپار محل کار خود شدند.

۷. البته ناگفته نماند که این روزها، جای خالی آموزش در ترافیک تهران کاملا محسوس است و فراموش‌کردن مأموریت‌های اولیه مدیریت شهری در حوزه‌های آگاه‌سازی، اطلاع‌رسانی و آموزش مفاهیم ترافیکی به افزایش بار ترافیک شهر دامن زده و این در شرایطی است که ما آمار و اطلاعات دقیق و شفافی از وضعیت رو به صعود یا رو به افول ترافیک تهران نداریم و تا وقتی به این داده‌ها دسترسی نداشته باشیم و ندانیم که وضعیت ترافیک تهران نسبت به گذشته خود چقدر بهتر یا بدتر شده است، طبیعی است که نمی‌توانیم با ترافیک مقابله کرده و از آثار و پیامدهای آن پیشگیری کنیم.

۸. تعداد سفرهای شهروندان از طریق حمل‌ونقل عمومی با توجه به زیرساخت‌های موجود در این بخش، امکان افزایش دارد؛ اما کمبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی و انبوه مسافران منتظر رسیدن اتوبوس و مترو، عملکرد این بخش را تحت تأثیر قرار داده و باعث آشفتگی و اختلال در سیستم عملکرد آن می‌شود. در مجموع اگر بگوییم رسیدگی به وضعیت ترافیک تهران که به‌تازگی سفرهای دانش‌آموزان و دانشجویان و نیز معلمان و مدرسان ایشان نیز به آنها اضافه شده، از نان شب واجب‌تر است، سخنی ناصواب نگفته‌ایم.

*کارشناس ارشد حوزه ترافیک


شرق
کلید واژگان
تهرانترافیک
نظرات
آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
ترامپ وارد ریاض شد/ بن سلمان راننده ترامپ شد!+ فیلم
امتحانات عقب و سلامت جلو افتاد! تصمیم هوشمندانه در خوزستان
یمن: با موشک بالستیک هایپرسونیک فرودگاه بن گوریون را هدف قرار دادیم
پادکست |خانه داری یا شاغل بودن ؟ دغدغه زنان امروزی
قم و نجف در برابر تفرقه و تحجر
تیم ملی به مشهد می‌رود؛ دیدار با کره شمالی قطعی شد
ایران نما | معرفی جاذبه های گردشگری شهرهای ایران (31)«اندیمشک»
ترور شخصیت‌ها، نشانه بن‌بست استراتژیک اسرائیل
درخشش قائدی و مغانلو مانع شکست کلبا شد / قائدی بهترین بازیکن شد! + ویدیو گل
سردار سلامی: 600 موشک آماده‌اند، صهیونیست‌ها آماده‌اند؟ + ویدیو
ترامپ:آرزوی من پیوستن عربستان به پیمان ابراهیم است!
فروش ویژه محصولات سایپا به مناسبت سوم خرداد+جزییات و لینک ثبت نام
ورود بدون مجوز سیدورف به استقلال؟
آمریکا تحریم‌های جدید علیه نفت ایران اعمال کرد
وزیر نیرو: چرا علما برای خالی بودن سدها کاری نمی‌کنند؟
دیدار غیرمنتظره ترامپ و جولانی در ریاض؟
گزینه جذاب کارتال برای خط حمله پرسپولیس
صعود درخشان بانوان فوتسالیست ایران به نیمه‌نهایی آسیا + خلاصه بازی با چین تایپه
دیپلماسی خزر در دستان معاون بین‌الملل وزارت خارجه
گزارش تصویری | سفر دو روزه فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت به منطقه آزاد انزلی
موج گرما و گرد و غبار خوزستان را فرا می گیرد
آخرین وضعیت حکم اعدام و ازدواج تتلو در زندان+ فیلم
رأی بیرانوند صادر شد؛ چرا هنوز اعلام نشده؟
طلاهای سنگین ایران در چین؛ آسیا زیر پای وزنه‌برداران+ فیلم
چگونه جنگنده‌های چینی در نبرد هند و پاکستان شگفتی آفریدند!
جزئیات دور چهارم مذاکرات از زبان غریب‌آبادی؛ تداوم آمریکا متناقض است
در هفتمین میزمشترک رسانه‌ای ایران و روسیه چه گذشت؟
11 بانک روسی در خدمت تراکنش‌های ایرانی؛ یک گام مهم در استقلال مالی + فیلم
کدام شهر میزبان فینال جام حذفی خواهد بود؟
توصیه فارن افرز به ترامپ در تور خاورمیانه ای
آخرین جزییات انفجار در بندر شهید رجایی/ پرداخت دیه 59 جان‌ باخته
"خوش‌بین" یا "امیدوار" به گفت‌وگوهای تهران _واشنگتن؟
افشاگری جدید روحانی از پشت پرده های پرونده مذاکرت هسته ای
سخنان سخنگو و معاون اول درباره رفع فیلترینگ؛ منتظر رفع فیلتر باشیم
فرمانده نیروی زمینی ارتش: همه موشک‌ها هوشمند شدند! + فیلم
دفاع جنجالی میدری در صحن بهارستان؛ چرا نباید بازرس به فولاد خراسان بفرستم؟
پیام ملی در هفته پایانی لیگ برتر!
انفجار امید در تالار شیشه‌ای/ چرا بورس از خط قرمز تاریخی عبور کرد؟
پزشکیان: مذاکرات هماهنگ با رهبری پیش می‌رود
مجلس جلوی گرانی اینترنت ایستاد
دستگیری ستاره جنجالی کشتی آمریکا
قیمت دلار امروز سه شنبه 23 اردیبهشت
چرا کار مجلس با میرسلیم به شکایت رسید؟
تمرکز آمریکا در مذاکرات با ایران: جلوگیری از دستیابی به سلاح هسته‌ای
بازی پول و دلالی در لیگ برتر فوتبال کلید می خورد
تخت‌روانچی: هنوز وارد جزئیات درباره سطح و میزان غنی‌سازی نشده‌ایم
ویدئوی باشکوه معارفه سیدورف دل‌ها را برد + ویدیو معارفه
رکورد جدید بورس امروز 23 اردیبهشت
آمار اعزام به سرزمین وحی در حال افزایش است
بانک آینده در آستانه انحلال ؛ سران قوا تصمیم نهایی را می گیرند؟
X
آگهی تبلیغاتی