×
فرهنگی
شناسه خبر : 151139
تاریخ انتشار :

نورنیوز به انگیزه‌ی روز ملی سینما بررسی می‌کند؛

سینما دنیای دوم ماست

سینما بلافاصله پس از لحظه‌ی تولدش در خون مخاطبان بی‌شمار خود خزید و جای گرفت. زمان زیادی نبرد که این صنعت نورسیده و این هنر نویافته، به اصلی‌ترین تفنن و فراغت شهروندان تبدیل شد و به عنوان هنر هفتم، جا را بر شش همزاد پیشین خود تنگ کرد. سینما امروز، پادشاه هنرهاست؛ پادشاهی که تاج خود را با نگین‌های شش هنر قبلی تزئین کرده است.

نورنیوز - گروه فرهنگ و هنر: سینما بلافاصله پس از لحظه‌ی تولدش در خون مخاطبان بی‌شمار خود خزید و جای گرفت. زمان زیادی نبرد که این صنعت نورسیده و این هنر نویافته، به اصلی‌ترین تفنن و فراغت شهروندان تبدیل شد و به عنوان هنر هفتم، جا را بر شش همزاد پیشین خود تنگ کرد. سینما امروز، پادشاه هنرهاست؛ پادشاهی که تاج خود را با نگین‌های شش هنر قبلی تزئین کرده است. با این همه این هنر هم اکنون پا را از دایره‌ی هنر فراتر گذاشته و به رسانه و ابزاری کارآمد در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی و بین‌المللی تبدیل شده است.

یکم)

نقل مشهور است که در هند، بین میزان ذخایر خونی در مراکز انتقال خون و اکران فیلم جدید،‌ نسبت مستقیم برقرار است! نقل است که وقتی پوستر فیلم تازه‌ای روی سردر سینماهای هند می‌نشیند، انبوه شهروندان کم برخوردار یا بی‌بضاعت، از شوق تماشای پرده‌ی نقره‌ای، در ازای رقمی به‌قاعده‌ی یک بلیت سینما، خون خود را می‌فروشند. به این اعتبار، صفی که جلوی سینما شکل می‌گیرد، ادامه‌ی صفی است که پیش از آن، جلوی مراکز اهدا یا فروش خون شکل گرفته بود. هندی‌ها تنها کسانی در این عالم نیستند که بین سینما و خون،‌ خویشاوندی برقرار کرده‌اند. هنر-صنعت سینما بلافاصله پس از لحظه‌ی تولدش در خون مخاطبان بی‌شمار خود خزید و جای گرفت. زمان زیادی نبرد که این صنعت نورسیده و این هنر نویافته، به اصلی‌ترین تفنن و فراغت شهروندان تبدیل شد و به عنوان هنر هفتم، جا را بر شش همزاد پیشین خود تنگ کرد. سینما امروز، پادشاه هنرهاست؛ پادشاهی که تاج خود را با نگین‌های شش هنر قبلی تزئین کرده است. با این همه این هنر هم اکنون پا را از دایره‌ی هنر فراتر گذاشته و به رسانه و ابزاری کارآمد در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی و بین‌المللی تبدیل شده است. سینما امروز دیگر در جغرافیا و هندسه‌ی فرهنگ محصور و منحصر نیست، بلکه مؤلفه‌ای برای تخمین اقتدار ملت‌ها و قدرت دولت‌ها به شمار می‌آید.   

دوم)

در ایران، تنها 5 سال از لحظه‌ی اختراع سینما به سال 1895 میلادی زمان لازم بود تا اولین سالن سینما در تبریز ساخته شود و این به سال 1289 شمسی بود. به این اعتبار، سینما در ایران، ‌کمابیش هم سن و سال سینما در جهان است. ایرانیان در 113 سالی که از ورود اولین دستگاه سینماتوگراف به کشورشان می‌گذرد، هیچ‌وقت لازم نبوده برای تماشای فیلم در سینما مثل هندی‌ها صف فروش خون تشکیل بدهند، اما مثل همان مردم مشتاق، هنر هفتم را خوشامد گفتند و همان اقبالی را بدان نشان دادند که همواره به هنرهای درخشان تاریخی خود،‌ شعر و خوشنویسی، نشان داده‌اند. سینما در ایران  از همان آغاز، هم طبقه متوسط شهری و هم طبقات فرودست شهری شده را دل مشغول خود کرد. سوژه‌هایش را، قهرمانانش را، دغدغه‌هایش را و آرمان‌هایش را در تناسب با این مخاطبان سامان داد و به‌رغم اینکه هنری رسیده از غرب بود اما زودتر از آنچه انتظار می‌رفت به هنری مردمی و چه بسا ملی تبدیل شد. بالاتر از این، سینما به زودی به ویترین بضاعت فرهنگی ایران تبدیل شد؛ چیزی که خاص ایران نیست و در باب تمام نظام‌های سینمایی و کشورهای صاحب سینمای جهان صدق می‌کند. معنای این ادعا که سینما اکنون از عرصه‌ی فرهنگ فراتر رفته و به مؤلفه‌ای فراهنری تبدیل شده همین است. با سینما و در سینما می‌توان به تخمین روحیات و خلقیات مردم هر کشور، تشخیص رؤیاهای ملی،‌ آرمان‌های جمعی، دغدغه‌ها و دل‌مشغولی‌های عمومی، میزان انسجام و پیوستگی‌های اجتماعی، استواری یا ضعف هویت ملی ، میهنی و مذهبی، تمایل به تلاش یا تن‌پروری عمومی، تشخیص وارستگی زبانی و تنزه اخلاقی مردم و بسیاری دیگر از مؤلفه‌های تعیین‌کننده در حیات و بقای یک دولت- ملت، پی برد. این شاخص‌ها و بسیاری دیگر از آنها همگی در ویترین سینمای یک کشور قابل رؤیت است.

سوم)

سینمای ایران،‌ خواه در روزهای رونق و شکوفایی جهانگیرش و خواه در روزهای رکود و کم کاری‌اش، همواره میزان الحراره‌ای برای اندازه‌گیری و تخمین نیازها و مطلوب‌ها و مطالبه‌های پیدا و پنهان اجتماعی بوده است. در جنگ، پوتین به پا کرده؛ در خوشی‌ها شال سرخ شادمانگی به کمر آویخته‌؛ در فجایع و تلخی‌های ملی مثل بمباران‌های شیمیایی و زلزله‌ها دستمال سیاه به پیشانی بسته؛ برای کودکان و به افتخار کودکانش شاهکارهایی ساخته، قهرمانان و نام‌آوران خود را در قاب‌هایی خوش‌ساخت ماندگار کرده است. برای هرکدام از این شاخه‌ها و موضوعات، نمونه‌های درخشان و پرافتخاری فراهم آورده است که نشاط  مردمی را در داخل و غرور ملی را در خارج در پی داشته است.

چرا؛ در کنار این آفرینش‌های درخشان،‌ آثار نادلچسب و بلکه بی‌ارزشی هم تولید شده است که قابل دفاع نیستند. ادعای کمال و تنزه محض و مطلق برای سینمای ایران و البته برای هیچ رژیم سینمایی در جهان، پذیرفتنی نیست. این پهنه‌ی هنری هم مثل هر ساحت دیگری ظرفیت بالقوه و بالفعل برای آلودگی و ناپاکی و شبهه‌ناکی دارد. کم‌کاری‌ها و اهمال‌ها و بی‌همتی‌هایی در آن می‌توان سراغ گرفت. طمع ورزها و سودپرست‌ها و کاسب‌کارها مگر می‌توانند از این سفره چشم بپوشند؟ اما با تمام این فراز و نشیب‌ها هنوز سینما ویترین جهانی هویت و فرهنگ ماست. می‌توان خون ایرانی را در این پیکره دید. سینمای ایران خصوصاً با وقوع انقلاب اسلامی، به اقرار و اجماع تقریباً مطلق کارشناسان، جان و جلوه‌ای دیگر گرفت و شمار کمّی و محتوای کیفی تولیداتش رونق یافت و به یکی از 10 صنعت پویای سینمای جهان تبدیل شد. اکنون جامعه‌ی جهانی، سینمای ایران را به صفاتی چون نجابت اخلاقی، کرامت انسانی، لطافت معنوی، و مسئولیت اجتماعی و تاریخی می‌شناسد. حاصل تلاش سینماگران این سرزمین در رقابت با سینمای فارغ از محدودیت کشورهای دیگر، چیزی است که می‌توان آن را یکی از فانوس‌های دریایی فرهنگ ایرانی-اسلامی در اقیانوس متلاطم جهان دانست.

چهارم)

سینما دنیای دوم انسان‌هاست؛‌ دنیایی که گاه در دهن‌کجی به دنیای اول و تلخی‌ها و سختی‌هایش ساخته می‌شود. این هنر، در لحظات خطیر تاریخی، مناسب‌ترین میانبر برای رسیدن به رؤیاهای مشترک ملی است؛‌ بازترین پنجره برای تماشای آرمان‌ها و آرزوهای جمعی. سینما به تعبیر برخی فیلسوفان،‌ جولان آزاد در فضای خالی میان واقعیت و رؤیاست. سینماگران ایرانی در مقیاس عام و فارغ از استثناها، هرگاه برای ساختن این دنیای دوم کوشیده‌اند، نشاط و امید اجتماعی را به مردم هدیه داده‌اند؛ و هرگاه در خلق و ترسیم رؤیاها و آرمان‌های ملی و جمعی کم‌کار یا ناکام بوده‌اند، شادابی  و امید اجتماعی از رمق افتاده است. هنوز هم اگر چیزی در قواره‌ی «زیر درختان زیتون» و «خانه دوست کجاست»، «هامون» و «اجاره‌نشین‌ها»، «دندان مار» و «ضیافت»، «ای ایران» و «کاغذ بی خط»، «از کرخه تا راین» ، «آژانس شیشه‌ای» و «شام آخر»، «هیوا» و «میم مثل مادر»، «شبی که ماه کامل شد» و «نفس» و ... ساخته شود، صف سینماروها از آغوش مهربان سینما بزرگ‌تر خواهد شد. فقط هند نیست که سینما را با خون پیوند زده و به دنیای دوم خود تبدیل کرده است. در ایران نیز سینما می‌تواند مبشّر امید و نشاط و مروّج شکوفایی و همبستگی ملی باشد و دنیای اول را به دنیای دوم شبیه کند. 


نورنیوز
نظرات
آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
هشدار دادستانی کل کشور درباره همکاری با رژیم صهیونی
سخنگوی آموزش‌وپرورش از لغو همه آزمون‌های مدارس کشور خبر داد
تجاوز رژیم صهیونیستی به برخی نقاط در شهر تهران
لیست جدید شهدای حملات ظالمانه رژیم صهیونیستی +اسامی شهیدان
پزشکیان: اگر تجاوزها تکرار شود، پاسخ‌هایی کوبنده‌تر در انتظار متجاوزان خواهد بود
قطعنامه تاریخی سنای پاکستان: حمله اسرائیل جنایت جنگی است
زمان پیش‌فروش حضوری و غیرحضوری بلیت قطارها اعلام شد+جزییات
نحوه بازگشت اولین گروه حجاج ایرانی اعلام شد
شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ٰنشست اضطراری برگزار می‌کند
پدافند ایران در تبریز با تجاوز هوایی مقابله کرد؛ هیچ انفجاری در شهر رخ نداد
زمان تشییع پیکر شهدای جنایات اخیر اسرائیل اعلام شد+جزییات
نتانیاهو بعد ازحملات موشکی ایران از مخفیگاه خود بیرون آمد!
13 مدال طلا و نقره برای نمایندگان ایران در مسابقات قایقرانی قهرمانی آسیا
واکنش قاطع عراق به حمله رژیم صهیونیستی
دستگیری 2 نفر از اعضای تیم تروریستی موساد +فیلم و جزئیات
آتش سوزی شب گذشته در دو مخزن ذخیره سوخت در تهران/ مخازن آسیبی ندیدند + عکس
سخنگوی دولت: مترو از امشب 24 ساعته برای پناهگاه مردم باز خواهد بود+ فیلم
پیامی تاثیرگذار از یک هوادار برزیلی به پیاتزا، سرمربی تیم ملی والیبال ایران
جلسات علنی مجلس این هفته طبق روال ادامه دارد
فریاد هنرمندان از جنایت رژیم صهیونیستی همچنان ادامه دارد
واکنش صریح سازمان شانگهای: حمله به ایران تهدیدی برای صلح جهانی
هیچ منطقه‌ای در اسرائیل دیگر امن نیست + فیلم
آخرین آمار کشته های رژیم صهیونیستی در حملات موشکی ایران+ فیلم
وحشت در عمق زمین؛ جلسه اضطراری صهیونیست‌ها در پناهگاه
فریاد خون‌باری که خاموش نمی‌شود؛ زنان و کودکان قربانی ترور صهیونیستی
چمران: تهران پناهگاه ندارد؛ مترو بهترین گزینه در شرایط اضطراری است +فیلم
حمله ناجوانمردانه به اسطبل‌های کرمانشاه؛ اسب‌های بی‌دفاع قربانی جنون صهیونیستی
واکنش سریع مسئولان اصفهان به حادثه؛ شایعات بی‌اساس تکذیب شد
تل‌آویو در تله آتش؛ بازی دو سر باخت نتانیاهو
آغاز پرداخت مرحله نخست وام 50 میلیونی به بازنشستگان کشوری +تعداد ونحوه پرداخت
چرا اسرائیل به ایران حمله کرد؟
نورنما | معلمی که دانش آموزانش به شهادت رسیدند
خیابان خالد استامبولی تهران به نام «شهید سید حسن نصرالله» مزین شد
آرامش و رونق در بازارهای تهران؛ اصناف به روال عادی بازگشتند
تعطیلی موقت متروی مهرآباد؛ برنامه‌ریزی برای خدمات بهتر
زمان فعالیت بازار بورس عصر امروز مشخص می‌شود
عراقچی: هرگونه تحول نظامی در منطقه خلیج فارس، کل جهان را درگیر می‌کند +فیلم
رئیس هیأت‌مدیره استقلال: اخبار خوشی برای هواداران در راه است
تساوی اینتر میامی و الاهلی در اولین بازی جام باشگاه‌های جهان 2025 + خلاصه بازی
پوستر تیم ملی والیبال ایران در بازی خاص امروز مقابل اوکراین + جزئیات بازی
درس‏‏‌های اخلاق در شرایط بحران
مدار دیپلماسی | تله دیپلماسی/مذاکره یا میدان مین؟
معادله رژیم به هم خورد
امتحانات دانشگاه تهران به تعویق افتاد
یارانه خرداد در موعد مقرر و بدون تأخیر واریز می‌شود +جزییات واریز
مشارکت ملی برای امنیت؛ ترددهای مشکوک کامیونت و وانت‌ها را گزارش دهید
ادارات تهران تا چهارشنبه با دورکاری فعالیت می‌کنند+ جزئیات بخشنامه
همبستگی ملی
تصاویر منزل یکی از شهدای هسته‌ای در حمله اسرائیل به ایران
یحیی سریع: پاسخ یمن با موشک‌های پیشرفته به تجاوزات رژیم صهیونیستی +فیلم
X
آگهی تبلیغاتی